tilbage

Land Rover Forum  

Index
32797: Hjælp til dæk-dilemma! (14-03-2006 11:31:25)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Nu er vinteren jo snart slut, og min 5-dørs Freelander Van står på originale 16” alufælge med vinterdæk. Jeg skal jo så have noget andet gummi på nu, og jeg har to ideer på tegnebrættet.

1. Jeg køber nogle gode sommerdæk til mine 16” fælge, og et par BFG MT på 15” til når jeg skal køre terræn.

2. Jeg køber et par AT’ere til mine 16” fælge og sparer en skilling på dækindkøb, men må til gengæld leve med lidt ekstra dækstøj på vejen, kortere km/pr. liter og lidt ringere performance off-road.

Hvad ville I vælge i den situation? Jeg kører vel omkring 25.000 km om året, fortrinsvis asfalt, men den får også lov at lege udenfor vejen i ny og næ. Kom gerne med argumenter for nogle bestemte mærker, jeg er meget lydhør, da jeg ikke selv kan beslutte mig for noget lige pt.
Index
32810: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (14-03-2006 14:12:07) (svar på 32797)
Jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.34.4)
Jeg ville sætte Goodyear MTR på. De er gode i terræn, men også temmelig støjsvage på vej. Kørsel om vinteren klarer de også.

mvh Jesper
Index
32814: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (14-03-2006 15:18:24) (svar på 32797)
Christoffer Riis Svendsen #5591, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.251.31)
Hej Mikkel

Køb nogle BFG AT'ere til dine 16" alu-drenge og nogle 15" BFG MT'ere på stålfælge.

Så kan du kører godt på vejen samt tage en afstikker i tærrænet. Og så montere MT'erene når du rigtigt skal ud og lege.

Den kombination vil klart være mit valg.

Mvh
Stoffer
Index
32816: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (14-03-2006 15:43:17) (svar på 32814)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Jamen...

Jeg havde ikke planlagt både AT'ere og MT'ere. Hvis jeg køber 15" med MT på, så bliver det nok på alu'er, de koster ikke meget mere, og jeg har ikke de originale stålfælge.

Men hvis jeg nu vælger at købe MT'ere på 15", så havde jeg overvejet noget a'la BFG Long-Trail eller lignende på mine 16". Dem ville jeg bruge henover sommeren, bla. en lang tur igennem Europa osv. for at spare lidt på dieselen, og have et mere komfortabelt støjniveau i kabinen.
Min brors MT'ere støjer pænt meget, og det frygter jeg også at AT'ere gør??? (Ikke meget i forhold til den generelle larm i en ældre LR, men i en Freelander kan man rent faktisk snakke sammen under kørslen - uden intercom)

Min problem er lidt, at jeg er bange for, at AT'ere støjer for meget i længden, og at rullemodstanden øder en del fuel?

Jeg har så godt nok tre sæt dæk, og to sæt fælge, men hvad, jeg har jo også mere end to par sko i skabet.
Index
32855: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 10:55:12) (svar på 32816)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Er der nogen der har erfaringer med BFG Macadam???
Index
32856: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 11:51:58) (svar på 32816)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.47.210.253)
Jeg har kørt 60000 km med BGF AT og må sige at de larmer meget lidt. Kører jeg med åbent vindue og 120 km i timen kan jeg kun lige ane støj (fra dækkene).

Og det er en Range Rover 1984 diesel. Og der er masser af km i dem endnu.
Index
32858: sv: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 12:28:48) (svar på 32856)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Hej Freddy,

Synger dækkene ikke ved moderate hastigheder?

Jeg syntes at det er ved lave - 30-70 km/t at min brors MT'ere de synger og støjer. Ved højere hastigheder er det ikke så markant?

Og har du lagt mærke til, om den kører kortere på literen med AT'erne?

Der er jo også BFGs Long Trail, det er vist hverken fugl eller fisk, men det er billigt!

(Og grunden til, at jeg primært ser på BFG dæk er fordi jeg kan få dem lidt billigt)
Index
32862: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 14:26:08) (svar på 32858)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.47.210.253)
AT larmer ikke mere ved visse hastigheder (modsat mit Vee Rubber bagdæk på motorcyklen der hyler som en gal). Jeg har personbilsdæk på Forden der larmer mere end AT'erne.

MT bruger jeg ikke. Det gør min kammerat dog på en RR. Og det er vist begrænset hvad de støjer mere.

Jeg kører ca 9,5 km/liter.

Og billigere er? Jeg fik priser fra 3500 - 7000 for 4 225/70x16.
Index
32863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 15:16:57) (svar på 32862)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
215/70x16 BFG AT'ere, omkring 3.500,-
215/65r16 BFG Macadam, omkring 3.500,-
215/75x15 BFG MT'ere inkl. "varevogns"alufælge, til omkring 6.000,-

Jeg har fået at vide, at dækmonteringen til Freelanderens originale 16" tommer alufælge er "dum".

(F.eks. kan man ikke få BFG Long Trail i 215/70x16 ifølge min dealer, det tættest på hedder 205/80x16 men får jo så en noget større rullediameter end det originale sæt)

De anbefalede størrelser er vist ikke kompatibel med de gængse dækfabrikanters størrelser, og det hæver vist prisen en smule kan jeg forstå.

Jeg hælder lidt til at købe AT'ere til de 16" fælge, så må det sgu briste eller bære. Mon ikke man kan sælge dem igen hvis man bliver træt af dem... Ellers skal jeg jo af med 10.000,- for at være rustet med dæk til årstidernes skiften.
Index
32866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til dæk-dilemma! (15-03-2006 17:46:33) (svar på 32863)
Christoffer Riis Svendsen #5591, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.234.243)
Hej igen

Mht at både købe AT'ere og MT'ere, tog jeg bare udgangspunkt i at du ville købe sommersko til alu'erne og MT'ere til tærræn.
I den forbindelse er der vel ikke en store pris forskel i et sæt ok sommerdæk og et sæt AT'ere hvis man ser sig lidt omkring??

Uanset hvad, er AT'erne stadig et godt dæk til allround kørsel året rundt, også uden særlig dækstøj.

Mht lange ture så er det vel også et spørgsmål om du kunne være heldig at finde et spor i tærrænet på din ferie. - Og så vil det være surt at holde der på dine slicks...

Jeg kører altid på MT'ere, også lange ture på 4-6000 km landevej. Så man kan vende sig til meget.

Fortsat god jagt på dæk


Hilsen
Stoffer