tilbage

Land Rover Forum  

Index
33762: motor havari - hjælp ønskes i påsken (12-04-2006 08:31:18)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Motoren i min 90" 2,5 D N/A er brudt sammen.

Først var den usædvanligt svær at starte, den plejer ellers at springe let igang. Så tog jeg en lille køretur på ca 10 km hvor den bare blev svagere og svagere og osede mere og mere sort. Den sidste halvdel af turen rystede den fra side til side så gummi ophængene bliver synligt pressede ca. halvt sammen for hver rystelse, der forplanter sig til hele bilen. Til sidst på den tur lød motoren lidt ala folkevogns boble og når jeg lindede på olie påfyldningen eller olie pinden væltede dampen op.

Varme måler instrumentet kom aldrig over midtvejs, hvilket er dens normal stilling ved driftsvarm motor.

Den har kørt fint og har fået 15-40 og nye filtre for hver ca. 7500 det års tid jeg har haft den. Den bruger ca. en liter olie for hver 1000 km. Kølevand har jeg vel efterfyldt 2-4 liter af over 1 år og ca 20000 km.

Torsdag og fredag her i påsken vil jeg tage toppen af og kigge på sagerne.

Hvis der er en med erfaring med reparation af disse motorer som gider kigge forbi og hjælpe med at kigge på den åbne motor og diagnosticere hvad der nærmere er galt, så ville det være herligt. Det foregår på en parkeringsplads i Lyngby
Index
33764: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (12-04-2006 08:43:49) (svar på 33762)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.10)
Den kan være hoppet en tand i tandremmen og det kan også være pumpen, hvilket en sorte røg indikerer. Får maskinen tilstrækkelig med luft ?
Er der vand i olien eller olie i vandet ? Hvis motoren er brudt sammen, vil der har været blålig røg, når motorolien bliver forbrændt.
I første omgang ville jeg mene, at du skal koncentrere dig om tandremmen, tænding, pumpen og brændstoftilførelsen. Måske i omvendt rækkefølge...
Index
33770: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (12-04-2006 11:12:35) (svar på 33762)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hejsa!

De symptomer du beskriver behøver ikke at betyde det helt store motorhavari. Udfra det beskrevne kunne det blot være toppakningen som er sprunget mellem en cylinder og en oliekanal. Og selv om det er et træls arbejde at udføre på en parkeringsplads; så behøver det ikke at betyde de helt store økonomiske udskrivninger. (Hvis ellers toppen ikke har taget skade).

Hvis du får brug for tilspændingsdata eller andet fra værkstedshåndbogen så sig til. Jeg har liggende i PDF-format og kan poste de relevante sider her på forum.

Held og Lykke med reparationen!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
33772: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (12-04-2006 11:21:24) (svar på 33770)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Jeg prøvede at rense toppen udvendigt og starte motoren.

Der var megen olie iblandt snavs foran udvendigt på topstykket omkring toppakningen, lidt helt bagtil og intet langs siderne. Med motoren startet svedte den lidt olie ud fortil på toppakningen og lavede bobler i det.

Motorolien er fri for vand, men der er lidt motor olie i kølevandet.

Jeg håber det bare er en toppakning, det ville ikke være rart hvis det er tandrem eller lignende.

Jeg har værksteds bogen, en moment nøgle og et toppaknigs sæt ved hånden, så jeg håber at være kørende igen inden påsken er omme.
Index
33903: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (15-04-2006 22:03:49) (svar på 33762)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Jeg har nu skiftet toppakningen. Der manglede et ca. 7 mm. bredt stykke af toppakningen imellem de to forreste cylindre. Der var ikke andre skader at se på pakningen.

Topstykket og toppen af motorblokken så fine ud. Ingen revner, ridser eller forhjninger af aflejringer at se på pakfladerne. Jeg rensede med hårdt sammenpressede toilet papirs kugler vædet i rense benzin og mærkede efter buler, ridser og andre ujævnheder med fingerspidserne.

Stempler og ventiler så nydeligt silkematte ud, helt fri for mærker. Hvilket stemmer med at sælgeren fortalte at motoren havde været renoveret et par år før jeg købte den.

Motoren trækker nu fint, den ryster ikke mere end den bør og den lyder som den plejer. Imidlertid kommer der damp op ad olie påfyldningen og olie pinds røret når jeg åbner.

Ved første bakke på prøveturen kom temperatur måleren op i det røde område. Den faldt dog i løbet af ca. 15 sekunder til normal indstillingen med motoren i tomgang i vejkanten.

Så helt køreklar blev den ikke her i påsken.
Index
33907: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (16-04-2006 08:27:08) (svar på 33903)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.144)

Hej Kristian, du skiftede selvfølgelig motorolien efter oprationen? der kommmer nemlig kølevand ned i olien når man tager toppen af, hvis du IKKE skiftede olie er det damp fra det kølevand der løbet ned i motoren.
Ellers skift olie hurtigst muligt og kør ikke i bilen da vand ikke smører så godt som olie.

MVH
Kenneth Poulsen


Index
33909: sv: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (16-04-2006 08:34:21) (svar på 33907)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
og frostvæsken virker som sukker i lejerne!!!!!
Index
33911: sv: sv: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (16-04-2006 09:02:27) (svar på 33909)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Jeg skiftede motorolien og olie filteret før jeg startede motoren og kørte prøveturen. Kølervædsken ligeså.
Index
34005: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (18-04-2006 21:22:22) (svar på 33762)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Nu er den på gaden igen, stærkere og mere start villig end nogensidne før i den tid jeg ahr haft den.

Mange tak for de mange indlæg her på forum og for de tilbud om hjælp der indløb pr. email.
Index
34052: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (19-04-2006 21:33:39) (svar på 34005)
Teit Teisen #7309, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.124.25)
Hej Kristian, tillykke med din "nye" bil. Men hvad var problemet. Løste den det selv eller hvad?
Og skal hilse og sige at min udstødning virker fint! Så tak for at jeg måtte fotografere din bils undervogn.
Teit, - 90" #7309
Index
34055: sv: sv: sv: motor havari - hjælp ønskes i påsken (19-04-2006 22:22:35) (svar på 34052)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Jeg er lige ved at tro at motoren ikke er en Land Rover 12J men en Lucas 12J ;-)

Ja problemet "forsvandt" af sig selv. Måske noget kølevand der havde gemt sig i olie systemet et sted og lige skulle dampes af.

Jeg vil skifte motor olie og olie filter igen efter ca. 100 km for at være på den sikre side.

Bare sig til, hvis du får behov for hjælp eller et foto objekt en anden gang.