tilbage

Land Rover Forum  

Index
34240: køb af serie 3 (24-04-2006 21:53:46)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.99.188)
Jeg behøver et par gode råd fra landroverfolket. Jeg overvejer at købe en serie 3 88 tommer med dieselmotor. Bilen skal bruges som daglig transport, med et årligt kilometerforbrug på ca 22000 KM, for det meste længere ture. Jeg vil ofre 30-35000 Kr. på en bil i brugbar og nysynet stand.
Jeg har kørt landrover og ved godt at den ikke just er bekvem og lydløs. Jeg ved også at en ældre bil skal have en reservedel i ny og næ - tro mig jeg kører i en gammel golf diesel. Jeg ved også godt at marchhastigheden ligger i omegnen af 85 km i timen. Mit spørgsmål er kort og godt - giver mine tanker nogen mening - kan en så gammel bil tåle at blive brugt til hverdagskøretøj ?

VH

Peter Jespersen
Index
34242: sv: køb af serie 3 (24-04-2006 22:15:08) (svar på 34240)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Peter

Jeg har nu kørt min egen 88er diesel fra 1973 i næsten 6 år dagligt. Dyret er ej heller blevet skånet hvad terrængkørsel angår - og hun går støt som en stolt flynder. Selvfølgelig har der været perioder,hvor dyret ikke ville rykke sig ud af stedet fordi der lige var vrøvl med "maven" eller andet essentielt, men en gang imellem sker det vel for alle brugtbiler vil jeg tro. Som jeg kan udlede af din forespørgsel er du allerede klar over at småture er en dræber for en hvilken som helst motor. Længere ture skulle ikke være årsag til at vælge noget andet gadebilshalløj frem for en seriekaret, hvis det er selve charmen ved en sådan du går efter foruden at den bare skal fungere som transportmiddel.
Afhængig af km-stand, bilens årgang (herunder sliddele og den slags som med tiden ville skulle skiftes ud, din kørestil og andet relevant, vil jeg skønne valget af en 88er som et ganske fornuftigt køretøj.Prislejet som du vil ofre på en sådan udelukker jo nærmest de toptunede og nyere årgange (90ere, 110ere osv.)og følgelig må du påregne at skulle vedligeholde langs afsted.
Hvis motoren er i orden og rammen er fin vil jeg påstå at valget er ligetil at træffe - slå til. Nederst til højre på DL-RKs hjemmside finder du et link til "Seriebil - tjek inden køb" - hvor jeg har forsøgt at udpensle forholdene derom med hensyn til hvad du skal se efter og hvilke forholdsregler du skal tage.
SIIIhilsener Stefan - Skanderborg
Index
34282: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 22:42:37) (svar på 34242)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Stefan.

Hvad materiale og hvilke dimenssioner er din bulbar fremstillet i ?

Med 88"er hilsen
Peter
Index
34283: sv: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 23:23:40) (svar på 34282)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Peter

Kængurugitteret er en kopi efter Australskt forbillede og er fremstillet i alm st.37 og dimensionerne er fladstål 5x50mm, vinkelstål 20x20mm og de fire små lodrette stykker til montering af plaketter 4x20mm.

Jeg kunne have valgt rør eller en større dimension fladstål, men så synes jeg det ville blive for distraherende og voluminøst at se på. Med det valg som jeg har taget "forsvinder" gitteret nærmest ind i vognens øvrige form og charmen ved sIIIerens klassiske udseende bibeholdes dermed.

Primært har gitteret den funktion at skåne lygter og karosse ved passage af skovstier med udhængende grene og den slags. Gitteret er kun monteret med 4 bolte til kofangeren, så skulle det ske at en fogænger absolut vil kaste sig ind foran vognen vil gitteret bøje ind mod karossen -- om det så i givet fald vil give fodgængeren en bedre overlevelseschance ---??? tjahh. I sidste ende drejer det sig vel om at se sig for i trafikken og overholde fartsgrænserne - hvilket er nemt i en sIIIer. Alene larmen fra motoren og osen fra udstødningen og smøgerne i kabinen får folk til at være opmærksom på at der kommer noget uhyrligt og farligt som de skal passe på. ;-)
Hejsa Stefan
Index
34243: sv: køb af serie 3 (24-04-2006 22:39:04) (svar på 34240)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Det kan en S3'er fint holde til.
Jeg kører ca. 50 km. hver arbejdsdag og med jævne mellemrum en weekendtur på et par hundrede.

S3ere har charme, men er alt andet end bekvemme og lydløse. Min ret dyrekøbte erfaring er at selvom den lige har være været gennem en synshal så skal du have en virkelig kender med. Der er efterhånden ikke meget som jeg mangler at skille ad, men jeg nyder heldigvis at rode med det gamle bras.

Spørg i klubben et par dage i forvejen når du skal ud og kigge på bilen, jeg er sikker på at der vil være indtil flere som melder sig med assistance.

Til sidst vil jeg dog sige, at så snart min bliver veteran vil jeg have bil nummer 2, og så kun bruge 88'eren til de lejligheder hvor den er sjovest, dvs. ofroad, mudderbad og solskinsture uden tag.

