tilbage

Land Rover Forum  

Index
33886: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 11:05:34)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.137.170)
Hej Klogeåger!
Tænker på at tune min 2,25 benziner. Nu er jeg jo fra Jylland så jeg havde tænkt mig at plane topstykke + putte en dieselknast i. Her på forum har jeg set flere skriverier om emnet. Alt fra 2,5 - 5 mm planing. Er 3 mm det optimale? Og hvilken dieselknast? - er der ikke flere udgaver af denne?
Hvad med indstilling af tænding + ventilspil efter endt operation?

Off-road forever!

Thomas

Index
33891: sv: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 13:15:39) (svar på 33886)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.10)
Der findes iflg mine bøger kun een diesel knastaksel. 3 mm skulle være det optimale - 5mm er alt for meget. Iflg hvad jeg har læst omkring emnet, skulle en standard 2,25 l benzin få ca 20% flere hk !
Jeg tror, Hartley Nielsen har skrevet noget om emnet her på Forum. Han har i al fald praktiske erfaringer med jobbet !
Index
33893: sv: sv: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 18:06:46) (svar på 33891)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.144)

Man kan også få et par flere heste ved at sætte en bananmanifold på og 2" eller 3" udstødningsrør med gennemstrømingslydpotter så modstanden bliver reduceret.
Elektrisk køleblæser giver 3-5HK.
Der er mange muligheder det er kun fantasien (og pengepungen) der sætter grænserne.
Ellers kig lidt her:

http://www.automotivecomp.com/

MVH
Kenneth Poulsen
Index
33894: sv: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 19:54:45) (svar på 33886)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Øhhh... hvad er sammenhængen mellem at være jyde og at få planen topstykket ??

vh
Claus
Index
33900: sv: sv: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 21:10:32) (svar på 33894)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.72.238)
Hej Klaus
Det er fordi vi jyder kører rundt, med alt mulig unødvendig ragelse i vores biler, derfor vil flere hk altid kunne bruges. :-)

Mvh Boe

PS: tips til gratis tuning: KAST BORT!!!
Index
33901: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (15-04-2006 21:29:54) (svar på 33900)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.137.170)
Jep! Jeg har nemlig en del ragelse på traileren + det faktum at her i jylland gør vi kun i "vennetjenester" og ikke sort arbejde - har ganske enkelt ikke råd til dyre importløsninger:-)
Hmn.. Nogle gange er det også sjovt at klare sig med det forhåndenværende.

Thomas
Index
33953: sv: Tuning af 2,25 B (17-04-2006 11:29:55) (svar på 33886)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.26.43)
Hej

Fat oasen 8/9 fra 2005. Her havde jeg et indlæg angående tuning af benzinmotoren. læs side 70 til 72.
Bo Fyhring
3174
Index
33984: sv: sv: Tuning af 2,25 B (18-04-2006 14:27:27) (svar på 33953)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.98.62)
Hej igen!

Tak - kunne godt huske der havde været en artikel. Har læst den igen nu! Fandt langt om længe bladet på min ældste søns værelse!!

Hilsen Thomas
Index
33986: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (18-04-2006 16:27:39) (svar på 33984)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Thomas

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel din ældste søn er, men hvis jeg fandt den slags litteratur under madrassen på et teen-age værelse, ville jeg tage en alvorlig "far & søn" samtale med vedkommende...drengen er jo tydeligvis på vej ud i noget snavs :-D


Med LR hilsen

Claus
...en fader der taler med erfaring...
Index
34006: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (18-04-2006 21:47:48) (svar på 33986)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.98.62)
Hej Claus!

