tilbage

Land Rover Forum  

Index
32768: Kvaliteten af originale/uoriginale dele (13-03-2006 14:43:00)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Haj alle,

Ved godt at dette emne er lidt af en hvepse-rede ;-)
Men alligevel :-)

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om folks erfaringer med originale/uoriginale dele til LR.
Jeg ønsker ikke nogen diskussion om hvad der er bedst til prisen osv. - jeg kunne bare godt tænke mig at høre lidt om folks uheldig erfaringer med uoriginale dele.
Jeg tænker på at hvis mange fx. har haft uheldig oplevelser med en bestemt type dele .. så kunne jeg gå uden om dem .. istedet for selv at skulle høste de dårlige erfaringer :-)

Hej
Chris
Index
32778: sv: Kvaliteten af originale/uoriginale dele (13-03-2006 20:16:43) (svar på 32768)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Christian

Kan jeg lokke dig til at være lidt mere specifik med hensyn til model??

Min erfaring er at der er forskelle i kvaliteten på dele i forhold til 109", 110" og Discovery som jeg kender "lidt" til.

Martin ;-)
Index
32793: sv: Kvaliteten af originale/uoriginale dele (14-03-2006 09:53:02) (svar på 32768)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.124)
Hej Ballisager

Jeg har en disc, som åd en tandrem efter godt 15000 km i lørdags. Heldigvis er der kun brugt originale dele, og det hele er lavet på autoriseret værksted, så jeg regner med at reparation af maskine (stødstænger og hvad der nu ellers går, når tandremmen stopper med at køre) bliver skiftet kvit og frit. Hvis det var en hjemmeoperation med uoriginale dele kunne der nok godt være tvivl om hvorvidt der var noget dækket overhovedet.
Og iøvrigt så bruger jeg altid originale dele, når det er svært og tidskrævende at skifte, og uoriginale, når det er nemt og hurtigt at skifte. Eksempelvis er lygter ikke det store arbejde at skifte, så de er uoriginale, hvorimod et automatgearkasseoliefilter er en større operation, så det er originalt (og iøvrigt lavet af en autoriseret).

På terrænvognen er næsten alle sliddele uoriginale (pakdåser i hjul, bremseklodser og skiver osv.), da de alligevel skal skiftes jævnligt pga. det sand og skidt, som de bliver udsat for. Og selvom jeg kan køre noget længere på eks. originale bremseklodser, så betyder det ikke noget, hvis de alligevel bliver skuftet årligt.
Index
32794: sv: Kvaliteten af originale/uoriginale dele (14-03-2006 10:29:39) (svar på 32768)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.168)
Mojn Chris...

dit spørgsmål er lige til en Muhammed-tegning ! Det er en trosag, et pokerspil.

Thomas er ind på noget fornuftigt: dele med en hyppig udskiftningscyklus kan rolig være uoriginale, mens andre bør være originale.

På nær luftfilteret (KN) skifter jeg alle filtre ved hvert olieskift og det er uanset, om det er LR eller de store vogne. På de store kan det endda ikke betale sig, at købe piratfiltre, idet i vort tilfælde Scania's koster det samme.

Men du stiller jo større udfordringer til din Ninety end jeg til min OneTen, så her er så afvejelsen, om du altid vil have nyere uoriginale dele siddende eller mærkevaren, som man pga. prisen lige venter med at skifte...