tilbage

Land Rover Forum  

Index
31643: ECU/katalysator (06-02-2006 08:48:08)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hello folkens

Er der nogen, der har erfaring med omprogrammering af en elektronisk styreenhed til en 3,5 (eller 3,9) liter EFI V8, så den kan køre uden katalysator????

Sagen er, at jeg har købt "bananmanifolder" til V8'eren, og de er ikke forberedt til montering af lampda-følere. Jeg er i tvivl om, hvorvidt motoren vil køre ordentligt uden signalet fra lampda'erne.

Jeg har hørt rygter om, at styreenheden kan forsynes med et par lus, så den tror, at den får signal fra lampda-følerne, men jeg kan ikke se, hvordan det skal gøres. Jeg har heller ikke kunnet få det bekræftet nogen steder, men måske ved nogen i dette alvidende forum?

Mvh
Mikael
Index
31645: sv: ECU/katalysator (06-02-2006 09:21:11) (svar på 31643)
Kenneth Allan Jalving #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.37.97)
Hej Mikael

Du kan bore et hul i bananmanifolden og svejse en møtrik på som passer til lambdasonden og så får den signal.

Mvh.

Kenneth
Index
31646: sv: ECU/katalysator (06-02-2006 09:31:34) (svar på 31643)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Hej Mikael

Jeg har lavet samme løsning, bor hul over samlingen af gren-rørene, og påsvejs møtrik.

Hvis du vælger ikke at gøre det, skulle motoren kunne køre, idet at ECU bruger foruddefineret værdier, hvis en af sensorene skulle mangle, det er i alt tilfælde hvad jeg har fået ved spørgsmål om hvad der sker hvis man fjerner nogle af sensorerne.

Hilsen
Struntze
Index
31657: sv: ECU/katalysator (06-02-2006 10:53:33) (svar på 31643)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Mikael

Hvis det er en gammel ECU sider der en ekstern "tune" resistor der for tæller ECU'en om med el' uden kat.

Hans Martien
Index
31659: sv: sv: ECU/katalysator (06-02-2006 13:33:31) (svar på 31657)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Tak for alle svar

Jeg har besluttet at følge rådet med at bore hul og påsvejse møtrikker til lampda-følerne. Så skulle der ikke blive problemer med ECU'en.

Spørgsmålet er så, om jeg kan klemme katalysatorerne ind på det fine nye rustfri Y-rør, som jeg købte sammen med bananmanifolderne. På den ene side giver det mere arbejde og koster måske lidt effekt, men på den anden side kan man vel sove bedre om natten med tanke på miljøet ...

Mvh
Mikael - nu med planer om at bevare katt'ene.