tilbage

Land Rover Forum  

Index
34066: computertuning (20-04-2006 13:04:44)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.230.9)
hvem har erfaring med omprogramering af en TD5.
Er det sundt. Er det lovligt. Min TD5 er 1 år gammel, og altså stadig på garanti. Den er i forvejen ændret i transmissionen så den kører længere på literen, støjer mindre og kan køre noget hurtigere.
Index
34082: sv: computertuning (20-04-2006 19:39:58) (svar på 34066)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Hej Steen!
Jeg har to TD5'ere som begge er blevet optimeret. Den ene kører med et Hopamodul og den anden er monteret med en superchip. Jeg er mest begejstret for den sidste løsning da den giver mest "godaw" fra bund til top og dermed en blødere kørsel. Hopa'en har tendens til at hoppe lidt når der trykkes på pedalen og giver for lidt i det lave område.
Hopaen giver nogle sorte skyer når der trykkes på speederen i modsat til superchippen. Endvidere skal det nævnes, at du kan få superchippen designet til din kørsel mht. megen trailerkørsel etc.
Begge biler har været gennem syn med optimeringerne uden bemærkninger.
Mht. lovlighed, så er der vist kommet nogle skærpede krav, men det er der givetvis andre, der er mere velbevandret i.

Hilsen Jens
Index
34083: sv: sv: computertuning (20-04-2006 19:48:35) (svar på 34082)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.159.199)
Hej.
Hvordan har sådan en chipfætter det med automatgear?
Jeg har en Disco II TD5 som jeg i forvejen synes skifter lidt sent. Er det motorstyringen der tager sig af gearskift, eller er det en seperat styring som ikke ved at motoren har fået mere moment og flere hamstere - eller hvad det nu hedder...?
Index
34084: sv: sv: computertuning (20-04-2006 19:48:51) (svar på 34082)
Kennet5h Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.107.106)
Har lige sakset lidt fra www.fstyr.dk

>>>>>>>>>>>>
Må man chiptune?
For chiptuning gælder udover de ovennævnte regler også særlige bestemmelser. Chiptuning, herunder såkaldte ”powerbokse”, som manipulerer bilens motorstyring og forureningsbegrænsende udstyr, er ikke tilladt for nyere biler, dvs. biler der opfylder ”euro 3” bestemmelserne, som trådte i kraft 1. januar 2001. Undtaget er dog biler, der inden 1. april 2004 er godkendt med dette som konstruktive ændringer, og det fremgår af registreringsattesten.
<<<<<<<<<<<<<

MVH
Kenneth Poulsen
Index
34091: sv: sv: sv: computertuning (20-04-2006 20:40:36) (svar på 34084)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Der er så meget man ikke må.

Jakob Edelvold
Index
34092: sv: sv: computertuning (20-04-2006 20:41:25) (svar på 34082)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.230.9)
Så vidt jeg har forstået handler det kun om at ændre bilens egen computerstyring, hvilket ikke efterfølgende kan registeres. ??????
Index
34111: sv: computertuning (21-04-2006 10:47:31) (svar på 34066)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Garanti

Spørgsmålet om garanti i forbindelse med chiptuning er såre simpelt. Garantien på motor, transmission og andet der påvirkes af tuningen bortfalder. Det samme gælder eventuel kulance ud over garantiperioden.

Bilen er styrkemæssigt konstrureret med en vis "sikerhedsmargen". Ved at øge moment og kræfter risikerer man at komme på den "forkerte" side af denne margen, og vil måske på sigt opleve skader man ikke havde forventet.

Land Rover har ikke godkendt nogen form for chiptuning, da ingen af chiptuningsfirmaerne har forelagt EU-godkendelser mht forurening og forbrug. Ligeledes foreligger der ingen beregninger på den øgede belastning på bilens "ædlere" dele.

mvh
Ib 0219
Index
34148: sv: computertuning (22-04-2006 06:28:30) (svar på 34066)
Thorstein Jørgensen - 7334, NVSJ (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jakob Edelvold udtaler: "Der er så meget man ikke må".
Ja, Jakob, det er der, , og tak for det!!!

