tilbage

Land Rover Forum  

Index
30974: freelander (17-01-2006 20:18:16)
Peter Willis (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.216.96)
Angående køb af freelander har jeg yderlig et par spørgsmål.
Er den dyr i service samlignet med en almindelig personbil
kører årligt ca 40 000 km og er den i det hele taget økonomisk i drift, det er en ny td 4 jeg har i tankerne.
Hvordan har de det med rust , kan det anbefales at få den undervognsbehandlet fra den første dag . Hos hvilket forsikringselskab er den billigst at forsikre? (evt. pris)
På forhånd tak
venlig hilsen Peter Willis
Index
30981: sv: freelander (17-01-2006 21:47:47) (svar på 30974)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.116.61)
Måske er DLRK ikke det helt rigtige sted, at spørge om det er klogt at købe en LandRover.
Havde du derimod spurgt til en Vitara sååå.
At samligne en Freelander med en alm personbil i driftsomkostninger, tsk,tsk.

Jeg læste et sted, om en der stilte et spørgsmål til en motorbrevkasse, han spurgte hvorfor en skal jeg købe, en VW-tourgh eller en Range-Rover, Journalisten svarede kort hvis du er i tvivl så køb VWen.

Håber at du finder den rette bil uanset mærke.
PS. det her indlæg er skrevet med et smil på læben,
af en glad freelander ejer.

Mvh Boe :-)




Index
30992: sv: freelander (18-01-2006 11:46:26) (svar på 30974)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Hej Peter,

Jeg ved ikke om den er dyrere i service end en almindelig bil, men alt plejer at være dyrere på en 4x4, uanset mærke.

Mht. diesel økonomien, så kører min bror omkring 14km/l i sin Td4, og den bliver ikke sparet. Efter han har monteret BFG MT (nogle grove terrændæk hvis du ikke vidste det) kører den omkring 13 km/l.

Indtil videre har jeg ikke set nogle steder hvor der har været nævnt problemer med rust, men så igen, den ældste model (ikke Td4) er vel fra slutningen af 1998, så der burde der jo ikke være mere rust end på en tilsvarende bil. Dog kan jeg lige tilføje, at der hvor man lukker sidebagdørene - 5-dørs modeller - kan være noget begyndende rust, lige hvor døren lukker ved skærmkanten.
Tjek evt. også der hvor motorhjelmen lukker ned mod sideskærmene. På nogle (mange iflg. forhandlerne) slår hjelmen imod skærmen, og så bliver malingen skrabet af på undersiden og rust kommer på underkanten af kølerhjelmen.

Forsikringen er jo så et kapitel for sig selv... Er du elitebilist, hvor bor du, hvor gammel er du osv? Alle tingene påvirker prisen, men jeg da fortælle at en superelitebilist på landet giver ca. 5-6.000 i Danske Forsikring for en Freelander, mens jeg som totalt nybilskøber i postnummer 8200, giver 14.000,- igennem Land Rover klubbens forsikrings halløj. (Næstbedste tilbud kom fra Gl. skanderborg, men det kræver du bor i Østjylland)

Nå ja, og så købte jeg forøvrigt selv en Td4 i går...

Mvh.
Mikkel
Som nu venter på at få bilen fra forhandleren, Yihaaaa!
Index
30996: sv: sv: freelander (18-01-2006 12:35:46) (svar på 30992)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Jeg har monteret spillet, så du ringer bare når du skal have rykket noget plastic af, ikke? :)

/tony

RRC V8
88" AP
109" STW
Index
30993: sv: freelander (18-01-2006 12:04:09) (svar på 30974)
allanmalmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.211.222)
Hej Peter

Det er nok lidt unfair at sammenligne en Freelander (eller stortset en hvilken som helst anden 4-hjulstrækker), med en almindelig personbil.
En freelander vejer mere. Det kan have betydning, hvis den skal på gule plader. Den bruger mere diesel end en normal bil. En almindelig, men også ganske kedelig, Golf Diesel, kommer op nær de 20 km/l. En Freelander kommer vel nok over de 10, men næppe meget mere.

Set sådan strengt økonomisk, så er en Freelander nok ikke det bedste køb. Den ruster - ligesom alle andre biler, servicen er ikke den billigste på markedet, men nok mere sådan en mellemvarer. Men det gælder også alle dens konkolleger på markedet. Om det er en Suzuki eller en Toyota - det bliver aldrig økonomisk rentabelt i forhold til en personbil. Så er økonomien et kardinalpunkt, så....

Omvendt - så er det så ultra-lækkert-super-fedt at køre 4-hjulstrækker. Det er en helt anden biltype og oplevelse. Ligesom du egentligt ikke kan sammenligne økonomien mellem en LR og en personbil, så kan oplevelsen heller ikke.