88" mojn
Index
34258: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 11:06:25) (svar på 34240)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Nedenstående gælder min erfaring med benzinmotor i Serie III.

Ja, selvfølgelig kan den bruges til hverdagskørsel; det er det den er bygget til... Den er dog ikke specielt egnet til at køre motorvejsræs ved fuld belastning hele tiden, men befinder sig bedst med lidt varieret kørsel.

Med en god gang efterisolering af kølerhjelm og inde i kabinen, kan den komme ned på et acceptabelt lydniveau.

Ja, dine tanker giver mening (du er jo på et Land-Rover forum ;-), men du skal selvfølgelig være klar over at den ikke passer sig selv, men kræver omsorg og kvalitetstid efter et nogenlunde fastlagt skema...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk


Index
34266: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 19:20:06) (svar på 34258)
peter jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.99.206)
Hej alle landroverfans

Tak for indlæggene og de gode råd. Selvfølgelig ved jeg godt at landrover giver mening for jer. Jeg ville bare høre jeres mening, selvom det selvfølgelig svarer til at spørge paven om han tror på gud.

Venlig hilsen

en måske kommende serie 3 ejer
Peter Jespersen
Index
34281: sv: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 22:37:19) (svar på 34266)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Peter.

Jeg kører ca. 25.000 om året i min 88".

Kan Du svare ja til flg. spørgsmål er en serie lll måske noget for dig:

er 65 km/t op ad storebæltsbroen nok for dig?

er 35 km/t op ad storebæltsbroen i modvind med en campingvogn nok for dig?

er 50 km/t på flad vej i modvind med en campingvogn nok for dig?

kan du nøjes med 85 km/t i indersporet på en motorvej?

kan du nøjes ned max. 10 km/l Diesel?

kan du styre en bil med en retningsstabilitet som et møl?

har du en parkeringsplads med perlesten og olietæt membran?

kan dine venner tolerere oliepletter på deres nye belægningssten?

har du en fuldt udrustet værktøjskasse?

kan du bruge værktøjskassens indhold?

er du villig tl at bruge værktøjet på et hvilket som helst tidspunkt når du får et nedbrud?

er du indstillet på at rense og justere bremser mindst 2 gange årligt?

er du indstillet på at bruge 2 timer om ugen på service,smøring, oliepåfyldning o.l.?

er du indstillet på at bruge al din fritid på bilen de sidste 14 dage inden du skal til periodesyn?

har du en forstående arbejdsgiver når du kommer for sent?

har du en alternativ transportmulighed?

kan du acceptere et støjniveau der er højere end det arbejdstilsynet tillader på en arbejdsplads?

Kan du svare JA til disse spørgsmål er det bilen for dig - ligsom det er bilen for os andre massocister.

Jeg vil ikke bytte min 88" væk for noget - men måske nok suplere den med en anden 4x4.

Med 88" hilsen
Index
34284: sv: sv: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 23:32:03) (svar på 34281)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
:-)

Man kan jo også købe en RRC td til 20-30.000 kr
Index
34285: sv: sv: sv: sv: køb af serie 3 (25-04-2006 23:39:08) (svar på 34281)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Peter (Hansen)

DU har da vist fået fat i en "mandagsmodel" af slagsen -- så uheldig har jeg dog aldrig været.
Nok er dyret inkontinent som en væskeoverfyldt frugtnetsblære og er ivrig efter at markere territoriet og synger med fuld hals. Men det ville jo være unaturligt andet, da det ER en engelsk patient og hvis man larmmæssigt skal se lidt positivt på det, så overdøves giro413 og Sanne Solonumsens plagerier da så eftertrykkeligt at det er en glæde samtidig med at man ikke ustandseligt bliver forstyrret af svigermors stupide spørgsmål om man ikke snart bliver voksen og skifter over til en Multipla-pla-pla, når hun er med i kareten -- eller hvad?
Ligeledes bør en mand da som selvfølge have samlet alt hvad Harald Nyborg kataloget kan tilbyde af værktøj i sin bil - mindre kan ikke gøre det hvis testosteronen skal komme til sin fulde ret.
Retningsstabilitet ?? - kan det ikke bare klares med lidt svejseklatter på styretængerne?
Campingvogn ? -- det er da kun for moderne individer -- to ølkasser i militraileren burde kunne klare sædekomforten - især hvis de fra statren af er fyldte med smøremiddel til kråsen.
Ak - livet er dejligt er det - og hvem er ikke bare lidt til SM ;-)
Hejsa Stefan
Index
34287: sv: sv: sv: sv: køb af serie 3 (26-04-2006 08:02:57) (svar på 34281)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.73.167)
Hej Peter & Forum

Det sidste år har jeg skiftet udstødning på min 88'er og skiftet olie et par gange. Jeg har dagligt i det tidsrum kørt fra Hobro til Randers (30 km) og hjem igen i min Slll og der har ikke været problemer overhovedet. Hvis der er monteret overgear i sådan en karet kan den godt holde 80 på motorvejen. Samtidigt har man fornøjelsen af at køre med samme hastighed næsten uanset vejret, og komme sikkert frem. Slll har ikke permanent firhjulstræk, og derfor er den ikke farlig at køre i om vinteren.

Med 88'er hilsen