tilbage

Land Rover Forum  

Index
34167: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (22-04-2006 16:42:14)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Så...... har jeg fundet en 110 CrewCab i Tyskland, som jeg har lagt et bud på – bilen er fra 2004. Så vil jeg bare være sikker på at jeg har forstået de grundlæggende principer for import af brugt bil fra Tyskland:

Er afgiften der skal betales ved indførsel "ca. 30%" af købsprisen i Tyskland – eller af den tyske listepris, eller har det noget at gøre med pris på en liknende bil i danmark?

Bilen skal udstyres med gitter bag førersædet og indregistreres på gule plader.

Jeg har læst www.ukrudshajens berætning om sin import, og det virker rimelig nemt – men jeg vi da gerne høre fra flere om jeres erfaringer, inden jeg rigtigt lægger på svøm.

Forårshilsner fra Møn,

Morten

Index
34176: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (22-04-2006 22:42:08) (svar på 34167)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.109.12)
Hej Morten
Det er lige ud af landevejen selv at importere selv - har selv lige hentet en 110'er fra 2000 og indregistreret den som bus. Ingen ben i næsen. MEN Det er den pris som told og skat mener din bil representerer (lign bil i DK) du skal betale afgift af og altså ikke hvad du har givet for den i Tyskland. (Jeg gav 130.000 for min i Tyskland, men betalte afgift af 150.000) Der er dog stadig sparet en del!
Jeg går ud fra at su ikke skal ha bagsæder (crew-sæder) i din dobbelt-kabine, for hvis du skal det, er der rimeligt strenge krav om hvem der må køre med i bilen og specielt hvem der ikke må (familie, venner og lign.)...
Ring el skriv bare
Peter

Index
34181: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (23-04-2006 07:27:18) (svar på 34176)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Mange tak for svar, Peter
Men........ så forstår jeg ikke helt hvor besparelsen ligger, hvis afgiften skal betales af "det told&skat mener din bil representerer (lign bil i DK)"???

Ligger ikke fidusen i at bilen i utgangspunktet er billigere i Tyskland – og at en på denne type bil skal betale 30% afgift?

I tilfældet din bil – prisdifferencen (Tyskland/Danmark) på en sådan må da være mer end de 20.000 kroner i dit regnestykke?

morten
Index
34185: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (23-04-2006 09:21:33) (svar på 34181)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Begynd endelig ikke at beregne noget som helst ud fra egen anskaffelsespris.
Jeg har en MB, som jeg har givet 15.000 kr. for i udlandet, medens tolderne går ud fra at den er ca 60.000 værd og beregner afgift af deres hjemmestrikkede formodning. I stedet for ca 25-30.000 vil de have ca 100.000. Afgiften har været den samme i nu 3 år!! I deres verden falder en sådan bil slet ikke i værdi. Jeg kan købe en tilsvarende bil for ca 60-80.000 inkl. afgift.
Pas på - det er farligt område, når det handler om lidt sjældnere biler - få en pris hos tolderne før du gør noget som helst.
Knud - med strandet MB, hvor motoren tilmed ikke dur til RRC:-)
Index
34182: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (23-04-2006 07:44:27) (svar på 34176)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det er ikke helt korrekt hvad Peter skriver. Iflg nye regler bliver afgiften beregnet ud fra bilens købspris i Tyskland, dvs faktura, og IKKE den alm handelsværdi i DK.
Har lige læst en artikel om det et sted, mmm kan ikke lige huske hvor, måske J.P.
Index
34186: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (23-04-2006 09:33:02) (svar på 34182)
Peter Sølvtofte (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.109.12)
OK En gang for alle...
Jeg fik min afgift beregnet d 1. april 2006 - første dag efter det nye system hvor de beregner den endelige afgift med det samme. Måtte i øvrigt skabe mig åndsvag for at få dem til at behandle min sag netop de dag, ellers havde der været ventetid på ??. Nå men den flinke mand fra told og skat gik ud og kiggede på bilen, tog et par billeder af bl.a. km tæller, kommenterede den pæne stand, gik ind og tændte sin pc og kiggede på en masse forsk. LR i hans database, kiggede på synsrapport og kom frem til en værdi på 150.000. De 150.000 er bilens værdi uden afgift men inkl. moms. Hvordan han helt præcist kom frem til 150K vides ikke, men han har aldrig set en kvitt. fra Tyskland.

