tilbage

Land Rover Forum  

Index
34371: Batteri/generator/Diodebro?? (29-04-2006 23:58:38)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej Alle

Jeg står med et problem med strømmen på min RR 2,5 TDI. Batterierne bliver afladet efter kørsel tror jeg. Jeg har målt batteri tilstand når bilen har tændt motor og når den er slukket.Når bilen er slukket er lade tilstanden højere end når den er tændt, hvilket jo må betyde at bilens batterier bliver afladet når motoren er tændt?? Gasser jeg op bliver ladetilstanden ikke højere. Ladetilstand er ca. 11,57 v når bilen er tændt og næsten 12 v når bilen er slukket.Jeg har lige skiftet begge batterier til Bosch Asia Silver 7AA, da jeg trode at det var problemet, men må konstatere at dette ikke har været tilfældet!! Jeg har prøvet at læse mig frem til mulige fejl, og kan se at det enten kan være generatoren eller diodebroen på generatoern eller evt. forbindelse fra batterier til stellet der ikke sidder rigtig??
Er der nogle der kan hjælpe eller komme med gode råd, hvordan udelukker jeg det ene fra for det andet???
Ps
God weekend fra en forvirret RR ejer

Mvh
Mads
Index
34377: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 00:48:29) (svar på 34371)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Godaften Mads. Jeg ved jo ikke om du har en Haynes manual eller lignende men der står der hvor meget strøm den skal lade med, sikkert omkring 13,5V-14,5V. Du skal måle på en af terminalerne på generatoren. Den hedder sikker noget med B+ eller D+ og så til stel selvfølglig.Der er diagrammer i Haynes. Omtalte terminal har en leder som løber op i din sikrings box. Hvis du vil undersøge om den er gal med diode/ensretterbroen så burde generatoren smide AC(jævnstrøm) ud i systemet. Din generator laver AC og diodebroen "glatter" det så ud til DC(jævnstrøm). Måske det er spændingsregulator/laderelæ den er gal med.Med manual burde det være til at ordne. Bor selv i nsj.

mvlrh
Index
34388: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 11:28:29) (svar på 34371)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Med motoren i gang skal spændingen over batteriets poler være imellem 13,5 og 14,2 volt.

De tal du har angivet betyder at din generator overhovedet ikke lader.

Der er ikke nok informationer til med sikkerhed at diagnosticere problemet. Prøv at kigge på følgende punkter og vende tilbage med mere information.

Lyser ladelampen? Med slukket motor? Eller med tændt motor? Lyser ladelampen når du slå til tænding, men motoren ikke er tændt endnu?

Udfra det beskreve _kan_ det sagtens være enten regulator eller diodebro; men det kan også være noget simpelt som ledningsforbindelser eller slap rem.

Med de spændinger du har opgivet er batterierne ikke dit problem; men du bør sætte et ladeapparat på batterierne når bilen står stille. Derved kan du bevare batteriernes ladetilstand og fortsat køre små ture uden at generatoren virker.

Bilbatterier har ikke godt af at blive for afladede.

Fra generatoren skal B+ gå til batteriets plus-pol, D+ går til ladelampen og W+ går til omdrejningstæller.

Hvis du virkeligt er interesseret i generatorer er ovenstående faktisk ikke helt fyldestgørende; men det er ofte kun disse tre poler man finder på generatorens yderside.

I virkeligheden opererer generatoren faktisk med B+, D+ , D- og DF

B+ er hovedudgangen fra generatoren. Det er plussiden, og minussiden er generatorens stel.

D+ og D- er faktisk en "kopi" af hovedudgangen; blot dimensioneret til meget mindre strømme.

DF er "dynamo field". Da en bosch generator er afhængig af strøm udefra for at kunne producerer strøm skal der sendes strøm ind til vindingerne. Den strøm man sender igennem DF er altså kontrollerende for generatorens ydeevne.

(Det er her regulatoren kommer ind i billedet...)

Når du slår din bil til tænding er D+ forbundet (via ladelampen i instrumentpanelet) til batteriets plus-pol.

