tilbage

Land Rover Forum  

Index
34300: Polyurethane Bøsninger - Polybush.... (26-04-2006 19:26:30)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Da min bil efterhånden har rundet 100tkm, er jeg så småt begyndt at overveje, om det så smår er tid til, at udskifte diverse undervognskomponenter - i form af støddæmpere og diverse bøsninger.... i den sammenhæng har jeg overvejet gasdæmpere i stedet for den originale opsætning med oliedæmpere... endvidere har jeg tænkt på om diverse bøsninger skulle skiftes - evt med polyurethane bøsninger - om det er Polybush eller andet mærke har jeg intet begreb om... kender ikke den type (på egen krop) men har set dem monteret i alverdens farver, røde, blå, orangem gule, grønne m.m. det afhænger vel af hårdhed og søgte egenskaber...

Jeg er ude efter at få en NY P38 RR igen... lige så blød/stiv som fabrikken tiltænkte det... dog med st strejf af forbedring af dens vejbeliggenhed og fjedring over store huller i vej... Det skal siges, at den.. som så mange andre 4x4 biler lever sit liv på motorvej og landevej 99,99% af tiden... når den ikke "sover" i min opvarmede garage.

Hvad er Jeres råd og vejledning... jeg er lutter øre,,, hvad har i prøvet??!!
Index
34322: sv: Polyurethane Bøsninger - Polybush.... (27-04-2006 10:23:51) (svar på 34300)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.124)
Hej Alexander

Medmindre din undervogn er blevet defekt, skal du endelig beholde det originale så længe som muligt. Du burde snildt kunne køre 250.000 km, når bilen ikke kører terræn, og bilen reagerer bedst med den originale undervogn. En polyurethan undervogn (EMU/Ironman/Scorpion osv.) gør bilen noget blødere, og dermed bliver vejegenskaberne ikke forbedret, men nærmest gjort lidt værre (da bilen vil krænge mere). Polyurethan er rigtigt godt til OffRoad, da det nemt kan skilles ad og renses efter terrænkørsel, og samtidigt giver mere smidighed i undervognen (modsat det man ønsker på vejen). Hvis du vil til at køre meget terræn, er rådet det stik modsatte. Så er det om at få skiftet, så du får smidigheden.
Index
34323: sv: Polyurethane Bøsninger - Polybush.... (27-04-2006 11:14:46) (svar på 34300)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.178.214)
De forskelige farver er netop hårdheden og hvad de er egnet til. De fabriksmonterede er en kompromis løsning.
Man kan derfor godt få et sæt som er bedre egnet til landevejs kørsel end de originale. Gas støddæmpere ville nok også give lidt.
Index
34376: sv: sv: Polyurethane Bøsninger - Polybush.... (30-04-2006 00:41:37) (svar på 34323)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Den som spørger, får forhåbentlig svar....

Efter at have kigget på Polybush's eget website, er jeg da blevet lidt klogere... blå er "komfort" løsningen - røde er de klassiske... hvad det end måtte betyde... og orange er til "mudderfolket"... "no offense meant"... skal man så vælge "Klassisk" eller "komfort" hvis man ønsker "ny-bil" med et strejf af forbedring eller er det gummi-fætrene, der skal i igen... Polybush siger de blå, men hvad er den generelle opfattelse?? har de ret... en RR er jo ikke nogen racerbil, men må meget gerne ligge godt og stabilt på vej og ikke mindst motorvej

Nogle siger, at belastningen flyttes fra bøsningerne til selve bilen... er der noget om den snak??!! og 2 svar her på forum taler henholdsvis for og imod... så nu er jeg endnu mere i tvivl...

Jeg synes måske bare, at det er lidt tidligt at skulle skifte "undervogn"
... Jeg mener 100tkm... burde ikke være noget for en bil med et blidt liv... ved udmærket at jeg er pernitten og ikke accepterer diverse fejl... med de omkostninger det nu engang tilvejebringer... til gengæld føles bilen altid god og ny!

Hvilke gasdæmpere skal man vælge... LR's egne gasdæmpere eller måske Koni Heavy Track.... eler noget helt tredje...

Har kigget hos Autopost.co.uk og synes at de virker meget rimelige.,.. hvad er jeres erfaring med dem??

Hvad ville I gøre/vælge.... Jeg venter med spænding...

på vej i seng... LR-godnat
Thorstein....zzzz