Besparelsen - ja jeg gav jo kun 130K så der er der 20K Hos Glad har de i øjeblikket en TD5 110'er varevogn fra '99 der har kørt 120K til 200K læg så yderligere 30% afgift plus div interiør o.lign oveni... Jeg har i efteråret set en TD5 bus fra 99 der havde til 250K.
Det er noget med udbud og efterspørgsel, jo færre der bliver udbudt til salg, jo højere pris....
Et forsigtigt skøn på min besparelse er 30K.
Inden jeg besluttede mig for Bussen kiggede jeg på en crewcab 110' i Odense td5 fra 2000 jeg mener det var 250.000 den kostede.
Ups det blev langt
Held og lykke med det- der ER penge at spare, men det tager lidt tid og kræver is i mavsen
VH Peter
Index
34188: sv: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (23-04-2006 11:44:10) (svar på 34186)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det er så typisk: "skabe sig åndssvag" for at opnå at blive ekspederet!!
Der trænger til nogen konkurrence!
Læg mærke til, hvilken holdningsskift der er kommet i Bilinspektionen efter konkurrencen er indført: Goddag - kaffe - videofilm - fin bil osv.
Index
34224: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 14:38:23) (svar på 34182)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.233.53)
Det er muligt at der er nye regler, men jeg tvivler på at det forholder sig sådan, som Ole skriver. det er godt nok ca. et år siden at jeg fik min RR. på danske plader (Selv import fra Tyskland).
Jeg forhørte mig dengang hos TS. om hvordan de gjore, og fik meget pænt at hvide at de hos TS. ikke er dummere end andre.
Citat fra TS. medarbejder "Jeg kan da også, køre til Tyskland, købe en brugt bil, forhandle mig frem til et prisnedslag på 2.500,- ERU. mod at sælger laver et service til 2.500,- ERU".
Så hvis det forholder sig som Ole Skriver. Ja, så har de jo fra TS. selv fortalt hvordan det skal omgås.

Rover Hilsen Keld
Index
34226: sv: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 15:59:54) (svar på 34224)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Ja den ville være god nok hva'?
Jeg mener nu også at jeg har læst noget af det som Ole skriver - men at det kun gælder for nye - ikke tidligere indregistrerede biler og altså ikke for brugte biler.

Mvh
Jakob
Index
34217: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 08:38:42) (svar på 34167)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.124)
Hej Morten

Told og Skat er interesseret i hvad de tidligere har vurderet bilerne til. Jeg har en Discovery, som er ved at blive vurderet i øjeblikket. Umiddelbart kan jeg regne ud (udfra de biler, som bliver handlet i øjeblikket), at den afgiftspligtige pris skal være mellem 63-66.000. T&S har vurderet at afgiftsprisen skal være 86.000 (som der jo så skal betales 180% afgift af til hvide nummerplader), og der er jo nogen forskel, så jeg har klaget over deres afgørelse. Men det er et tungt system at kæmpe imod.
Index
34222: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 11:14:27) (svar på 34217)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.82.94)
Hmmmmm....... det er jo en svær størrelse, men det lyder til at der godt kan spares relativt store penge, men at en i udgangspunktet skal regne konservativt.

Jeg har læst diverse steder at "ekstraudstyr/luxusudrustning" ikke vurderes på varebiler/gule plader. Mon det fungerer i praksis....? Mange af de biler jeg finder i Tyskland er udstyret med A/C og diverse andet udover standardudgaverne.


Morten


PS. Jeg tror fortsat jeg tør.... :-D
Index
34225: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 15:24:38) (svar på 34222)
Mikkel Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Da jeg kiggede på Disco import fra Tyskland var mit mantra, at den skulle være nyere og have kørt langt, eller være gammel og have få km på tælleren.

Det er ting der trækker ned på en brugt bil herhjemme, og vurderingen af afgift beregnes ud fra en tilsvarende model til salg i DK. Da ældre modeller og biler med mange km er lige så billige som papir i Tyskland, er jeg overbevist om, at jeg kiggede på en besparelse på 30-40k for en model fra 1995-1998 med omkring 200.000 km bag sig og alt udstyr og alle service overholdt.

Nu købte jeg jo så bare en Freelander i stedet for, den er 100 gange federe, men det er jo en helt anden diskussion.

Men importer bare, så er kommer der flere LR til landet, og muligheden for et godt brugtkøb stiger for os andre der endnu ikke selv har turde/evnet at importere.
Index
34227: sv: sv: sv: Import fra Tyskland ..... har jeg forstået rigtig?? (24-04-2006 16:02:03) (svar på 34222)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Hej Morten.

Det lyder spændende. Men i mine øjne er det allervigtigste ved at finde en bil i udlandet det langt større udvalg. Netop et stort udvalg gør det muligt, at finde netop drømmebilen - som så ovenikøbet mulighvis IKKE har kørt i salt OG har langt mere udstyr (fx AC og læderhud). Så det korte af det lange er at du får mere bil for pengene. Og det tæller meget - også selvom du kun på papiret "sparer" fx. 15.000 kr. ved at gøre det. Oven i hatten kommer jo hele eventyret og spændingen ved at gøre det.
Og jo mere import = jo flere LR ser vi i DK = en god ting.
Køb af nye fælge og andre accessories er jo også langt billigere i udlandet - så køb evt nye ting samtidig.

Held og lykke. Jeg glæder mig til at høre mere.

LR hilsen