tilbage

Land Rover Forum  

Index
31049: 2.25D Olieproblem (19-01-2006 17:33:56)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg tillader mig at reposte dette indlæg da det havnede i en lidt ældre tråd.

Nu er pakdåsen og remskiven byttet til nyt, men det var ikke hele problemet, fjernede kun et par enkelte dryp forfra.

Det ser ud som om der er oversvømmelse i huset over vippearmene. Der ligger i hvert fald ret meget olie oven på topstykket efter en 15 minutters tur.

Hvad er så den mulige diagnose ?

Jeg havde oliepumpen ude for at checke dens tænder og endfloat og det hele så fint ud, og jeg checkede også overtryksventilen i pumpen. Der sad kun en kugle med en fjeder bag, men på nogle er der også en fjederføring ( billeder i Haynes + håndbogen), hvilket jeg dog ikke fandt i min.

Jeg har bestilt et instrument fra EQUUS til måling af olietrykket, og det skulle gerne komme i morgen.

Hvor løber olien fra vippetøjet retur til bundkarret og kan denne / disse kanaler checkes / renses ?

Venligst - og med ønske om bløde snedyner til alle som ønsker sig disse.

/Jes
Index
31054: sv: 2.25D Olieproblem (19-01-2006 19:53:03) (svar på 31049)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hej jes
der skulle gerne komme olie op på/i vippetøjet da det er tryksmurt fra oliepumpen ,olie løber derefter ned langs stødstængerne ,over knasten og ned i bundkaret.
men hvor kommer olie ud af motoren , det er du sq nødt til at finde ud af hvis du skal have en chance for at tætne den
go´arbejdslyst
mvh brian J
Index
31058: sv: 2.25D Olieproblem (19-01-2006 21:31:31) (svar på 31049)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.119.104)
Hej Jes !

Angående din "oversvømmelse" i ventildækslet, vippearmsakslen er en drejet aksel der er proppet til i begge ender, jeg har engang oplevet at en af disse propper var faldet ud, det medførte at vippetøjet ikke blev ordentlig smurt, og der stod en masse olie i ventildækslet, en mulighed.

Oliespild, hi hi nu forholder det sig jo sådan at en LR har så meget sjæl at den ikke spilder olie, nej den pisser jo bare sit territorium af ;-)

Render der noget ud et sted er det jo kun dig der kan ligge under den og se hvor det kommer fra, der er jo ikke andet at gøre end at vaske den af, blæse den tør og så se efter hvor det kommer fra.

God arbejdslyst !

Per
Index
31059: sv: sv: 2.25D Olieproblem (20-01-2006 00:11:24) (svar på 31058)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Mojn.

Jeg checker om der skulle være faldet en prop ud / sidde løs. Det så nu ud som om vippetøjet var i ok stand. Sæderne blev smurt og ventiltoppene ligeledes.

Jeg vil inspicere den yderligere og se om jeg kan få olietryksmåleren monteret i morgen.

Hvad hedder gevindet til olietrykssensoren? Det ville jo være surt at have en fin måler men ingen adapter til weekendens underholdning.

Mojn
/Jes - som igen ærgrer sig over manglende varme i garagen.

Og mht. "Pisse territoriet af" har min bil fået storhedsvanvid, den tror vist den er en gyllespreder på en hungrende mark....
Index
31110: sv: sv: sv: 2.25D Olieproblem (21-01-2006 18:07:40) (svar på 31059)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Årsag fundet.
Det viser sig at der opbygges tryk i bunden og når motoren er oppe i omdrejninger er det nok til at olien ikke kan løbe ned ved stødstængerne når der opbygges tryk dernede. Det medfører så at der opstår en oversvømmelse oppe på toppen efter et par minutter.

Hvis jeg tager oliedækslet af løber olien omgående ned fra toppen, og når den er oppe i omdrejninger er det ikke ret meget luft der kommer op af oliepåfyldningsrøret.

Jeg har afhjulpet det så nogenlunde ved at bore nitten i oliedæksel ud og erstatte denne med en 8 mm. bolt hvori der er boret et 2.5 mm. hul hele vejen gennem således at det tryk der ellers bliver opbygget kan komme ud den vej.

Det var det eneste jeg lige kunne finde på, er der nogen risiko ved denne løsning ? ( Jeg vil sætte en slange på, men jeg har endnu ikke fundet på et smart sted at lede den luft / udstødningsgas hen )

Jeg fik desværre ikke den rigtige flange til olietryksmåleren, så dette er stadigvæk ukendt.

Stempelringene er nye og motoren er endnu ikke kørt ordentlig til.

Venligst
Jes - som nyder at trille rundt igen.
Index
31384: sv: 2.25D Olieproblem (30-01-2006 14:51:11) (svar på 31049)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Olietrykstransducerens gevind er af typen
BSF 3/8" 20 gevind/tomme

Venligst
Jes Ramsing