Der er mange, (læs: alt for mange) der mener, at de er i deres gode ret til at tilsidesætte lovgivningen med hensyn til forurening fra deres køretøjer... ved chiptuning ændres de parametre, der oprindeligt var ilagt bilen fra fabrikken således, at bilen kunne overholde de miljømæssige krav vi har p.t.

det er muligt at "chippe sin bil, og "gennemsnitligt" opnå bedre brændstoføkonomi, men bilen vil stadig forurene mere på visse tidspunkter under kørslen... det er jo meget enkelt... for at yde mere, skal der bruges mere brændstof!!

chiptuning kan bruges til alle biler... både uden og med turbo eller andre "hjælpeaggregaterer", men det er mest udbredt blandt dieselbiler - hvor skaden til gengæld også er størst... Røgudviklingen er enorm under acceleration og udledningen af dieselpartikler er da heldigvis i myndighedernes søgelys

Hvad der end foregår i folks hoveder må jeg sætte stor tvivl til kvaliteten, når folk bevidst vælger at omgå lovgivning hvad angår forurening... det er jo os selv, der skal indånde luften på denne lille klode

Ganske som IB Hammer fra Land Rover Danmark udtaler, så er al tale om evt. garanti på en LR udelukket i tilfælde af "maskinskade" ved brug af eventuelt "tuningsudstyr" i form af bokse - trimning af bilens egen chip m.m. Hvorfor skulle en bilproducent da også dække skader, der ikke kan tilskrives der eget udstyr og tankegang...

Bilcentret Peer Glad i Kalundborg markedsførte for år tilbage også HOPA chip, men stoppede salget pga. det blev ulovligt at benytte. Det er der mange andre bilhandlere og krejlere, der kunne lære lidt af

hvis man er utilfreds med kræfterne i sin bil, må man gribe til lommerne, og købe en anden... med flere HK...
Jeg har selv en V8'er med et par hundrede HK, så jeg har valgt rigtigt... lidt endnu i hvert fald....

Vi burde være foregangsmænd for korrekt omgang med miljøet - det vil jeg i hvert fald opfordre til - det er vel også en af grundene til, at vi køber Land Rover i forhold til andre 4- hjulstrækkere

god weekend - med chips og dip og en god flaske vin!
Index
34151: sv: sv: computertuning (22-04-2006 07:56:59) (svar på 34148)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Inden jeg bliver fuldstænding misforstået vil jeg lige understrege at min kommentar ville have været efterfulgt af en lille "ked af det"-smiley; Men det måman heller ikke.
Min kommentar kom som en reaktion på at mange indlæg her på forum handler regler og hvordan vi kommer så tæt på grænserne for dem at vi stadig kan få godkendt vores biler selvom de ikke længere er helt standard.
Som et par eksempler fra den seneste uges tid kan nævnes:
1)Man må ikke køre på Rapsolie uden at betale dieselafgift. Det er ellers et mere miljøvenligt brændstof end diesel er.
2) Man må ikke afkorte chassiset fra en Range Rover og sætte det under en Defender.
3) Man må ikke sætte en skiveparkeringsbremse på sin Land Rover, til trods for at den er lettere at holde ren og der med fungerende.
4) Man må ikke sætte skivebremser på sin Seriebil, selvom det nok vil forbedre trafiksikkerheden.
5) man må ikke svejse et bur fast til rammen på sin Land Rover, selvom fordelen er større end ulempen ved det.

Det var bare et udpluk af de ting som vi Danske Land Rover entusiaster har lyst til i løbet af sådan en almindelig uge i maj. Jeg ved at tingene ser en del anderledes ud på den anden side af Nordsøen. Jeg er lidt misundelig!

