tilbage

Land Rover Forum  

Index
32705: Problemer med DISCO II (11-03-2006 15:49:21)
mike (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.54.198)
Hej Landrover kendere!
Jeg skriver i et desperat forsøg på at få klarlagt et par ting.
DISCO II TD5 aut.HSE årg.2000 km: 88.000 Imp. fra Tyskland.

Bilen har en konstant mislyd ved ca. 900-1000 omdr. fra undervognen.
Et aut. værksted har lokaliseret denne lyd til at være fra ACE-pumpe (active cornering enhancement) enheden, men kan ikke sige nærmere. Ifølge deres skemaer, skal pumpen skiftes.
Det lyder som en resonans, men alle gummiklodser osv. er på plads.

Er der nogen, der har hørt om en sådan mislyd fra denne type bil?

Forhandleren - AutoCentralen Nykøbing sj v/Hugo Madsen, som jeg har købt bilen ved, siger, at sådan siger de alle sammen og vil ikke godtage en reklamation.

På forhånd tak!
Index
32706: sv: Problemer med DISCO II (11-03-2006 16:06:08) (svar på 32705)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej Mike

Prøv lige at kontrolere varmeskjoldet over turboen, de har det med at knække i beslag som er skruet på turboen.
Du er nødt til afmontere skjoldet for at se det, min TD5 er blevet dejlig støjsvag efter at jeg har fået svejst beslaget igen.

Hilsen
Struntze
Index
32708: sv: Problemer med DISCO II (11-03-2006 16:21:18) (svar på 32705)
Michael Schwarz #5646, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.214.182)
Hej Mike,

Min Disco II Aut. 2000. 97.000 km. Er dejlig støjsvag.
Ingen lyde.

Hilsner
Michae
Index
32712: sv: Problemer med DISCO II (11-03-2006 19:14:53) (svar på 32705)
Michael Antonsen #5997, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.223.66)
Hej Mike

Vi har 2 Disco II i vores firma, Der skal normalt ikke være nogle resonans lyde, men som Peter antyder kan det være et varmeskjold, jeg har haft problemer med et løst varmeskjold over lydpotten.
Hvis du er medlem af Dansk Landrover klub, kan du komme til en af vores værkstedsaftener som bliver afholdt her hos mig, Se adressen på Nordvestsjællands hjemmeside. Hvis du kommer til en værkstedsaften vil du kunne få en køretur i min Disco så du bedre kan sammenligne lyde osv. Du vil også komme i snak med andre Landrover ejere som måske kan hjælpe dig med at finde problemet.

Venlig hilsen
Michael Antonsen, 5997 NVS
Index
32732: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 12:15:49) (svar på 32712)
Mike (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.54.250)
Har nu sendt indmeldingen afsted.
Jeg er jo tilmeldt region Fyn! kan jeg godt komme med til jeres værkstedsaftner alligevel??

Mike
Index
32747: sv: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 20:51:04) (svar på 32732)
Michael Antonsen #5997, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.223.66)
Hej Mike

Du kan godt komme til vores værkstedsaftener, selv om du ikke er med i vores region, du kan se dato og tid, under Nordvestsjælland-Kalenderen. Jeg ved godt det er en lang køretur fra Fyn, men du er velkommen hvis du har lyst.

Hilsen Michael
Index
32716: sv: Problemer med DISCO II (11-03-2006 20:33:29) (svar på 32705)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.25.128)
Hej Mike

Mislyd – Ja du skriver jo selv at det er en diesel og det forklare jo alt, sååå hvis du vil ”mislyden” til livs så må du ligge en rigtigt motor i hullet ;-) (V8 benzin naturligvis)

Mvh,
Henning
Index
32735: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 12:25:50) (svar på 32716)
Mike (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.54.250)
Det er noteret.

Jeg har det dog ok med ikke at skulle ha' en tanktrailer på slæb, hver gang man skal lidt uden for alfarvej ;-)

Det aspekt sammen med godt 10kr/l for beno gør, at jeg godt kan leve med det nuværende lydbillede (helst uden de lyde der ikke skal være der.)

Mike.
Index
32724: sv: Problemer med DISCO II (11-03-2006 23:21:57) (svar på 32705)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Mike!

Min bedre halvdels DiscoII TD5 er støjsvag som forventet og uden mislyde fra motorrummet - så forhandlerens smarte bemærkning ville jeg ikke tage for gode varer. Jeg har engang været udsat for en brugtbilsforhandler, som påstod at der sgu var vand i alle bagagerum hvor reservehjulet normalt er gemt på gadebiler - og at biler der stammer fra Esbjerg SKULLE lugte af fisk !!! - samt at den sænkede karet med hækspoiler og truckerklodser i forruden selvfølgelig kun kavde kørt max 80kmh og at det var en ældre herre med bød hat, der havde kørt den!
KORT OG GODT: Se at få en ordentlig Land Rover mekaniker til at kigge den efter i sømmene.(Jylland: Team Bertelsen i Sjelle, Ole Meldgaard i Herning eller Kjeld Nielsen(Tohuse Auto) i Kjellerup - Neder Hvam).
SIII og Discohilsen Stefan - Skanderborg
Index
32731: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 10:01:06) (svar på 32705)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej igen Mike

Jeg kom lige i tanke om en lyd mere, det kan også være dit håndbremsekabel, der ikke er justeret rigtigt, det tog mig 4 måndeder at finde den fejl (Sjelle havde i øvrigt kiggede efter denne lyd 3 gange uden held, så en autoriseret forhandler/værksted er altså ikke automatisk lig med helbredelse)

Håber at du finder din mislyd, det træls at høre på.

