tilbage

Land Rover Forum  

Index
33339: .......! (29-03-2006 17:47:44)
peter tingrupp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.183.110)
hej alle gode Land Rover mennesker.
jeg har et spørgsmål angående koblingen i min 110...
når jeg skifter gear og jeg slipper koplingen...så kommer der en mærkelig lyd...dvs det føles som en forsinket, dog meget hurtig, reaktion som jeg kan undgå hvis jeg er lidt forsigtig med koblingen...måske en "klonk" lyd??....jeg bryder mig ikke om lyden eller fornemmelsen....er det i kardanled der er noget galt og er det på vej til sammenbrud??

ønsker jer alle en god aften

lr hilsen

peter, ribe
Index
33342: sv: .......! (29-03-2006 19:24:30) (svar på 33339)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
yes... kardankryds

yes...på vej til sammenbrud

afmonter kardanakslen og slå diff.spær til hvis du ikke kan undgå helt at køre i den før reparation.

mlrh
claus
Index
33352: kardankryds... (30-03-2006 08:21:59) (svar på 33342)
peter tingrupp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.183.110)
hej claus

tak for dit svar!
jeg er ren novice ud i mine 2 gearstænger...men hvis jeg slår diff.spær til, betyder det så at jeg kører i lav-gearudveksling? som i terræng?
har du nogen ide om hvad det koster og er det mere ned almindeligt svært(special værktøj) at gøre selv?? har rodet med citroen cx i mange år så jeg er ikke helt novice med bilrep..!

lr hilsen peter
Index
33362: sv: kardankryds... (30-03-2006 11:25:15) (svar på 33352)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Kardankryds er meget nemme at udskifte. Det vigtigste værktøj er sådan set en skruestik, en låseringstang og en top i passende størrelse.

Hvis du skiller kardan-akslen ad i midterstykket så mærk op hvorledes den er sat sammen. Det er ret vigtigt af hensyn til afbalanceringen at den sættes rigtigt sammen igen.

Kardanen skrues af med en almindelig fastnøgle (kan ikke lige huske størrelsen; mener det er 9/16). Hvis du har en 3/8 top i den rigtige størrelse til overs er det vha en vinkelsliber muligt at lave sig en special-top således at kardan-akslen kan skrues af med skraldenøgle. Det er væsentligt lettere og hurtigere end at stå med fastnøglen.

Når du presser det nye kardankryds på plads så vær meget varsom med ikke at beskadige rullelejerne.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
33395: sv: kardankryds... (30-03-2006 20:32:44) (svar på 33352)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Du kan finde en kortfattet illustreret beskrivelse af kardan kryds udskiftning på en Land Rover 110 her: http://www.difflock.com/diffmag/issue7/project110/index.shtml

Her er en noget mere detaljeret illustreret beskrivelse. Godt nok ikke på en Land Rover, men noget kan man da lære alligevel: http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-35Spline/index4.html

Man kan købe en special top til kardan akslerne, der lettere kan komme ind: http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Propshafts/Propshaft_bolt_removal_tool.html

Låsning af center differentialet (det lille håndtag trukket til venstre) ændrer ikke på gearingen. Det gør at de to kardan aksler bliver låset sammen og så de roterer med ens hastighed og retning.

Index
33401: sv: sv: kardankryds... (30-03-2006 23:21:20) (svar på 33395)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Mine kardaner har jeg kunnet frigøre med en 13/14 rørnøgle til 25kr. De passer ikke helt til møtrikkerne, men de var nu også udskiftningsmodne og kostede kun et par kroner.

Go fornøjelse under bilen, jeg fandt en del andre ting som skulle ordnes da jeg var dernede.

