Hej alle,
Jeg har altid været af den opfattelse at man udelukkende brugte oliefyr til at opvarme kølervand til driftstemperatur samt opvarme kabine forud for kørsel. I øjeblikket er det skidekoldt derude og når jeg lunter rundt i København hver morgen i 3 kvarters tid for at aflevere kone og børn, og aldrig kommer op over 30 km/t pga myldretid, så bliver motoren aldrig rigtig varm. Måleren ligger lige en milimeter over det blå felt i termometeret. Motoren lyder til at hygge sig fint nok, men det er noget fis-lunket luft der kommer fra blæseren. Jeg lader mit webasto køre i 3/4 - 1 time forud for køreturen hver morgen. Når jeg sætter tænding på falder nålen fra driftstemperatur til øverst i det blå felt - hvilket jeg opfatter som helt normalt.
I går talte jeg med en lastbilschaffør som afleverede noget godt til mig. Hans fyr var mere avanceret end mit og havde temperatur måler i kabinen. Han sagde at han lod det køre hele dagen, mens motoren kørte for at opretholde en god temperatur. Men må man det?? Jeg lod så i morges forsøgsvis fyret køre mens jeg holdt i tomgang og ventede på at min bedre halvdel afleverede den ene pode i børnehaven (også en fantastisk undskyldning for at blive i bilen). Det hjalp virkelig meget, der kom øjeblikkelig dejlig varme fra blæseren og humøret steg. Men hvad er risikoen? Kommer motoren til at mangle diesel?
Kan det hele være fordi jeg mangler kølervæske?? Eller noget helt andet?
Nå ja, jeg kører TD5.
På forhånd tak for svar.
PS Jeg har aldrig oplevet det med at der manglede varme før, men det er også ret koldt nu, men på den anden side er det jo ikke særlig koldt når man tænker på hvor der ellers køre land rovere (brrrr)