tilbage

Land Rover Forum  

Index
33127: Gløderør TD5 (23-03-2006 13:29:34)
Anders Bjørnkjær Nielsen #4580, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.127.64)
Jeg har en 90" TD5 fra 1999 der har gået 65.000km. Den lyder på en -10 grader kold morgen som om den kun starter på 1-2 cylindre i ca 3 sekunder hvorefter de alle går. Jeg tænker det er defekte gløderør, der sidder kun 4 stk på motoren selv om den er 5 cylindret har jeg læst mig til. Er der nogen der har erfaring med selv at skifte disse, samt om original LR er bedst til sådan en motor??

Vh
Anders Bjørnkjær-Nielsen
Index
33147: sv: Gløderør TD5 (23-03-2006 21:46:45) (svar på 33127)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.75)
Hej Anders

Det er rigtigt at der kun er 4 gløderør og der derfor er en cylinder der skal slæbes igang. Min giver nogengange et par udsættere før den går jævnt i koldt vejr. Hvis den går meget ujævnt i længere tid er det sikkert en god ide at checke gløderørerne. Så vidt jeg ved sidder de parallelt forbundet. Du kan checke dem ved at fjerne ledningen der er skruet på toppen og måle om der er gennemgang til stel (eller meget lav modstand). Er et rør afbrudt skal det skiftes (jeg vil tro at det giver mening at skifte dem alle hvis et er defekt). Jeg har ikke prøvet at tage dem ud på en TD5'er, men det burde ikke være noget problem at skifte dem. Vær forsigtig med at spænde dem for hårdt da topstykket er lavet af aluminium.

Venlig hilsen Lars Hermansen
Index
33319: sv: sv: Gløderør TD5 (29-03-2006 08:46:00) (svar på 33147)
Anders Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.127.64)
Tak for svaret vedrørende TD5 maskinen Lars.

Vh
Anders
Index
33154: sv: Gløderør TD5 (24-03-2006 09:47:23) (svar på 33127)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Den lyder som min 2,25D. Den har spist 2 gløderør på cylinder 1 og hoster derfor når det er koldt i 5 sekunder. Jeg har luset over det døde gløderør indtil jeg en dag finder ud af hvorfor den cylinder er så glad for at spise gløderør.
Mojn
/Jes
Index
33162: sv: sv: Gløderør TD5 (24-03-2006 13:43:16) (svar på 33154)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.189)
jeg tror at det er din dysse der sprøjter forkert det kan dræbe gløderør
Larsd/Biltris
Index
33163: sv: sv: sv: Gløderør TD5 (24-03-2006 14:09:47) (svar på 33162)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Det ville være surt, specielt da dyserne er blev renoveret i december.
Men en dyse og kompressionstest kunne da være interessant at få lavet ved lejlighed.

Men, så længe den kan starte og ellers køre nogenlunde er jeg glad, man skal jo ikke ønske for meget af en gammel 88"

Mojn & tak for forslag.
/Jes
Index
33183: sv: sv: sv: sv: Gløderør TD5 (25-03-2006 07:54:00) (svar på 33163)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.46)
Hej Jes
Blot et input... Det kan desværre også være pumpen!
Men som du selv er inde på... Så længe den kører, skal man være glad og tilfreds! Såeh... Fryd dig!!!
Hilsen
Jonas
Index
33400: sv: Gløderør TD5 (30-03-2006 22:09:30) (svar på 33127)
Poul Helmer Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Anders,

I koldt vejr, kan din td5 "finde på" at starte som en DeHavilland Mosquito (et fly fra 2. verdenskrig;-)).

Der er ikke noget problem i det. Fenomenet indtræffer når motoren har kørt ca. 50.000 km.

Min 90" Land Rover td5 fra 2001 passerede 230.000 km i 2005 med samme symptomer.

- så der er ingen grund til bekymring; "skidtet er bygget til at blive brugt";-)

Hvis du ønsker at foretage "justeringer", kan det varmt anbefales at konsultere et autoriseret Land Rover-værksted. Uanset al velmenende rådgivning i dette forum, er de proffessionelle de bedst forudsatte til opgavens løsning.

Med venlig hilsen