Ja det er noget værre noget!! Han er godtnok kun knap 9, men allerede miljøskadet :-)

Thomas
Index
34007: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (18-04-2006 21:54:08) (svar på 33986)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.180)
Hej Thomas, når du nu skal i gang med en del arbejde, synes jeg alligevel at en rigtig "Turner" top stykke, St2, eller enda St3(såkaldt i Norge) burde overvejes. Venne pris for planing af toppen ligger omkring 1800-2000 vist, og hvis du skal have ny (større) ventiler,hårder fjeder, og til blyfri, for ikke at tale om at portene fræses lidt op, + et par extra små fif, så tror jeg ikke at der er meget sparet. Turner tager lidt mere end 3mm slibning, i øvrigt,så du skal til at slibe lidt af vand pumpe huset, og desuden, bruge 2stk ventil dæksel pakning. Jeg vil skrive under på at det går som rakket bagefter, i forhold til en almindelig 2.25 . Hartley ligget ind med nogen ultimativ snedigheder, og er nok autoriteten på Serie bil tuning. Han er hurtigere end nogen andre med "tunet" serie biler! og giver gerne af sin viden & expertise.
Hilsen fra Norge, David.
Index
34096: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (20-04-2006 21:29:22) (svar på 34007)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.212.19)
Hej David!
Med hensyn til prisen har jeg heldigvis nogle snedige venner med masser af værktøj - det havde jeg jo tænkt på at være så fræk at benytte mig af!! Hvorfor 2 styks ventildæksel pakning?

Hilsen
Thomas
Index
34102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (20-04-2006 22:55:14) (svar på 34096)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.189.120)
I praksis, selvom ventil stammene skal side ca samme sted, så er stød-stængerne blevet 3mm+ for lange, (den afstand du har planet af topstykket). Dette bevirker at stille skruerne på rocker arms rager tilsvarende længer op, og i mange tilfald, strejfer, eller ligefrem banker på ventil dækslet. Når man køber en Turner i Norge, får man automatisk udleveret 2 stk ventil dæksel pakning samt læst & påskrevet om at slibe en søger-blads luft mellem top-stykke,og vand pumpe huset.Man anbefaler at man bruger "Elring" top-pakninger, og øger spændings momentet på topstykke bolte med ca 10NM. Ligeledes kan du glemme alt om de oprindelige tændings vinkler. Compressionen er blevet en ganske anden, og selvom at indstillingen er blevet noget mere kritisk, er det let at stille "på gehør". Ellers vil jeg ønske dig et godt resultat og en rar SIII rakket! Lad os høre hvordan det går.
Hilsen David.
Index
34105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (20-04-2006 23:35:19) (svar på 34102)
Thomas Thomsen #5236, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.212.19)
Nåh ja - stødstængerne! Det havde jeg ikke lige tænkt på. Man kunne måske fremstille nogle kortere, mææn det kan ske det er lige i overkanten bare for at slippe for en ekstra pakning!
Forresten ved jeg heller ikke hvad en "Elring" toppakning er?

Hilsen
Thomas
Index
34120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (21-04-2006 13:09:10) (svar på 34105)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Hej Køber du topstykket hos ACR i England for du toppakning med om det er en Elring eller andet produkt ved jeg ikke. Jeg bruger kun 1 ventilpakning og da jeg bruger original vandpumpe skal der ikke slibes af huset. Det er rigtig at tænding ændres og der skal anvendes andre tændrør men motoren bliver også varmere. bruger du mekanisk spil som jeg via krumtappen kan en oliekøler være nødvendig at eftermontere.
Index
34122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (21-04-2006 13:24:35) (svar på 34120)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Bo.

Hvad har du bedst erfaring med, mht. tændrør og hvad justerer du tændingstidspunktet til?

Mvh.
verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
34135: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 2,25 B (21-04-2006 19:01:17) (svar på 34120)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.136.234)
Hej Bo, Det er fordi en Turner St3 er planet mere end ACR. Man ser,& mærker med det samme at topstykket kan ikke kom nede på plads pga den (original)vand pumpe hus. Selvfølgelig kan andre top-pakninger end Elring bruges, men Vestfold Skips (&Ex-Mil S111) Service her i Norge har de bedste erfaringer med Elring & derfor smider sådan en i hoved på dig! Hvilken andre tændrør brugt du? Koldere eller varmere? Jeg synes min kørt fint på de samme, men de er milli's Arctic Wolf flyvemaskine tændrør.Motoren kørt koldere med den nye topstykke! Hvor "hård" tuner ACR? det kan være at det var et bedre valg for nogen, Turner laver 3 varianter de sælger i Norge, og den sidste gør det til en hel anden maskine, på godt & ondt.