Hilsen
Struntze
Index
32734: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 12:20:43) (svar på 32731)
Mike (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.54.250)
Tak for idéerne.
Jeg skal prøve dem af.

Høgh biler-Odense er dog ret sikre på, at det er ACE-pumpen der skaber sig. De mener, at den muligvis kan ha' taget skade, fordi den har kørt med en forkert olie.

Mike

Index
32736: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 12:33:41) (svar på 32705)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Mike,

ACE-pumpen skal ikke støje, og det skal selvfølgeligt heller ikke gøre på din Discovery II.
Hvis værkstedet har kontrolleret alle rør til og fra pumpen og ingen af disse rør er i kontakt med karossen tyder det på en defekt pumpe.
Det er dog meget sjældent pumpen er årsagen til støjen,
pumper med datokode op til 50/98 kunne give støj, og blev skiftet, hvis rørføringen var OK. Pumper med datokode 51/98 og efter var langt bedre, og blev normalt kun skiftet hvis det var lækage eller tydeligt slør i pumpeakslen.
ACE pump har en kode med seks cifre stempler (eller håndskrevet alt efter alderen på pumpen) på ydersiden af huset over banjobolten til udgangsrørret. De første fire cifre refererer til det uge nummer og år hvor pumpen blev fremstillet. Med den alder din Disco har burde en pumpe med et nummer efter 51/98 være monteret.
Hvis støjen kun er tilstede ved 900-1000 omdr. bude det være en relativ let opgave at udelukke støj (resonans) fra rørføringen.
jeg går ud fra støjen kan konstateres ved 900-1000 omdr.min både når du holder stille, og du kører med vognen?

Hilsen Carsten
Index
32737: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 13:46:06) (svar på 32736)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hvis Høgh Biler Odense har konstateret der har været forkert olie påfyldt har de jo nok ret i at pumen har taget skade, den skal have en ret speciel olie Texaco Cold climate PSF 14315, reservedelsnr. STC 50519 (1l)eller STC 50517 (25l), men alligevel - her er lige en checkliste med hensyn til rørføringen, din fejlbeskrivelse passer jo rimeligt med teksten - god fornøjelse:

The customer complains of a noise/vibration which becomes more apparent during cornering, particularly at low engine speeds and/or when the vehicle is cold.

1. From the ACE pump and reservoir, follow the high pressure and return hoses down towards the front chassis cross member, checking for foul conditions on other components in this area.

2. From the underside, continue inspection and correction of the high pressure hose, in particular, where the lower crimp attaches to the green rigid section. On diesel derivatives pay particularly attention to clearance between the coolant rail and the ACE system pipework. It will be necessary to remove the underbelly panel to give access in the cross member area.

3. In the location adjacent to the radiator cowl where the flexible hose is fitted with a foam sleeve, (approximately 100mm long), LIGHT contact between the sleeve and the radiator cowl is permissible. Fouls on crimps are NOT acceptable.

4. Check the two way ‘P’ clip and isolator for fouls, especially with the front cross member.

5. Check for fouling directly onto the right front corner of the chassis or other components. This may require partial removal of the wheel arch liner by removing the three screws retaining the liner to the wing. It is permissible for the protected flexible hoses of the front actuator to contact the liner.

6. Confirm that the earth strap is routed from the base of the damper tower, OUTBOARD of all four pipes and onto the inner wing.

7. Check the four way ‘P’ clip and isolator inboard of the front right damper tower for correct installation. Also, check for fouls either side of the damper tower on the diagonal section of the pipe cluster.

8. Check the four way ‘P’ clip and isolator at the rear of the front right wheel arch. Also, ensure that there are no hard fouls between the chassis and the pipe cluster via the wiring harness or on the inner wing.

9. Inspect the section of pipework over the chassis outrigger to the valve block, ensuring there is no direct contact with chassis, body or wiring harness.

10. Ensure that no small stones or other road debris are trapped between the valve body and the chassis.

11. Inspect the final section of pipework between the valve block and the rear actuator as described for other pipework.

12. Confirm that the ACE pump is correctly fitted, as follows:

• Slacken all of the pump securing bolts.
• Re - torque the uppermost pair of bolts to 25Nm.
• Re - torque the lower bolt to 25Nm.
• Restrain the pump pulley and slacken the three securing bolts. Re-torque to 25Nm.

God weekend - nu må det være tid til at nyde solen.

Carsten
Index
32738: sv: sv: Problemer med DISCO II (12-03-2006 14:23:09) (svar på 32736)
Mike (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.54.250)
Ja, det er hele tiden ved de omdrejninger uanset om den er i gear "D" eller neutral, uanset om den holder stille eller kører og uanset om reduktion er inde eller ej.

Har prøvet at holde bremsen mens den er i gear og køre op til de omdrejninger og der gør den det også.

Mike
Index
33038: sv: sv: sv: Problemer med DISCO II (20-03-2006 22:06:48) (svar på 32738)
jm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.115.56)
Jeg har haft et lignende problem - endda flere gange. Årsagen var: en lille sten!!! Den var "fanget" mellem de 4 rør til ACE systemet og vangen placeret lige bag højre forhjul. Her lå den og raslede og skabte resonans - præcis ved de omdrejninger, du nævner. Så - frem med lommelampen og ned på alle fire og led. Stenen skal nok være der...