tilbage

Land Rover Forum  

Index
31217: Oliefyr (24-01-2006 21:13:36)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej alle,
Jeg har altid været af den opfattelse at man udelukkende brugte oliefyr til at opvarme kølervand til driftstemperatur samt opvarme kabine forud for kørsel. I øjeblikket er det skidekoldt derude og når jeg lunter rundt i København hver morgen i 3 kvarters tid for at aflevere kone og børn, og aldrig kommer op over 30 km/t pga myldretid, så bliver motoren aldrig rigtig varm. Måleren ligger lige en milimeter over det blå felt i termometeret. Motoren lyder til at hygge sig fint nok, men det er noget fis-lunket luft der kommer fra blæseren. Jeg lader mit webasto køre i 3/4 - 1 time forud for køreturen hver morgen. Når jeg sætter tænding på falder nålen fra driftstemperatur til øverst i det blå felt - hvilket jeg opfatter som helt normalt.
I går talte jeg med en lastbilschaffør som afleverede noget godt til mig. Hans fyr var mere avanceret end mit og havde temperatur måler i kabinen. Han sagde at han lod det køre hele dagen, mens motoren kørte for at opretholde en god temperatur. Men må man det?? Jeg lod så i morges forsøgsvis fyret køre mens jeg holdt i tomgang og ventede på at min bedre halvdel afleverede den ene pode i børnehaven (også en fantastisk undskyldning for at blive i bilen). Det hjalp virkelig meget, der kom øjeblikkelig dejlig varme fra blæseren og humøret steg. Men hvad er risikoen? Kommer motoren til at mangle diesel?
Kan det hele være fordi jeg mangler kølervæske?? Eller noget helt andet?
Nå ja, jeg kører TD5.

På forhånd tak for svar.

PS Jeg har aldrig oplevet det med at der manglede varme før, men det er også ret koldt nu, men på den anden side er det jo ikke særlig koldt når man tænker på hvor der ellers køre land rovere (brrrr)
Index
31218: sv: Oliefyr (24-01-2006 21:31:23) (svar på 31217)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.112)
Jakob,
har du afdækket fronten, så der ikke kommer kold fartvind ind mod køleren? Sådan an afdækninger virker bare.
Du kan blot lade dit oliefyr kørende hele tiden, intet problem i det.Er det professionelt tilsluttet, skulle det ikke give brtændstofproblemer for maskinen.
Jeg nøjes med 43 minutter forvarming og kan holde driftstemperatur alligevel.
Thermastat, vandstand ogf spjælde skal være i orden. Kørte i dag ved minus syv grader og der var bare ingen varmeproblemer.
Foruden oliefyr og kølerafdækning har jeg også 'dieselvarmer', som opvarmer brændstoffet på vej ind i filteret. Men ved vinterdiesel sikret til minus 21 grader er det ikke den helt store hjælp...
Index
31220: sv: sv: Oliefyr (24-01-2006 21:50:05) (svar på 31218)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Paul,
Måske jeg skulle prøve det med at afdække fronten. Det har jeg ellers kun set på ældre modeller, og troede derfor at det kun var noget der galt dem. Det lyder sansynligt. Kører jeg en tur på motorvej bliver motoren dejlig varm, men det gør jeg ikke til dagligt. Hvad bruger man som afdækning??
Ribberne foran køleren/air con er ofte fuldstændig draperet med is, så der er vist ikke meget kølerarbejde for tiden.
Når man har aircon i defenderen er aircon kassen monteret der hvor de nederste blæserhuller sidder. Skidesmart..., nå men mit spjæld er lidt tosset. Håndtaget bliver ikke i øverste position, så måske wiren er slap eller blevet lang. Det føltes tilgengæld ikke somom jeg kan justere hverken op eller ned. Tilgengæld bliver aircon kassen meget varm.
I øvrigt, mht. at der kommer god kulde og is på køleren - jeg kom uforvaret til at åbne aircon'en på fuld klem forleden. Det var lige før mine fortænder sprang da jeg skreg af smerte ;-)
Jeg holder på at det er en kombination af manglende vand og evt. defekt wire til spjæld og måske afdækning. Jeg tjekker vandet i morgen når den er blevet kold.
Tak for svaret.
Index
31224: sv: sv: sv: Oliefyr (25-01-2006 06:13:20) (svar på 31220)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.112)
Afdækning kan købes i biludstyrsbutikker, eller man bruger bare et stykke plexiglas eller mere rpofant: pap!
Index
31226: sv: Oliefyr (25-01-2006 08:41:29) (svar på 31217)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.108)
Hej Jakob

Dit oliefyr kan køre uafbrudt, hvis du vil. På begge mine 300Tdi motor kører fyret når bilen er tændt (og selvfølgelig også lidt tid inden) hvilket sikrer at motoren er tættere på driftstemperatur. Står en 300Tdi i tomgang i under 5 grader, falder temperaturen så meget, at der stort set ikke kommer varme ud af varmeapperatet, så medmindre vi ligger og båler afsted, så er fyret tændt. Fyret kan bruge ca. 1 dl olie i timen, så det giver svagt øget brændstofforbrug, men det betyder jo intet i disse tider med de brændstofpriser vi har (jeg har lige været i norge, og der er det svært at finde diesel under 9.50)
Index
31243: sv: sv: Oliefyr (25-01-2006 22:04:16) (svar på 31226)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Tak for svarene - det glæder mig Thomas, at du beskriver nøjagtig samme scenarium som jeg selv.
Kølervæske - jeg tjekkede den i mørke, med en lille lygte ganske vist, og så vidt jeg kan se er der masser af kølervæske. Men hvor meget skal der være i?? Måske mørket gjorde at jeg ikke kunne se nogen indikator. Altså selve den hvide plastic ballon, hvorpå der står skrevet 'Cold level' - hvor fyldt skal den være? Min var fyldt op til ca. 1 cm under midten - skal der så fyldes på?
Jeg glæder mig til at høre mere.

Og idag havde jeg så masser af rumlen rundt i København ved lav hastighed, og jeg lod fyret brøle, og hold da kæft hvor det var dejligt. Jeg var nærmest ved at blive desperat tilsidst da jeg overdrev lidt ;-)
Index
31244: sv: sv: sv: Oliefyr (25-01-2006 22:57:14) (svar på 31243)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
Husk omløbsretning af kølevandet på din motor, skal være den samme som den vej pumpen i fyret pumper vandet rundt.Hvis det er autoriseret værksted der har mont. skulle det ikke være noget problem, bare en fejl der er set før...

Mvh Morten