tilbage

Land Rover Forum  

Index
32702: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 14:40:38)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.88.85)
Ups kom til at fylde sprinklervæske i kølervæsken i min diesel LR.... Sker der noget ved det? (andet end den bliver ren)
Index
32703: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 15:10:38) (svar på 32702)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
1 liter ?
5 liter ?
10 liter ?
Index
32704: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 15:19:15) (svar på 32703)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.88.85)
ca. 2,5l kom jeg i.... og der var vel ca 2 l kølervæske iforvejen.
Index
32710: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 17:44:54) (svar på 32704)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
der sker ikke noget andet end at isopropyl-alcohollen i sprinklervæsken fordamper.
sørg for at fylde køleren op med (blandet)kølervæske og at have noget kølervæske med og efterfylde med, evt start bilen op og tag kølerdækslet af og kør en tur.
mvh Brian J
Index
32715: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 20:22:22) (svar på 32710)
morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.88.85)
Super... tak tak
Index
32717: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 20:36:51) (svar på 32715)
Bent Hannibalsen #7365, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.123.76)
I 197x kom en god bekendt til at hælde 1 liter akkumulatorsyre i tanken i stedet for 1 liter kaburatorsprit!
Den stakkels kunde kom gående dagen efter - kaburator + topstykke + rør + benzinpumpe mv var syret itu indefra.
Dobbeltcheck før i hælder flydende substanser i bilerne (arbejdsgiveren var IKKE forsikret mod sådanne skader på nævnte tidspunkt - men blev det efterfølgende).
mvh
Bent
Index
32739: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (12-03-2006 16:08:07) (svar på 32717)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Jeg går ud fra at batterisyren også fjernede karburator isen, så kunden fik vel løst sit problem.

Alle former for medicin, har sine bivirkninger ;o)
Index
32721: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (11-03-2006 22:44:36) (svar på 32710)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Morten

Jeg er nu ikke helt enig i de øvrige svar der er givet på dit spørgsmål.
Sprinktlervæske er fremstillet med det formål at det skal være effektivt til at fjerne snavs på ruden. Derfor består det af en del forskellige produkter, der sammen har den egenskab at de er i stand til at fjerne den overfladespænding der er i vand, snavs og trafikfilm på ruderne. Den samme egenskab som alle øvrige kemikalier har som anvendes til at affedte og rense overflader.
Derfor vil jeg mene at det er en stor belastning for lejet og pakdåsen i din vandpumpe hvis overfladespændingen (=smøreevnen) fjernes fra kølevandet. Det eneste der får den til at overleve er jo netop vandets egenskab til at smøre pakdåsen.
Jeg vil klart anbefale at du omgående tapper al kølevand af systemet og hælder den rette blanding af rent vand og nyt frostvæste på bilen igen.
Det kan godt være at isoprophyl fordamper med tiden, men det gør de øvrige kemikalier sikkert ikke i samme grad.

Mvh. Benny #2711
Index
32785: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (13-03-2006 22:47:04) (svar på 32721)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.171.45)
Jeg vil give Benny dybt ret! Tap kølesystemet helt, Skyl opad & nedad med slange, gerne mens en assistent lige lader motoren gå nogen sekunder. Derefter hælder du kølervædske i full styrke på. En mængde svarende til 50% af systemets capacitet. Fyld helt op derefter med rent vand. Efterfylde efter nogen minuter ved lav omdrejninger,(eller slange klemme trikket). Efterfylde igen efter en kort køretur. Husk expansions beholder til sidst med 50% kølervædske. Skal du herop til Norge på vinterferie så er 60% at anbefale, da de minus 30c som 50% sikrer, kan være utilstrækkeligt. 60% klarer minus 50c, og så fryser det ikke rigtig, men bliver tyk grød. Specielt den "Arktisk" variant med at skylle for urenheder, og så påfyld hele mængden kølervædske er at anbefale fordi der er altid nogen liter vand tilbage i blokken osv. Derfor er brugen af færdig blandet kølervædske som regel katastrofal, hvis bilen skal udsættes for seriøs kulde grader.
Jeg vil lige nævne at specielt iår har Norge nogen imponerende yo-yo temperature, selve den sydlige Kongsberg har været under minus 30c.
Hilsen fra Norge, David.
Index
32809: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (14-03-2006 14:08:27) (svar på 32785)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hej Benny og David
hvad snakker i om??????
det er komplet meningsløst at skulle til at skylle motoren gennem pga sprinklervæske .
Jeg har sq aldrig hørt/set mogen motor der har taget skade af det(har repareret entreprenørmaskiner i 18 år), og jeg har set "fænomenet"en hel del gange ,eneste resultat at køler/sprinklervæsken fordamper.
Index
32845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (14-03-2006 23:43:57) (svar på 32809)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.179.21)
Hej Brian, Det jeg havde i bagtanken var, at under vinter forhold, især herop, kan det være ganske uheldig hvis det "køler vædske færdig-blandet" man hældt på, vist sig at være sprinkler vædske! Så har man ikke rigtig styre på hvor meget frost sikring man har mere, og sagen kompliceres yderligere af at propyl alcoholen fordamper undervejs. Vi er enig om at under sommer forhold, kan man bare køre, & hold øje med niveauet.
I år har jeg faktisk set adskillige havarier som skyldes færdige blandet kølervædske. (Vinteren kom sent, men blev kolde end sædvanlige)
Index
32849: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (15-03-2006 06:50:55) (svar på 32845)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hej david .
det giver stadig ingen mening at skylle motoren!
når jeg skriver "færdigblandet kølervæske" mener jeg at man blander vand og koncentrat inden man hælder det på motoren , så er man rimelig sikker på at opnå maximal frostsikring/køling med det samme . da ren kælervæske ikke optager varmen fra motoren nær så godt som vand , derfor er det optimale at blande 50/50 (giver somregel en frostsikring på 50 grader C)
mvh Brian
P.S.
(jeg er sq for nærrig til at købe det færdigblandet)
Index
32729: sv: sprinklervæske i kølervæsken? (12-03-2006 08:56:38) (svar på 32702)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.72.238)
Hej Morten
Hvis der kunne værer 2,5l sprinklervæske i din køler, er det problem vel lidt størrer? end hvad du har hældt i den.

Mvh Boe