tilbage

Land Rover Forum  

Index
32593: vægt og vægtafgift, gule eller hvide (08-03-2006 14:54:49)
christian jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.0.66)
Okay jeg ved det godt der har været 400 indlæg om dette, men de syntes sgu at de giver forskellige svar allesammen.

jeg overvejer den der 109" brandbil årgang 1974, den er på sorte plader nu.
er det egentlig godt eller skidt med en 6 cyl benz (holdbarhed og pris på dele ?)

MEN hvad så ?, kan man beholde de sorte plader og bare omregistere den og betale afgift med det samme ?

på told/skat´s side ligner det 5250.- i afgift ?

hvad er egentlig forskellen med de gule og hvide plader (mht. vægtafgiften og afgiften)

hvad vejer en sådan og hvad koster den i vægtafgift ?


CJ
Index
32608: sv: vægt og vægtafgift, gule eller hvide (09-03-2006 02:45:02) (svar på 32593)
firemanjhon (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.110.250)
Hi CJ, i have recently aquired a 109 ex fire service vehicle, paid the registration tax and was allowed to keep the black plates. My truck is from 1966. ROAD TAX for this truck is 900 kr each time. This truck is a four cylinder, so no personal experience with a six cylinder. Have been told that the six cylinder vehicles are geared lower for pulling trailers, have no idea if that is true or a rumor.
Index
32609: sv: sv: vægt og vægtafgift, gule eller hvide (09-03-2006 07:08:51) (svar på 32608)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg har et ambivalent forhold til den 6-cyl motor.

Af fordele kan jeg nævne: Den er helt utrolig sejttrækkende og den er eminent til at køre foran en meget tung trailer, 2500 kg. Hvis der er for lidt strøm, startes den som ingenting med håndsvinget. Et veltilrettelagt træk og vupti - skidtet går omgående igang. Tilskuere tror ikke deres egne øjne når man tager dette usædvanlige værktøj i brug og det virker. Lyden er utrolig rar, overbevisende og beroligende.

Af bagdele kan jeg nævne: Dyr i stumper, svage stempler, svag udstødningsmanifold, betragteligt benzinforbrug ved hårdt brug.

Jeg ville gerne have en sådan igen ved lejlighed, men de biler forekommer mig at være kostbare i dag.

#3283 Knud
Index
32627: sv: vægt og vægtafgift, gule eller hvide (09-03-2006 15:47:34) (svar på 32593)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.182)
Hej Christian

Forskellen mellem gule og hvide plader er:

Registreringsafgift ved hvide plader:
Over 6 år: 105 % af 6.500 kr. og 180 % af resten

Registreringsafgift ved gule plader:
Over 6 år og tilladt totalvægt mellem 2-4 tons: 0 kr. af 3.500 kr. og 30 pct. af resten.

Dvs. hvis den afgiftspligtige værdi beregnes til feks. 10.000. kroner (ikke urealistisk for en 6 cyl brandbil), så vil det koste dig 13125 kroner at få den på hvide plader, mod 1950 kroner for et sæt gule plader.

Husk at når brandbilen rammer 35 år, så slipper du med 25% i vægtafgift.

Mvh. Henrik
Index
32683: sv: vægt og vægtafgift, gule eller hvide (10-03-2006 19:54:06) (svar på 32593)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.41.184.120)
Hej Christian
I de senere år er der betalt afgift af mange CF 109"ere, af varierende alder, de har alle betalt 5250 kr. og jeg har ladet mig fortælle at det faktisk er mindste prisen for alle ældre landrovere op til ca. 1980 på hvide plader.
Venlig hilsen
Hartley