tilbage

Land Rover Forum  

Index
34010: Billige dæk og fælge til 90´ (18-04-2006 23:23:13)
Jacob Bøegh Larsen #6698, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.149.208)

Jeg kigger efter nye dæk og fælge til min Defender 90. I min søgen stødte jeg ind i dette tilbud på Nordkystens 4x4 hjemmeside(under dæk med fælge)

Varenummer: 16x7 Brazil med 205R16 Pathfinder M+S
16x7 Brazil stålfælg med Pathfinder M+S dæk størrelse 205R16
Stålfælge med helårsdæk. Passer til Land Rover, Range Rover Classic og alle 6 huls biler (Toyota, Nissan, Mitsubishi, Mazda m.fl). Sælges i et sæt af 4 dæk med fælge. Farven på fælgen kan der vælges mellem hvid og sølv/grå (dog kun til Land Rover og Range Rover). Pris 3995 kr

Jeg har hørt mig lidt rundt, og nogle nævner at det er slidebanedæk som bare er gamle dæk med en ny slidebane på ?Er der nogen som har erfaring med ovennævnte dæk+fælge eller kan forklare om der er en væsentlig forskel på "slidebane dæk" og "alm" . Dvs om jeg bør smide et par 1000 kr x-tra i puljen og kigge efter nogle dyre dæk+fælge
Dækkene skal primært bruges til landevejs kørsel, med enkelte afstikker i det grønne

Index
34012: sv: Billige dæk og fælge til 90´ (19-04-2006 07:00:44) (svar på 34010)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Slidstyrke og vedhæftningen af slidbane til det gamle dæk (karkassen) er på moderne dæk så god at det ikke er noget problem - formentligt er nogle slidbanedæk på dette punkt endda bedre en nye dæk.

Husk i øvrigt at der findes mange forskellige former for slidbanegummi. Dæk som skal bruges om vinteren er produceret med et blødere og mere fleksibelt gummi end sommerdæk. Et sæt dæk produceret med sommerdæk-gummi holder derfor væsentligt flere km end et dæk produceret med vintergummi. M+S mærkningen er efterhånden så udvasket at det ikke længere synes at være en garanti for noget som helst...

Problemet med slidbanedæk _kan_ være hvis der anvendes en skæv karkasse. Så vil det færdige dæk også være skævt - og det er altså ikke sjovt ved høj hastighed. En mulighed er selv at afhente dækkene og overvære afbalanceringen. Hvis der skal flere hundrede gram bly til for at få afbalanceringen i orden er der altså noget hamrende galt!

Desuden er 205/80-16 et forholdsvis lille dæk at sætte på en 90". Den valgte kombination vil uden problemer passe på bilen - og mindre dæk betyder selvfølgelig også bedre accelerationsevne; men bilen vil ligge noget lavere i terræn.

Du kan uden nogen modifikationer overhovedet fx. vælge et sæt 235/85-16 eller 7.50x16 til bilen i stedet for. Begge af disse dæk er 31" og passer fint til bilen - både i forhold til udseende og gearing.

Midtjydsk har i øvrigt nogle ret gode M+S vejdæk i størrelsen 235/85-16. Jeg mener de er noget billigere end den pris du nævner.


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad