Hej Benno, §§§§ det er sørme heller ikke helt gennemskuelig, jeg har kun reglerne fre april 2005 så hvis der sket noget i mellem tiden er jeg på den.
Jeg understregede netop at det skulle en bil magen til, jeg tror f.eks. ikke at en 220 HK cosworth Escort og en 68 HK standart Escort kører med de samme bremser/undervogn.
En 90" V8 og en 90" 68 HK, fra samme årgang, har samme bremser/undervogn.
Ellers kopierer jeg her et indlæg jeg skrev i maj 2005, det er afskrevet fra
www.fstyr.dk >>>>>>>>>>>>>
Jeg har samlet noget info. om emnet, der kommet nye regler pr. April 2005, og det er ikke blevet nemmere, jeg skal her prøve at gøre det letindtageligt.
Køretøjstype, M2 (privat buskørsel), er typegodkendelsespligtig og der skal motoren altid svare til typegodkendelsen.
MEN typegodkendelsen kan dække flere motorvarianter og kan være årgangsbestemt.
Vil du være sikker så check din typegodkendelse på.
www.fstyr.dk Køretøjstype M1, dvs. andre Land Rovere, kan man indhente oplysninger fra fabrikant/importør eller teknisk materiale der dokumenterer at køretøjet, med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af de 20%.
Et eksempel: 110" diesel N/A ca. 62HK, der ønskes mere trækkraft (motoren er sikkert død) og et motorskifte er på tale.
62 + 20% = 74,4 hk er sædvanligvis den tilladte forøgelse.
MEN nu findes 110" også med V8 motor og så kan man gå ud fra ca. 125 HK og så ser det sådan ud:
125 + 20% = 150 HK.
Det kræver at de to 110" modeller er ens i opbygning som ovenfor beskrevet.
Et andet, og lige så væsentligt indslag, er fra Told og Skat, de mener at når et køretøj får effektførøgelse med mere end 20% så skifter det idenditet og så skal der betales afgift.(det gælder også M2 (busser) selv om nogle af dem har været afgiftsfri (1990-1993) men de slipper med 60%)
Dette er gældende fra April 2005.
Så check med motorkontoret med et konkret og veldokumenteret motoreksempel OG gør det samme med Told og Skat.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Du har ret med de 20% hvis ikke ovenstående gør sig gældende.
Og så skal man passe på ikke at blande motorkontoret og Toldvæsnet sammen.
MVH
Kenneth Poulsen