tilbage

Land Rover Forum  

Index
31139: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (22-01-2006 17:33:59)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej...
Jeg går og overvejer at ombygge min gamle serie III, 88 2,25 diesel fra 1983, med motor og gearkasse, samt for og bagtøj fra en range rover 2,5TD! Jeg vil høre om der er nogen som har prøvet et ligende projekt? Det som jeg rigtig gerne vil høre noget om, er godkendelse af køretøjet når der monteres andet for og bagtøj, det er jo egentligt en konstruktionsændring af undervognen og bremsesystemet, da den herefter vil være udstyret med skivebremser for!
Har snakket med Applus og Told & Skat, og svaret har været at det altid er godt at få importørens eller teknologisk institut`s godkendelse ved en ombygning, men med denne ombygning er det en nødvendighed, da for og bagtøj, samt bremser modificeres og udskiftes!
Så hvis der er nogen som har gjort sig erfaringer med disse store ombygninger og godkendelse fra importøren/teknologisk institut, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre om det?
med venlige 88`er hilsner
Rasmus Hintze
Index
31147: sv: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (23-01-2006 07:58:55) (svar på 31139)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Var det ikke nemmere at modificere en RR ramme og så sætte 88" karossen over på den?

Så er bilen stadig en RR, og der burde ikke være problemer med godkendelsen.

/tony
Index
31156: sv: sv: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (23-01-2006 10:50:56) (svar på 31147)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Tony
Tak for dit indlæg, projektet har ikke ment til at skulle være nemt,- men sjovt! Men din fantastiske ide har slet ikke faldet mig ind! Det har givet stof til eftertanke, så tilbage til tegnebordet...

Hilsen Rasmus...
Index
31160: sv: sv: sv: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (23-01-2006 12:34:04) (svar på 31156)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
For at krænge en 88" karosse ned over en RR-ramme med 100" akselafstand kræves enten en meget stor hammer til at banke karossen på plads eller vinkelsliber/svejseværk til at forkorte rammen.

Jeg vil klart anbefale det sidste - husk dog at få et seriøst firma eller certifikatsvejser til at skrive en erklæring på forkortelsen (af hensyn til bøjningsspænding mv.)

Og så skal der vist også laves en bremsekraftberegning pga. den ændrede egenvægt og vægtfordeling, men det kan en af Færdselsstyrelsens godkendte konsulenter gøre for en rimelig penge.

Held og lykke med projektet!
Mikael
Index
31204: sv: sv: sv: sv: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (24-01-2006 12:17:53) (svar på 31160)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.237.142.10)
Ja, eller man kan forlænge 88" erens bagkasse :)

/tony
Index
31207: sv: sv: sv: sv: sv: vedr. ombygning af seriebil og godkendelse af dette? (24-01-2006 13:00:31) (svar på 31204)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hvis man samtidigt forlængede forskærmene en smule ville det ej skade.....