tilbage

Land Rover Forum  

Index
31060: Webasto oliefyr (20-01-2006 09:13:26)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Så blev der godt vejr igen ... ;-)

Jeg har brug for lidt hjælp fra Jeres fantastiske hjerner.

Min Disco 200 Tdi'er har et Webasto oliefyr der er monteret rent brændstofmæssigt på fremløbsrøret (det har hidtil fungeret uden problemer).

Nu er der sket det at fyret ikke vil starte om morgenen (eller når bilen har stået længe - over 4 timer). Fyret kan, med andre ord, godt starte når bilens motor har kørt et stykke tid.

Jeg har derfor tænkt at det var brændstof-problemer og har derfor skiftet alle slanger mellem brændstoffilter og indsprøjtningspumpen samt oliefyret. Det havde ingen synderlig virkning.

Bilen starter uden problemer.

Hvad kan problemet være?

Glæder mig til Jeres svar
Martin;-)
Index
31061: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 09:21:50) (svar på 31060)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
... og jeg glemte måske at fortælle at der sidder en brændstof-pumpe på oliefyret som fint spytter brændstof ud når fyret startes ...
Index
31062: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 10:34:50) (svar på 31061)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.84)
Hej Martin

Blot en tanke...!
Har du kontrolleret dit batteri? Hvis spændingen falder under et givet niveau vil fyret ikke starte, da der i så fald ikke vil være nok "power" til at starte motoren...

Hilsen
Jonas
Index
31063: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 11:00:43) (svar på 31062)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Jonas

Tak for dit input.

Jeg må sige at mit batteri fejler absolut intet. Bilen springer i gang nærmest uanset hvad.

Jeg har et godt og kraftigt batteri i min bil.

Martin ;-)
Index
31065: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 11:24:22) (svar på 31063)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Hvis der er for lidt vand på sysyemet og fyret sidder højt, kan fyrets egen ydmyge vandpumpe komme i vandskeligheder for derefter at slå fra. For lille vandflow hedder det vist.

Det var et bud.

Jens med Eberspächer - der virker
Index
31067: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 11:52:56) (svar på 31065)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Jens

Tak for dit input.

Det med vandet kender jeg godt og er et årligt tilbagevendende problem. Det er fikset og formodentligt alt luft er ude af systemet.

Op til 4 timer efter bilen har kørt kan fyret sagtens starte og køre uden et eneste problem. Masser af varme i kabinen.

Det kunne være jeg skulle have et Eberspächer - der virker ;-)

Martin ;-)
Index
31066: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 11:26:31) (svar på 31063)
Henrik Jørgensen 7342 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.29.131)
Hej Martin

Jonas har fat i det rigtige, det er for det meste strømen der er for lidt af. Jeg har selv haft problemet. Alle samlinger af stik, ledninger og ikke at glemme sikringer, tag dem og rens grundigt, ser de ikke helt ok ud, skift dem. Bare en dårlig forbindelse er nok til for lidt strøm. For hvis fyret ikke har over 10.4 volt starter det ikke op. Og i disse dage med megen fugt, kulde og en hel del salt på vejen, er der bare grobund for dårlig forbindelse.

mvh Henrik 7342
Index
31069: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 12:04:25) (svar på 31066)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Jonas

Tak for dit input.

Jeg vil da lave et tjek af alle strøm-forbindelser i eftermiddag. Det der undre mig er at fyret, det vil sige blæser, pumpe og gnisttænder fungerer uden problemer. Jeg kan uden problemer starte fyret 4 timer efter at bilen har været ude at køre. Det er f.eks. først når bilen har stået natten over at problemet opstår.

Kan det tænkes at der er en "utæthed" på brændstofslangerne fra filteret forbi den mekaniske pumpe og ned mod tanken der er stort nok til at fyret ikke kan trække brændtstof frem, men lille nok til at bilen uden problemer kan starte og få brændstof?

Kan der været for meget fugt/kondens i brændstoffet eller steder i brændstofsystemet der gør at fyret og bilen gør som de gør?

Martin ;-)

Index
31070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 12:30:12) (svar på 31069)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.170.75)
Hsr du ikke mulighed for, at trække en slange direkte til tanken on anvende et "dykrør", sådan som man gør almindeligvis ved montering af olie-/benzinfyr. Så er al tvivl fjernet om eventuel mangel på brændstof.

Og hvis det er muligt, ville jeg, som Jens H. Larsen #5562, reg. fyn er lidt inde på... flytte fyret "sydpå" det er fyrets indbyggede thermosikring, der slår til (eller fra, hvis vi nu skal være korrekte). En sådan sikring sidder i alle olie-/benzinfyr - uanset fabrikat.

Jeg har iøvrigt Webasto Thermotop i begge vores biler, som nu har virket upåklageligt alle årene. Du skriver ikke hvilken model "fyr" du har i bilen, men jeg går ud fra at det er af lidt ældre dato. prøv derfor evt. at købe et additiv til tanken (Tunap, Bardahl eller andet mærke) det kunne muligvis fjerne eventuelle urenheder i både motorens indsprøjtningsdyser samt rense dysen i fyret.

Jeg har en bekendt, der lige har fået et nyt Eberspächer fyr i sin japanske 4x4, og der var lidt problemer med hans fjernbetjening - det kunne ikke starte når bilen var kold, men virkede ok når bilen var varm... det viste sig, at være modtagerenhenden til hans FB.

jeg søgte for noget tid siden på nettet og fandt en spændende hjemmeside, der måske kan hjælpe - ellers er han kun et opkald fra dig - prøv: www.lilleboautoel.dk

Held og lykke i vinterkulden
Index
31089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (20-01-2006 22:46:12) (svar på 31070)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.50.202)
jeg monterede et lignende fyr i min td5 for nylig, og fik at vide hos GLAD at alt andet end sugerøret direkte i tanken giver problemer før eller siden, så det blev gjort.

steen
Index
31210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto oliefyr (24-01-2006 16:02:41) (svar på 31089)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.223.52)
Hej.

Det var cirkulationpumpen der havde sat sig. Så den falder ud på overtemp. Kunne lirke den lidt løs, så den virkede igen. En ny pumpe er bestilt.. Tak for kigget på din LR. Har sat lidt tanker igang. Det var hyggeligt. Omend lidt koldt. Tager nok til Kalundborg og kigger på en Defender fra 88. Torsdag eller Fredag.

MVH Hilsen nye ejer af Oliefyr og måske en LR
Lars Madsen
Index
39512: sv: sv: Webasto oliefyr (11-11-2006 21:39:08) (svar på 31061)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Halløjsa

Problemet viste sig at være at vægen i brænderen var brugt op.

En ny til en halv formue og fyret kører som nyt igen.

God fornøjelse med Jeres oliefyr derude
Martin ;-)