Jakob Edelvold
Index
34156: sv: sv: sv: computertuning (22-04-2006 08:56:42) (svar på 34151)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.112)
I Færdselsstyrelsen sidder der er gruppe ingeniører, som har iført sig en åndelig burka, der kun tillader et begrænset udsyn !
Og den gruppe har ikke forståelse for modificering af biler mht at forbedre trafiksikkerheden. Selvfølgelig skal der være en teknisk dokumentation tilstede, så sikkerheden er dokumenteret.
Mit indtryk af den gruppe er, at de anser bilen som en samfundsfjende og at almindelig teknisk og sikkerhedsmæssig logik er et revolutionært angreb på deres fundamentaliske tankegang.
Computertuning bør kun ske for at optimere maskinen indenfor de rammer, som producenten har beregnet. Alt andet bør man holde sig fra.
At vælge en 'Disco' - gearing i en Defendergearkasse er en god modificering. Det giver lidt flere gearskift, men iflg. britiske LR-fagfolk nedsættes støjniveauet og brændstofforbruget.
Da de fleste Defenders herhjemme tilbringer mere end 90% af deres køretid på faste veje, er det ikke uinteressant at kigge på den mulighed, hvis enten gearkassen skal renoveres eller man bare vil gøre det.
Index
34159: sv: sv: sv: sv: computertuning (22-04-2006 09:35:24) (svar på 34156)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
I Storbritaninien har de et system, hvor man kan få godkendt et enkelt køretøj mere eller mindre ud fra et syn hvor en kyndig tekniker gennemgår ændringerne og så er det dokumentation nok. Derefter får men en typegodkendelse for det ene køretøj.
Jeg har ikke indtrykket af, at de har væsentlig flere ulykker på den bekostning.
Her hjemme skal man jo nærmest have folketinget til at tage det på dagsordenen, og man skal udføre crashtest og hvad ved jeg, bare for at sætte en anden parkeringbremse eller andre hjul på sin bil.

MVH Jakob Edelvold.
Index
34177: sv: sv: sv: computertuning (23-04-2006 00:09:05) (svar på 34151)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Jakob... og mange andre

Bare så vi har det på det rene... mit indlæg var ikke ment for at nedgøre dig eller dine holdninger ... jeg forstod godt din pointe, men tænkte, at der måske (en vis herre forbyde det, kunne være besøgende på dette forum, der ikke har samme "grønne" (hmm. grøn og 4x4... nej vel??!!) nå, men så realistiske tankegang.

Der er jo elementer ude i samfundet der synes at 5000 hk er sjove, men bremserne m.m. er totalt ligegyldige objekter på bilen... og jo... jeg har desværre også set dem bag rattet på Solihull's vidunderlige 4-hjulede tingester...

Jeg synes også at vi er alt for forstokkede i dette land... og jeg har endda 2 rigtig gode venner i højere automobilkredse (Fstyr) der begge er meget intelligente, og begge elsker biler RIGTIG meget... den ene af dem har 5 vilde italienere... de prøver virkelig, MEN dynen er meget tung at vende...

men en vis Hansen gruppe gør det ikke nemmere for lovlydige bilister at færdes i DK... udstødninger til Centurion kampvogne monteret på gamle baljer, diverse blink og båt og hvad ved jeg. Jeg møder dagligt 4-5 biler med eftermonteret Xenonkits i gamle Golf 2 og andet bras der blænder som den mejetærsker, jeg lige har set i Midsummer Murders... idioter er der desværre nok af derude...

Vedr. alternativ energi: Rapsolie og andre gode sager burde tværtimod "tilbedes" af de kloge politikkere... tænk at vi har co2 neutralt brændstof uden at kunne bruge det lovligt (og jeg ved godt, at det er muligt, men afgiften gør det urealistisk).

Lad os kæmpe for en bedre bilisme ( og billigere brændstof!!!) jeg opfordrer alle til at boykotte tankning af brændstof i 3 dage... det vil få priserne ned på et rimeligt (ca. 8 kr. for benzin og vel 6-7 kr. for diesel) niveau igen...

god nat og sov godt...
ind og tælle får.....