tilbage

Land Rover Forum  

Index
33768: Fjerne magnetiske påvirkning af triptæller-sensor? (12-04-2006 10:17:51)
Mads Wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.86.192)
Jeg har en brantz-triptæller monteret med sensor på speedometerkablet på min gamle Serie 2A. Kablet kommer op fra gearkassen lige bag motoren. Sensoren er monteret lige inden kablet forsvinder ind i torpedo til højre for motoren (set indefra).

Min tændspole er monteret til venstre (set indefra) for motoren på torpedo. Der er cirka 20 cm mellem tænspole og sensor. Kablet fra tændspole til strømfordeler er nyt (og efter sigende meget velisoleret V8-kabel)og så langt at jeg kan trække det godt fri af sensoren - faktisk hele vejen langs luftslangen mellem karburator og luftfilter.

På trods af dette tikker triptælleren lystigt afsted, når jeg tænder den - jeg tror, at det er magnetisk påvirkning, men kan det være noget andet?

Hvis det er magnetisme, er der så nogen, som har nogen gode forslag til hvordan jeg løser dette problem - evt. hvor man kan købe superdeluxe isolerede kabler til mellem tændspole og strømfordeler? Eller skal tændspolen pakkes ind i blygummi?

Jeg har ikke så mange steder at flytte tænspolen hen - vil maks få den 10 cm længere væk fra sensoren, så den løsning tror jeg ikke på.

På forhånd tak for inputs, Mads.
Index
33773: sv: Fjerne magnetiske påvirkning af triptæller-sensor? (12-04-2006 11:46:14) (svar på 33768)
Ole Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.210.198)
Jern har en glimrende afskærmende effekt. Så et stykke tynd blikplade rundt om sensoren vil være et godt forsøg, hvis det er magntisme. Test af blikpladen: en magnet skal kunne sidde fast på den ellers virker det ikke.

Hilsen Ole
Index
33805: sv: Fjerne magnetiske påvirkning af triptæller-sensor? (13-04-2006 09:20:56) (svar på 33768)
morten bøgehøj, reg fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.78.129)
Det er ikke fordi du har drejet på den knap der hedder step? Den er beregnet til at ændre på trippen, hvis man skulle ønske at starte midt i en roadbook. Det er da en mulighed...
Med venlig hilsen
Morten
Index
33836: sv: sv: Fjerne magnetiske påvirkning af triptæller-sensor? (14-04-2006 00:23:42) (svar på 33805)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.86.192)
hej, og tak for de gode råd. problemet er løst ved at flytte tændsolen lidt og rykke lidt i speedometerkablet.
hilsen mads