Når bilen startes producerer generatoren faktisk ikke strøm fra hverken B+ eller D+ kredsløbet. Derfor vil generatorens regulator indstille generatoren til maksimal ydeevne. Dette gøres ved at "kortslutte" D+ og DF. Derved går der strøm igennem kredsløbet og ladelampen lyser op. Ladelampen _SKAL_ derfor lyse når man slår bilen til tænding - og meget ofte også op til et par sekunder efter at bilens motor er i gang.

Når strømmen passerer fra batteri-plus over ladelampen, derfra til D+ og derfra til DF kommer der strøm til generatorens vindinger. Derved begynder generatoren at producere strøm, og der sendes strøm ud af D+. Dette får ladelampen til at gå ud, idet der ikke flyder nogen strøm i ledningen (nu fra batteri-plus til plus på generatoren)

Dette er den hovedsagelige virkemåde for en bosch-type generator. Enkelte amerikanske generatorer er dog selv i stand til at "boot-strappe" sig selv.

En sjov lille detalje, som kan bruges hvis man i en håndevending står og skal have eet eller andet svejset sammen er at bypasse regulator og diodebro og sende output direkte ind i DF.

Derved får du en generator som yder det maksimale. Afhængig af generator-type kan dette være oppe omkring 100volt. Dette kan bruges til at svejse med. En sådan modificeret generator kan selvfølgelig _IKKE_ samtidigt benyttes til at lade bilbatterier med.

Den sidste ide er beregnet som nødprocedure og skal _KUN_ bruges hvis man virkelig ved hvad man arbejder med. Der er potentiale til at dræbe både sig selv og sin bil hvis man laver en fejl! 100v ved fx. 100amp er rigeligt til at give seriøse skader på mennekekroppen hvis man "lægger fingerne imellem"...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
34390: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 12:34:01) (svar på 34388)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej Lars og Kim

Tak for jeres indlæg.

Jeg kan fortælle at bilens ladelampe lyser med når mortoren er tændt , det gjorde den ikke da batterierne var helt nye, men gør det altså nu efter at de er blevet afladet. jeg er ved at oplade dem igen.

Ladelampen lyste også når jeg slår til tænding. og idet øjeblik jeg slår tænding fra, altså stopper bilen lyser ladelampen kræftigt rødt.

Jeg vil går din beskrivelse igennem Kim og se om jeg kan finde fejl.

Jeg venter nok tilbage :)
Forløbig mange tak for hjælpen!!

Mvh
Mads
Index
34391: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 12:47:21) (svar på 34390)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Du siger at ladelampen nu lyser med motoren tændt - og at den ikke gjorde det med helt opladede batterier???

Som beskrevet ovenfor er ladelampen forbundet mellem plus på en kørende generator og plus på batteriet.

Samtidigt er generatorens hovedudgang forbundet til batteriet.

Dvs. at en hvilken som helst fejl som ændrer ligevægten mellem spændingen fra D+ og B+ sådan set vil resultere i en lysende ladelampe.

At ladelampen lyser når bilen holder stille plejer at betyde at een eller flere dioder er stået af.

Hvis du tager en ledning og forbinder til 12 volt plus (batteri pol) og DF på din generator skulle den producere fuld output (men stadig inden for de begrænsninger som i kortere tid tillader kobling med et almindeligt bil-el system. Vi sender jo kun 12 volt ind i vindingerne.)

Hvis dette virker - altså giver en spænding over batterierne - vil du overordnet have konstateret at generatorens vindinger og dioderne virker. Du checkker dog ikke dioderne i D-systemet på denne måde. Disse kan chekkes ved at forbinde D+ og DF.

Den rigtige måde - og stadig den mest sikre - at teste dioderne på er selvfølgelig med et mulitmeter ved adskillelse af generatoren.

En sidste mulighed - har du på noget tidspunkt i den senere tid udskiftet pæren i ladelampen? Hvis pæren i ladelampen er underdimensioneret vil det kunne give en situation hvor der ikke kommer strøm nok til DF.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
34398: sv: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 21:56:26) (svar på 34391)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej kim

Jeg vil prøve at gå det igennem efter din vejledning i morgen. Har dog tjekket at kablet fra batteriet til stellet sad meget dårligt, da det var lappet sammen med et stykke tape så hvis jeg er heldig var det problemet, hvad jeg dog ikke tror!!

