tilbage

Land Rover Forum  

Index
33474: Skift af toppakning(er) V8 - værktøj? (03-04-2006 18:21:38)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Forum,
jeg går og overvejer at skifte toppakningerne på min V8-motor, den er begyndt at lave "mayo" i olie-dæksel og de to flammefælder, der går til karburatorerne. Desuden har jeg ofte "eftertænding" i udstødningen - det lyder jo sjovt, men tyder vel på uforbrændt benzin i udstødningen - sikkert pga. svigtende kompression ? Tomgangen er dårlig ved koldstart.
Jeg har tidligere beskrevet i dette forum, hvordan min køler pludselig gik, og der er faktisk "luftovertryk" selv efter korte ture. Jeg kan ikke ligefrem se bobler i køleren.
Jeg står alligevel for at skulle udskifte udstødningen, og vil så lave "det hele" som en samlet operation.
I den forbindelse vil jeg spørge om:
1) Er Paddocks udstødninger OK, der er jo noget at spare (sammenlignet med MECA).
2) Sidder topstykkerne med strækbolte, skal man købe nye bolte ?
3) Hvilke topnøgle-str. er nødvendige (jeg har kun metriske).
4) Er adskillelse/samling noget l... eller kan det overståes på en eftermiddag (eller midt imemlem..)
Jeg har en kammerat til hjælp med nogen motorerfaring.

Ja, mange spørgsmål, men jeg har ubegrænset tillid til jeres viden!
På forhånd tak for hjælpen.

Vink & Blink (jeg gør det hver gang - desværre ofte énvejs kommunikation).
Bo Helsted
#7196. RR V8 - 1976. Motor ca. 1986 (tror jeg).
Index
33557: sv: Skift af toppakning(er) V8 - værktøj? (06-04-2006 08:17:38) (svar på 33474)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jamen - så vil jeg da godt komme med lidt pip, når nu ikke andre vil! :-)
Jeg har ikke haft fingrene i en Rover V8, men andre engelske motorer.
Jeg har sat rustfri udstødning på min RRC, diesel. Det lyder helt normalt og så er man fri for at tænke på det i fremtiden.
Englænderne plejer ikke at bruge strækbolte i de årgange, men det ved din reservedelspusher.
Det vil være nyttigt at have toppe og ring-gaffelnøgler i 1/2" og 11/16" idet de ikke passer ordentligt med tilsvarende mm.
Foruden slibesættet bør du købe nye tændrør selv om de måtte være ret nye, evt. nye slanger m.m.
Jeg ville bestemt ikke satse på at kunne skifte toppakninger på en dags tid, hvis man ikke er rigtig meget rutineret i det. Der kommer altid en hel masse i vejen, man ikke havde regnet med.
Afsæt hellere et par dage. Alene at gøre delene rene tager meget tid. Husk at have godt med motorrens, pensler, skrabere, vaskekar, aftørringspapir, små æsker til smådele og skruer og en god del tålmodighed.
God arbejdslyst.
Knud
Index
33559: sv: Skift af toppakning(er) V8 - værktøj? (06-04-2006 08:47:03) (svar på 33474)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Hej Bo
Det her er taget fra huskeren, så du bør anskaffe dig en manual så du kan kontrolere.
1. Jeg kender ikke noget til Paddocks udstøning, men generelt er deres stumper rigtig gode, og jeg har haft besparelser på op til 250% i forhold til priser i DK - så hop du da bare på sådan en fætter. Ellers så se på Rimmer Bros. udstødninger, min rustfrie derfra har sidet på min 90" V8 i 11 år nu, og den ser ikke lige ud som om den har tæmkt sig at falde af.
2. nej - du kan godt genbruge boltene, men de skal spændes med moment i rigtig rækkefølge.
3. metriske er OK
4. de tager dig nok mellem en halv og en hel dag.

Med de symtomer du beskriver, bør du måske overveje og skifte lidt flere stumper nu skal igang med at skille motoren alligvel, da det lyder som om den har et par km på uret.
1. overvej at få planslebet topstykkerne.
2. Ny knast, med tilhørende løftere
3. Ny taktkæde og tandhjul

Så vil du opleve at der er blevet ansat lidt flere ponyere ude foran.

God arbejdslyst
Struntze
Index
33563: sv: Skift af toppakning(er) V8 - værktøj? (06-04-2006 11:38:31) (svar på 33474)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Jeg købte Paddocks rustfri udstødning til min 88" og det ser skam fint ud. Der var dog en enkelt svejsning på en flange som ikke ser rustfri ud hvilket da er lidt irriterende, men så længe der er ejertidsgaranti så lever jeg nok med det.
Jeg har haft højtryksrenseren på udstødningen et par gange og det hele ser fint ud når det bliver rent, dog kun for en kort stund naturligvis.

Venligst
Jes Ramsing