tilbage

Land Rover Forum  

Index
31106: Frontrude (21-01-2006 15:48:26)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.142.75)
Jeg har lige fået skifter frontrude fordi den var revnet/ stenslag. men nu knap 14 dage efter er der kommet en ny revne helt nede ved gummilesten og midt ud på ca 30 cm er det en fejl fra mekanikkern side eller kan det være en fejl i glasset jeg har ikke fået nogle sten slag denne gang
og jeg har knap kørt 50 km siden skift
Index
31112: sv: Frontrude (21-01-2006 18:56:26) (svar på 31106)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Når eller hvis du piller ruden ud, kan du se om der, i kanten af glasset, er en kvæstelse. Er der det, er det sikkert det, der er årsagen til revnen. Men hvem der har lavet denne er svært at sige noget om.
Index
31123: sv: sv: Frontrude (22-01-2006 00:08:04) (svar på 31112)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Hej Troels!

Det var da enormt træls med den nye rude. Min glaserfaring stammer ikke fra bilruder men fra glas i solfangere som ligesom bilruder/glas også er hærdede. En grundregel i branchen er, at har revnen/revnerne sit/deres udgangspunkt i glasset i form af f.eks. en stjerne, så skyldes det et slag fra en udefrakommende genstand. Har revnen sit udgangspunkt i kanten af glasset, skyldes det fejl/mangler i monteringen. Glasset kan evt ride på en genstand som ved rystelser opstået ved kørsel fremprovokerer en belastning af glasset der afstedkommer revnedannelse.
Har du fået monteret glasset professionelt, så må montøren have en god forklaring. Vær evt. til stede mens glasset blivet afmonteret så du kan få syn for sagn.

Jens
Index
31128: sv: sv: sv: Frontrude (22-01-2006 09:25:11) (svar på 31123)
Troels Vogt #6901, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.142.75)
Tak for svar .jeg har ingen afaring med selv at skifte så det overlader jeg til experter men di kan vel også ha lavet en fejl. fakta er nu kal jeg op til den forhanler som har sat den i og så unvære bilen en til to dage igen og så måske ha en masse bøvl om hvens skyld det er ,jeg mener at forsikringsselskabet sagde at en nu rude til en Disko 2 2003 med varme i front koster over 10,000 kr
Index
31138: sv: sv: sv: sv: Frontrude (22-01-2006 16:10:47) (svar på 31128)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Det lyder lidt dyrt for den rude. Jeg har fået skiftet to frontruder på min Disco II. Den første på aut. værksted pris ca. 9.500.- den næste blev skiftet for ca. 1 år siden, og det kostede ca. 8.000.- inkl moms hos CarGlass.
Jeg hørte for sjov skyld på hvad ruden kostede hos MECA den anden dag, og så vidt jeg husker skulle de have ca. 3.800.- + moms for ruden, og det skulle tage et par timer at skifte ruden.
Så næste gang jeg skal have skiftet forrude,skal jeg da forhandle om prisen, for der er da vist lidt at arbejde med.

Held og lykke med at få byttet ruden.

Hilsen
Struntze
Index
31137: sv: sv: sv: Frontrude (22-01-2006 15:00:47) (svar på 31123)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.165.122)
Hvem eller hvad der er gået galt er svært at sige, men det er da mest sansynligt at det er sket under monteringen, selv om det er rimeligt let at skifte en LR forrude.

En kommentar er jeg nødt til at komme med til Troels indlæg. Du skriver om hærdede ruder. Den viden jeg sidder med, og som jeg håber er korrekt,er følgende: der er to typer bil ruder, hærdede og laminerede. Hærdede ruder er varmebehandlet og kan ikke revne eller få "stjerner", de splintrer i millioner af stykker. Laminerede ruder er sammenklistrede af flere lag glas hvorfor der ikke går hul i dem ved slag etc., men de kan revne, oftest kun det ene lag, og de kan få "stjerner". Stort set alle bilruder er i dag laminerede ruder, skudsikre ruder er laminerede af rigtig mange lag glas.

Mvh
Verner
4586





Index
31141: sv: sv: sv: sv: Frontrude (22-01-2006 20:17:15) (svar på 31137)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.97.82)
Så kan jeg tilføje fra min tid i glasbranchen:
Forruder er idag lovmæssigt laminerede. De består af to tynde almindelige lag glas med en tynd folie imellem.
Alle andre ruder i bilen er hærdede. Disse er i teorien ca 5 gange stærkere, men kan ved kantslag være lidt svage. Og de bliver til tusind småstykker (afhænger af hærdegraden) når de smadres.

Men idet forruden består af 2 lag glas er ruden kun så stærk som det tyndeste lag glas. Og så vidt jeg lige erindrer består en forrude af 2 x 3mm glas. Så udover at glasset er tyndere er det heller ikke hærdet. Så en forrude er mere end 5 gange så svag som en siderude der vist oftest fremstilles i 4 mm glas (som i mindre standard termorude i villaen).

Og man kan se hvor skaden er opstået. Men det kræver fagviden.