tilbage

Land Rover Forum  

Index
33859: v8 går stå/ dårlig tomgang (14-04-2006 12:19:13)
christian Nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.8.65)
et styk rr v8 3,5 indsprøjtning automatgear kører rigtig godt over 1500 omdr. men i tomgang begynder den at gå ujævnt for til sidst at gå helt ud både i D og N, har prøvet at rendse omkring spjelhus med Bell-adds uden virkning.ventiler og knast kontroleret.
mvh Nauta 3975
Index
34116: sv: v8 går stå/ dårlig tomgang (21-04-2006 11:44:54) (svar på 33859)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.142.122)
Hej Christian

Har du også renset steppermotoren ?

Steppermotoren er den der styrer luftmængden i tomgang.

Jeg har haft lignende problem (læs anden tråd om samme).

Kort fortalt, så skal du anskaffe dig endnu en dåse Bell Add nr 4 og så rense stepper-motoren:

Find steppermotoren: på en 3.9'er sidder den på "bagsiden af plenumkammeret, den stikker ud til højre og har et multistik med kabel tilsluttet. (firkantet stik ca 2*2 cm)

Pil stikket af (der sidder en låseflap der skal løftes).
Find en STOR fastnøgle eller skiftenøgle og skru steppermotoren ud.

Hvis jeg gætter rigtigt, så er din steppermotors "spids" og fjeder møgbeskeidt og kulsort.

Sprøjt servicerens på alle de beskidste dele og ind i "hullet" hvor fjederen kommer ud.

sæt stepperen i en bøtte med stikke opad, så skidtet render ud (og ikke ind i selve motoren)
Rens den med en gammel tandbørste og en klud og gentag dette et par gange til den er REN. (er det helt galt, så kan du evt. stille den med spidsen og fjederen i en bøtte benzin (UDEN at drukne den, motoren kan ikke lide benzin)

men stepperen står og trækker kan du så rense det hul du pillede den ud af ... der er efter al sandsynlighed også ret beskidt.

Sprøjt rigeligt med servicerens i hulet, jævnt fordel derinde, lad det trække 5-10 min og gå så igang med rengøringen.

Jeg viklede en fnugfri klud om en pind og brugte den til at rense derinde ... den fromtalte tandbørste kan også bruges men pas på at du ikke får skubbet alt skidtet ind i hullet til plenumkammeret.

Når du er færdig med alt det roderi, så renser du gevindet i hullet og på stepperen grundigt, giver stepperens fjeder og pind det sidste sprøjt så den er "velsmurt", kører en gang blå locktite på gevindet og skruer den på plads igen (uden at overstramme den)

Sæt stikket i og kør en tur ... nu skulle den gerne være i hopla i tomgangen igen, både ved kold og varm start.

...

Hvis det ikke hjalp, så kan du godt begynde at se dig om efter en ny steppermotor.

God kamp, det tager max en time alt i alt.

/Christian Simony
med nyrenset stepper og fin tomgang