Så hvis pengepungen er til det (og her skal du være ærlig overfor dig selv), så kast dig ud i det.
Jeg skal ikke forsøge at prædike LR for dig. På dette forum vil alle sige LR (naturligvis), men prøv dig frem. Bilerne er efterhånden mange i den klasse, og det har aldrig skadet med lidt konkurrence. Men Freelander er jo ikke for ingenting en af de mest solgte i sin klasse set i europæiske sammenhæng (som kom der alligevel lidt LR-salgssnak her til sidst).

Held og lykke med projektet - og forhåbenligt velkommen ind i LR-universet.

vh

Allan
Index
30997: sv: sv: freelander (18-01-2006 13:19:21) (svar på 30993)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Alene det at der er tale om en 4-hjulstrækker betyder mere brændstofforbrug.
For mange år siden, og ikke noget jeg vil gentage, havde jeg Toyota HiAce 4WD kassevogn. Denne spand var ikke til at mane over 7 km/l, medens andre tilsvarende HiAcer 2WD udmærket kan køre 10-12 km/l.
En 4-hjulstrækker er ikke det klogeste valg til et meget stort kørselsbehov, men sjovt.
Index
30999: sv: sv: sv: freelander (18-01-2006 13:33:30) (svar på 30997)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Att. Peter Willis,

Hvor står den Td4 du har kig på egentligt henne?


Att. Tony A
Jaja, den er god med dig, men inden du får flyttet dit undermotoriserede engelske veterankøretøj derhen, hvor jeg er kørt fast, så har jeg jo nok selv fået gravet bilen fri med håndkraft...
Men se se, jeg sender dig lige nogle billeder af den senere i dag, så kan du jo få lov til at være misundelig over den nymodens teknik.
Index
31000: sv: sv: sv: sv: freelander (18-01-2006 13:49:44) (svar på 30999)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Det ser jeg frem til. Både billederne og dig der har vabler i hænderne og en stadig fastsiddende bil når jeg kommer susende med min AP.

/tony
Index
31014: sv: sv: sv: sv: freelander (18-01-2006 21:19:32) (svar på 30999)
Peter Willis (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.213.208)
Til Mikkel P Gregersen.
Der står en ny sølvgrå hos Autohuset Vestergaard i Odense.
MVH P Willis
Index
31032: sv: sv: sv: sv: sv: freelander (19-01-2006 11:48:31) (svar på 31014)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Til Peter igen,

Okay. Det er fordi Leo Hald biler i Fredericia har en Td4 i grøn til at stå, den er billig, men den står også foran sådan en reparation - hvilket sælgeren absolut ikke mente. Et ret så tydeligt klonk fra midt nede under bilen når man skiftede gear, mente han - og hans mekanier, var tegn på, at der skulle skiftes en styrekugle... Jeg prøvede at forklare ham, at det var noget der var lidt dyrere og havde tandhjul der skulle skiftes, men det mente de ikke. I mine øjne er en sælger der er så utroværdig en værre svindler. De ved sgu da godt den er helt gal med bilen.

Autohuset Vestergaard havde også en grøn Td4 fra '01, men den var der ca 100 ting galt med, utæt og defekt soltag, forskellige lys i instrumtbordet var on hele tiden, vand i "sikkerhedsrummet" i bagenden af vognen, turboen var i stykker osv. Så jeg fandt en anden, ved Bilhuset Haldrup i Aalborg. Den var så også en smule dyrere, men hvad, man må jo bare betale i vores afgiftsplagede land.

Index
31085: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander (20-01-2006 19:55:01) (svar på 31032)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.106.64)
Med hensyn til den lyd der var under den Freelander som
du var ude og prøve kunne det tyde på et ophæng til
bagtøjet der koster ca.350.- og er rimeligt at skifte
Index
31007: sv: freelander (18-01-2006 18:19:10) (svar på 30974)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.35.225)
mht.priser på eftersyn på en Freelander kan du gå ind
på:www.glad.dk og se hvad de tager for de forskelige
eftersyn, så har du da noget at gå efter.
Index
31030: sv: freelander (19-01-2006 11:38:07) (svar på 30974)
Knud Klærke Christensen #7050, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.199.232.253)
Hej Peter.
Jeg er den lykkelige ejer af en Freelander Td4 fra 2001, kører i omegnen af 13 km/l - men som tidligere nævnt i denne streng er det ikke muligt at sammenligne 'almindelige' biler med en 4WD. Du skal være opmærksom på at bilen tilsyneladende stort set ikke er undervognsbehandlet fra fabrikkens / importørens side hvorfor en gang Dinitrol absolut er på sin plads. Jeg har først fået bilen undervognsbehandlet i 2005 - men der er dog ikke nævneværdig rust alligevel. Jeg er forsikret i GF til en pris af godt 6000 kr. årligt.
Det er iøvrigt en skøn bil, kører fænomenalt på landevejen og er ikke uden evner i uvejsomt terræn - specielt er jeg imponeret over den i sneen hvor det stort set er umuligt (nå ja, alt er jo muligt men det er ikke lykkedes mig endnu) at sætte den fast hvis du ellers kan holde kontakt med vejbanen.

Knud Klærke