tilbage

Land Rover Forum  

Index
31008: Skift af differ (18-01-2006 19:33:32)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Er det besværlig at skifte det foreste dif, når der er friløbsnav på. Eller er det bare som bag, jeg mener der falder vel ikke en masse smådele ud.
Det skal nævnes at jeg er udlært mekaniker, men uden den store erfaring med laro.

Jeppe
Index
31009: sv: Skift af differ (18-01-2006 19:59:37) (svar på 31008)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.141.253)
Friløbsnav har ingen betydning, bare et par del mere at skrue af, før du kommer ind tik de stor møtrikker for enden af "stub axel" Når du skriver Friløbsnav, så konkluderer jeg at det er en serie bil. er det S2, så i ca halvdelen af tilfalde så er det Rover aksel i begge ender.
I så fald, træk stik aksler, afmontere kardan aksel, derefter kan "klumpen" skrues løs, & løftes ned (få gerne en til at hjælpe, da det vejer lidt. S3 er som regel Salisbury(Dana60) bag, & Rover foran. Salisbury akslen kræver speciel værktøj for at få diff klumpen ude af huset, i modsætning til Rover, hvor "klumpen" er faktisk i sig selv låget på diff huset. Selvom du er udlært mekaniker, vil jeg foreslå at du få fat i en manual, og så er alt indlysende! Som du sikkert allerede har erfaret, er Rovere ikke som de andre! Nogen steder er de geniale, og andre steder er man nysgerrigt efter at vide hvad de kom i designerens drinks aftenen før!!
Hilsen fra en endelig sne-ramt Norge, 2217 David.
Index
31011: Skift af differ (18-01-2006 20:15:12) (svar på 31009)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Det er en S3 fra 72.
Hvordan special værktøj, er der nogen steder man kan se om det er den ene eller den anden aksel.
Index
31012: sv: Skift af differ (18-01-2006 20:51:44) (svar på 31011)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Hej Jeppe

Det er faktisk meget mere simpelt end David beskriver.

0. Du har med mere end 99% sikkerhed Roveraksel foran
1. Løft forenden af bilen og stabiliser den på to kraftige bukke.
2. Afmonter hjul og kadanaksel
3. Afmonter styrestang og justerstangen mellem forhjulene (den hedder noget teknisk jeg ikke lige kan huske)
4. Tap olien af differentialet
5. Afmonter de 6 (7?)bolte i hver side der holder drejeskål komplet med nav, stikalsel og bremsetromle fast på selve akselrøret
6. Træk hele molevitten så langt ud at stikakslen slipper diffén
7. Afmonter differentialet
... og som der står i "kloge-bogen":
reverse from 7 to 1

god arbejdslyst

Claus
Index
31013: Skift af differ (18-01-2006 20:55:59) (svar på 31012)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Mange tak for de gode råd så vil jeg købe sådan et par differ og håbe det bliver godt.
Jeppe
Index
31018: sv: sv: Skift af differ (18-01-2006 23:15:02) (svar på 31012)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.118.86)
Hej

Du behøver ikke at lave punkt 3 under Clauses indlæg, det kan gøres uden, jeg har set det gjort i 1985 på 20 (tyve)minutter, midt i et race, det fik de tre gutter også en tillægspræmie for.

Held og lykke

Med venlige rover hilsner

Ole # 493.
Index
31025: sv: sv: sv: Skift af differ (19-01-2006 10:22:31) (svar på 31018)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Du her ret, Ole. Ifølge Bageren(Poul-Erik, 0097) kan man blot afmontere bremsetromle, hjulnav og stubaksel og så trække hele akslen incl. kardanled(der sidder i drejeskålen) ud. Jeg har selv inspiceret en foraksel(jeg troede ikke på Bageren, jeg er siden blevet klogere!) og set at der faktisk er plads til ovennævnte manøvre.

Jeppe, husk at slå friløbsnavene til fra tid til anden, så du får smurt dine forhjulslejer osv.

/tony
Index
31028: sv: sv: sv: sv: Skift af differ (19-01-2006 11:03:05) (svar på 31025)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Tony
Det er ikke det Ole skriver ...men blot at man ikke behøver afmontere styre- og justeringsstang. Det er alt andet lige nemmere og mere arbejdsvenligt end at skille hele skidtet ad, med mindre man liiige vil kontrollere bremsebelægning, hjulcylindre, hjullejer og tilspændingsværdier når man nu har fået lov at lege i indkørslen ;-)

vh claus