Generatoren er en Motorcraft PKG VML 028 forresten, det er meget svær at komme til synes jeg, men jeg må jo se hvad jeg kan gøre..

Takker for dine råd!!
Mvh
Mads
Index
34423: sv: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (01-05-2006 19:31:22) (svar på 34391)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej kim

Du skriver at jeg skal tage en ledning og forbinde den fra batteriets + pol til DF på min generator. Burde der stå markeret på generatoren hvad der er DF??? Hvad menes der med DF ???

Tror sku jeg er nød til at have en fagmand på :) Har ladet batterierne op igen og sat dem på og tjekket at ledning fra batteriet til stellet var på. Men det er det samme, Dog kan jeg se på multimeteret at lade tilstanden på batteriet når jeg gasser op. men det når slet ikke op på 14 V, højest 12,7 eller der omkring. Standser jeg motoren stiger lade tilstanden på batteriet til over 13 V. Så noget er der vist galt????? Er der nogen der kender en god mekaniker eller er helt vild for at hjælpe :)

Takker for al hjælpen
Mvh
Mads
Index
34431: sv: sv: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (01-05-2006 21:58:02) (svar på 34423)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Formentlig er DF ikke markeret på din generator; men bagdækslet skal af. Muligvis kaldes det endda noget helt andet på dansk, men alt hvad jeg har læst om elektronik er på engelsk - derfor benytter jeg de engelske termer. Forkortelsen DF har jeg forklaret i et af mine andre indlæg i tråden.

Udfra din beskrivelse er fejlen med ret stor sikkerhed isoleret til din generator.

PÅ klubbens hovedside findes en diagnosticeringsprocedure for generatorfejl. Du kan muligvis finde hjælp i denne.

Endelig er der jo muligheden for at købe en anden generator hos en hugger. Her i Nordjylland plejer priserne for en brugt generator at være omkring 300 eller 400 kr.

Alternativt tag din generator med til et elektroværksted. Hvis det blot er dioderne som skal skiftes (højst sansynligt) tager det gerne under en halv time. (Noget afhængig af generator-type)

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
34394: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (30-04-2006 14:02:57) (svar på 34388)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Mine små erfaringer med generator og dens evne til at lade på batteriet.

Hvis generatoren ikke får strøm på "DF", skal generatoren/motoren relativt højt op i omdrejninger før den selv genererer stræm nok til sig selv til at starte ladningen.

Det ses ved at ladelampen går ud når motoren gasses op, og forbliver slukket når motoren efterfølgende går ned i tomgang igen. Normalt er det nok at løbe bilen en anelse længere ud i 1gear, så er der ladespændng indtil motoren slukkes.

Denne erfaring er gjort i VW Golf, Saab 900 og Nissan KingCap 4WD.

Altså noget generelt, også for andre end amerikanske biler.
(De amerikanske er muligvis udstyret med permanentmagneter, og så er der ikke behov for "df-strømmen")
Så spark den lidt op i omdrejninger inden du måler ladespændingen.

Er dine kul OK?


Med venlig hilsen
Jens
Der nu spekulerer på at indbygge en generator mere der er "bypassed". Så kunne man da få noget lys på bilen ved at installere 110 volts lamper. Til arbejdslys,kaffemaskine, hæksaks og andet sjovt.
Index
34405: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (01-05-2006 09:55:47) (svar på 34394)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.11.101)
Jeg har selv haft et lignende problem på min 90", det var et stop af ca. ½ times varighed, kullet på center polen var stort set nyt medens kullet på yderpolen var slidt, løsningen var ganske simpelt at bytte de to kul om, da der er forskel i anlægshøjden og ikke i fjederlængden.
Det var en LUCAS generator.
Index
34456: sv: sv: sv: sv: Batteri/generator/Diodebro?? (02-05-2006 12:03:25) (svar på 34405)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Kig engang på denne side:
http://www.bayourovers.com/lucas.html
Den er fra tråden: LR serie IIa 1965...lednings system
Det er en lang tekst men den hjalp mig meget med min Safaribil fra 1969.
Der er noget generelt om laderelæet m.m. til generatoren.
Måske du kan bruge det til at få lidt indsigt og forstand af.

Selvom der nok er årtier til forskel op til din RR

Hilsen fra Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Der fik svaret det forkerte sted i tråden