tilbage

Land Rover Forum  

Index
31144: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 00:01:19)
Gustav Bryde-Nielsen #4868, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.105.26)
Hej LaRo venner

Er der nogen problemer i at køre med forskellige dækstr. Jeg har købt af 110 td5 hvor der er monteret BF Goodr. AT og dækkene bag er slidt halvejs ned mens fordækkene er nye. Det giver jo markant forskellige rullehastigheder for og bag og det kan jeg ikke forestille mig er så godt på en bil med permanent 4wd

Hilsen Gustav

Index
31146: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 07:57:18) (svar på 31144)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Hej Gustav,

Så længe det er samme dækstørrelse fra ny, skulle der ikke være det store problem i det. Centerdifferetialet er designet til at klare en difference i hastighed på de to aksler på 5 km/t. Men du skal naturligvis ikke køre med låst centerdiff på tør asfaltvej.

/tony
Index
31153: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 10:27:48) (svar på 31146)
Gustav (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.17.178.40)
Hej Tony

Tak for svar, men 5 kmt siger mig ikke så meget. Der ca 5mm mønster tilbage på bagdækkene og ca 10mm på fordækkene. Jeg er ikke rigtig klar over hvor stor forskel i hastighed det giver?

Mvh Gustav
Index
31157: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 11:38:07) (svar på 31153)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Så længe der er tale om ens grundstørelse på for og bagaksel er der igen problemer.
Da der ikke bliver den store forskel, prøv med målebånd og mål omkredsen.
I alle mine år som mekaniker har jeg ikke hørt om problemer med hverken gearkasser eller differ pga. slidte dæk.

Index
31159: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 12:17:59) (svar på 31144)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Gustav

Som udgangspunkt bør alle fire dæk på en bil være lige gode, men hvis det ikke er tilfældet, bør de bedste dæk altid monteres på baghjulene.

Det gælder uanset om bilen har forhjuls-, baghjuls- eller firhjulstræk.

Mvh
Mikael
Index
31175: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 18:50:00) (svar på 31159)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Hvorfor? er det ikke bedre at kunne styre og bremse, end at kunne komme hurtig frem.
Fordækkene bliver jo også mest slidt pga. bremsekraften der er størrer end accelerationskraften.
Jeppe
Index
31177: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 19:33:43) (svar på 31175)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg mener nu også at vide, at man i dag tilråder at sætte de bedste dæk på forhjulene, netop for at have de bedste chancer for at styre og bremse, dog ikke samtidig.
Man må bare konkludere, at man står ikke særlig godt fast på is og isslag, selv med en 4-hjulstrækker, måske endda ringere end en alm bil. Derimod er et tykt snelag en fornøjelse :-)
#3283 Knud
Index
31178: sv: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 19:47:24) (svar på 31177)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.157.198)
Så for nylig et udklip fra et eller andet bilblad. Her var der lavet en test, hvor man havde prøvet at skifte henholdsvis for- og bagdæk ud med nye. Resultatet var entydigt - skal man skifte to dæk ud skal de nye dæk på baghjulene, især styring bliver bliver voldsomt meget dårligere med nye foran og slidte bag frem for slidte foran og nye bag, hvor resultatet er næsten lige så godt som med nye dæk på alle fire.


4177 Lars Qvist

110' med skæve hårde engelske militærdæk
Index
31179: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 20:13:38) (svar på 31178)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Det kommer helt an på om man syntes det er lettest at redde en overstyring eller en understyring.
iøvrig mener jeg ikke det har det store at sige på en land-rover der i sig selv hverken kan styre eller bremse.
Hvis Gustav vil rette op på forskellen på for og baghjul skal de bedste foran da de slides mest, når så alle er lige slidt sørger man for at bytte om i tide og utide hvis man syntes, ellers lader man være og smiler hver gang man kører i sin fede vogn, for en laro kører altid.
Jeppe
Index
31185: sv: sv: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (23-01-2006 22:11:25) (svar på 31178)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.177.2)
Hej

Logikken med de bedste dæk på baghjulene er, at det er de dårligste dæk, der sætter begrænsningen. På en forhjulstrækker vil et sæt gode fordæk så at sige kunne trække bilen op på hastigheder i sving, hvor de dårligere bagdæk ikke kan følge med - og så har vi balladen. På en baghjulstrækker vil dårlige bagdæk i teorien ikke kunne skabe større problemer, end at gode fordæk i princippet vil kunne redde situationen. Hvis man prøver at bakke med høj hastighed og lave en kraftigt ratudslag, vil man meget hurtigt opdage, hvorfor det er bedst at have kontrol over den bageste del at køretøjet i forhold til kørselsretningen.

Men selvfølgelig giver bedre bagdæk end fordæk ikke garanti mod udskridninger på glat underlag - uanset dækkenes kvaliteter. Naturlovene gælder trods alt stadig uanset ABS, ESP, ASR og hvad det nu ellers hedder.

Mvh - og kør forsigtigt derude!
Mikael

Index
31238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (25-01-2006 17:20:39) (svar på 31185)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.95.197.210)
Tanken/teorien om, at det ikke burde have indflydelse på noget, om hvorvidt en eventuel differrence i "omløbsmålet" på et givent hjul er god nok... Bare ikke for alle biler... Min 2000 RR kan ikke lide at køre efter filosofien om at slide 2 dæk op på en given aksel og derefter købe 2 nye og fortsætte så fremdeles.... Jeg skifter for og baghjul for hvert service (10.000km) hvilket naturligvis bevirker at jeg på et tidspunkt skal til pungen efter 4 nye dæk... men "lyden/støjen" fra mit forreste differentiale er også væsentlig lavere når jeg "vender" hjulene... den har ellers kun kørt ca. 100.000km på nuværende tidspunkt. Tillige modvirker jeg den kendte "hæl/tå" effekt der efterhånden plager alle dækfabrikanter.
Der er faktisk 4x4 biler, der ikke kan acceptere selv en lille variabel i hjulomkreds... eksempelvis en Mitsubishi "Grand Pajero", den kan ikke koble 4-hjulstrækket fra, såfremt hjulomkredsen på for og bagaksel afviger for meget - dette modvirkes almindeligvis også ved at bytte rundt på hjulene således at uens slid opstår. Selv om vores dejlige nyere Land Rover biler trækker på alle 4 konstant vil de uværgeligt slide baghjulene mere pga. "good old Newton's opdagelse - tyngdekraften!
Index
31246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (25-01-2006 23:17:45) (svar på 31238)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Uens store for- og baghjul kan også virke forstyrrende på ABS, oplevede jeg med en Mondeo.
ABS-lampen lyste op, men hvilken betydning det ellers har fandt jeg aldrig ud af, men det kan vel næppe være andet end at vognen bremser på normal vis uden ABS?
mvh
#3283 Knud