tilbage

Land Rover Forum  

Index
31926: V8'eren vil ikke starte. (12-02-2006 18:10:49)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Jeg parkerede min ellers perfekt funktionerende RRC 3.9i i fredags - og nu vil den ikke starte. Der er gnist på tændrørene (har haft et ude og checke) men det lyder også som om det er mangel på benzin. Kan man checke om den får benzin på en eller anden måde?

/dennis
Index
31927: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 18:37:33) (svar på 31926)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Prøv med æter/dieselstart.. det hjælper med at afklare om den får brændstof....
Index
31928: sv: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 18:42:50) (svar på 31927)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Hvordan det? Jeg mener hvad skal den gøre/sige for at indikerer om den for benzin?
Index
31929: sv: sv: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 19:03:32) (svar på 31928)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Hvis du giver den æter, skal der gerne kommen et host/alså en antændelse.. så ved du at det er brændstof den mangler...
Index
31931: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 19:35:28) (svar på 31926)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hej dennis det kan være en sikring til din fødepumpe, eller din fødepumpe der er gået død
har prøvet det på en 90" 3,5 V8 engang , Den kørte fint , jeg kom hjem og stillede den , næste morgen da jeg skulle afsted ville dyret ikke starte , og det var pumpen der var gået kold
mvh Brian J
Index
31933: sv: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 19:39:17) (svar på 31931)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Hvor sidder sådan en sikring, monstro?
Index
31940: sv: sv: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 21:56:13) (svar på 31933)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.93.164)
Hej Dennis Har du nogle LR,RR der kan køre haha... I motorrummet skulle der sidde en sikringsbox og der skulle det være sikring nr. 12 en 15amp. Er den ok så prøv at finde pumpe relæet, det skulle være bag højre sparkeplade og se om der er power på det, både til og fra. Er den god nok så må du om i tanken, der er nok et dæksel i varerummet der er til at skrue af, når du kommer derned er der et multistik med ca. 4 ledninger og det er de 2 tykkeste der er til pumpen, prøv at måle spænding bag i multistik med stikket monteret og med stikket afmonteret. Mvh.
Index
31941: sv: V8´eren vil ikke starte. (12-02-2006 23:03:19) (svar på 31926)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Dennis

Når det er en RRC med 3,9 V8 du har, er det jo sikkert en årgang 89-90 eller deromkring.
Du er nød til at starte lidt systematisk, for der kan godt være flere ting der spiller ind. Så prøv at følge nedenstående trin:

1: Kører højtrykspumpen rundt når der sættes tænding på?.
Du skal tydeligt kunne høre at pumpen kører ca. 4 sek når du sætter tænding på. Derefter skal den stoppe. Den kører igen når du drejer nøglen til start, men der er det jo svært at høre. Pumpen er inde i tanken og kan tydeligt høres både inde i bilen og udefra.

2: Hvis pumpen kører og stopper som den skal, pumper den så benzin til motoren?.
Bagerst på dit indsugningskammer (plenumkammer) går der to slanger over hinanden. Det er begge benzin slanger til indsprøjtningssystemet. Den øverste sidder med en omløber eller et spændebånd. Prøv at løsne det og tag slangen af. Få en til kortvarigt at sætte tænding på og slukke igen. Der skal komme meget benzin ud af studsen fra manifolden, næsten som fra en lille vandhane.

3: Hvis der ikke kommer ret meget eller slet ingen benzin ud af studsen, selv om pumpen kører som den skal, er pumpen defekt. Det kan være ting der så driller.
En mulighed er at tankudluftningen er tilstoppet, så er tanken suget flad og pumperøret er knækket af inde i tanken.
En anden mulighed er at dit benzinfilter er stoppet. Det sidder på vangen i højre side lige over bagakslen.
En tredje mulighed er at pumpen godt nok kører, men den får ikke strøm nok. Det kan skyldes dårlig stilforbindelse til ECU og relæstyring. De er alle samlet på forsiden af inderskærmen i højre side lige under ekspansionstanken til kølevand. Rens og spænd forbindelsen fast, der er ret mange ledninger samlet lige der.

4: Hvis pumpen ikke kører når der sættes tænding på, kan det selvfølgelig også være en dårlig stilforbindelse, men det kan også være en sprunget sikring. Det er en 10 Amp sikring (Rød) der sidder i soklen inde i bilen som sikring nummer C4 (nummer 4 fra venstre i den nederste række). Den har et lille symbol der ligner en benzinstander.
Endelig kan det også være relæet til pumpen der er defekt, som en anden i denne tråd også skriver, men jeg tror mere på dårlig stilforbindelse.

Ovenstående er ikke taget ud fra værkstedsbogen, men er alle fejl jeg selv har prøvet på en tilsvarende bil igennemtiden. Så nu håber jeg det måske kan få liv i din dejlige V8 igen.

Mvh Benny #2711
Index
31980: sv: V8´eren vil ikke starte. (13-02-2006 21:13:02) (svar på 31926)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Problem løst !

Under førersædet sidder en slags nødstop for benzinpumpen, der aktiveres hvis f.eks. bilen vælter eller lignede, det var blevet aktivet da jeg ryddede forskeligt ud under sædet, mens bilen var parkeret.

Et tryk på knappen og VUPTI - så spinder 8'eren igen!
Index
31984: sv: sv: V8´eren vil ikke starte. (14-02-2006 08:39:07) (svar på 31980)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.93.164)
Enerti eller træghedskontakt for afbrydelse af brændstoftilførslen, kan også være placeret i motorrummet, er et kendt problem, er tit set afbrudt når der knækker en forfjeder på en fransk bil (smældet fra den knækkede fjeder for den til at afbryde). Kan kontrolleres ved et lille slag på siden af kontakt, skal så afbrydes. Der må da også være nogle der har været ude for dette ved terrænkørsel.
Mvh.