Jes, 88"
Index
33411: sv: sv: kardankryds... (31-03-2006 12:47:15) (svar på 33395)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.183.110)
hej kristian

tak til dem der har taget sin tid og svare mig på mit spørgsmål!
kristian jeg spørger dumt fordi jeg efter at have læst den medfølgende instruktionsbog til min elskede 110 er blevet håndsky for at bruge den lille gearstang...har været nervøs for at jeg ikke kunne få den tilbage i normal tilstand da jeg indtil nu kun har befundet mig på offentlig vej og ikke ude i mudderet...
nå men mit dumme spørgsmål er bare:dvs for at låse diff. skal jeg bare stille den lille gearstang i midten(neutral) til venstre og så belaster jeg ikke kardankryds så meget som nu?.
jeg har kørt 4000km siden jeg købte bilen og jeg spurgte ham jeg købte den af hvorfor den sagde sådan men det vidste han ikke!
er det dyrt at købe de nye kryds og har du et tip til hvor jeg køber disse!

venlig lr hilsen

peter
Index
33417: sv: sv: sv: kardankryds... (31-03-2006 14:51:05) (svar på 33411)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Reservedle fx. fra MECA i Viborg. Krydsene koster lidt under hundrede kroner pr stk.

Hvis du har en anden bil at køre i er det selvfølgelig også muligt at afmontere krydset og medtage det til nærmeste maskinforretning. Deres reservedelslagre omfatter ofte meget store mængder af forskellige kardankryds.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
33418: sv: sv: sv: kardankryds... (31-03-2006 18:39:38) (svar på 33411)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.54.126)
Kære Peter.
Jeg har selv været ude for, at skulle skifte kryds.Jeg kan derfor fortælle dig, der findes 2 størelser kryds.De er dog så billige (vist nok omkring 50 kr.), at det bedste er at bestille både "de store" og "de Små", eller lav en aftale med gutterne nede i Viborg.Ved afmonteringen er det praktisk at mærke adskillelserne, så de samles rigtigt igen.God weekend.#6671 per olesen
Index
33443: sv: sv: sv: kardankryds... (02-04-2006 16:58:43) (svar på 33411)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Du skal undlade at låse center differentialet (lille håndtag til venstre) på fast underlag såsom asfalt. Gør du det alligevel bliver bilen dels svær at få til at dreje, og dels belaster det hele drivlinjen incl. kardan kryds mere end godt er, i en grad så du risikerer noget af det knækker hvis du rigtigt går til den.

Da det med at låse center differentialet blev nævnt ovenfor af en anden end jeg, var det som en metode til at køre hjem hvis kardan krydset knækker helt sammen. Tricket går ud på at skrue kardan akslen af i den ende hvor noget er gået i stykker. Låser man så center differentialet, overføres hele kraften til den anden aksel og bilen kan køre. Med ulåst center differentiale ville bilen holde stille imedens flangen den afmonterede kardan aksel ikke længere var forbundet til snurrede rundt til ingen nytte.

Da der i dette tilfælde kun er forbindelse fra gearkassen til den ene af bilens to aksler, får du ikke de problemer med styre egenskaber og øget belastning af drivlinje som du ville få hvis begge aksler var sluttet til gearkassen.

Hvis du tager grønt bevis, indbefatter teori undervisningen en gennemgang af alt dette og mere til.

Index
33460: sv: sv: sv: sv: kardankryds... (03-04-2006 09:43:59) (svar på 33443)
Peter Tingrupp #7345, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.183.110)

tak til alle for jeres svar!

hej kristian

tak fordi du uddybede det med gearstang/diff.lock og ja jeg må se at få det grønne bevis og lære noget mere om hvordan det hele hænger sammen....og bruges i praksis!!

når jeg skriver at der kommer en klonk lyd ved gearskft, så har jeg tænkt over om det nu også lyder sådan....har set andre beskrive "klonk" lyden i deres indlæg...det lyder/virker mere som om der en nogen der slår med en stor hammer op i bunden? af bilen!! har kigget under bilen og kan ikke umiddelbart se om kardanledene er gået?!
giver det en bedre symtombeskrivelse?!eller vil du stadig tro det er kardankryds?!

lr hilsen peter