30992:
sv: freelander (18-01-2006 11:46:26) (svar på
30974)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 195.249.65.29)
Hej Peter,
Jeg ved ikke om den er dyrere i service end en almindelig bil, men alt plejer at være dyrere på en 4x4, uanset mærke.
Mht. diesel økonomien, så kører min bror omkring 14km/l i sin Td4, og den bliver ikke sparet. Efter han har monteret BFG MT (nogle grove terrændæk hvis du ikke vidste det) kører den omkring 13 km/l.
Indtil videre har jeg ikke set nogle steder hvor der har været nævnt problemer med rust, men så igen, den ældste model (ikke Td4) er vel fra slutningen af 1998, så der burde der jo ikke være mere rust end på en tilsvarende bil. Dog kan jeg lige tilføje, at der hvor man lukker sidebagdørene - 5-dørs modeller - kan være noget begyndende rust, lige hvor døren lukker ved skærmkanten.
Tjek evt. også der hvor motorhjelmen lukker ned mod sideskærmene. På nogle (mange iflg. forhandlerne) slår hjelmen imod skærmen, og så bliver malingen skrabet af på undersiden og rust kommer på underkanten af kølerhjelmen.
Forsikringen er jo så et kapitel for sig selv... Er du elitebilist, hvor bor du, hvor gammel er du osv? Alle tingene påvirker prisen, men jeg da fortælle at en superelitebilist på landet giver ca. 5-6.000 i Danske Forsikring for en Freelander, mens jeg som totalt nybilskøber i postnummer 8200, giver 14.000,- igennem Land Rover klubbens forsikrings halløj. (Næstbedste tilbud kom fra Gl. skanderborg, men det kræver du bor i Østjylland)
Nå ja, og så købte jeg forøvrigt selv en Td4 i går...
Mvh.
Mikkel
Som nu venter på at få bilen fra forhandleren, Yihaaaa!