tilbage

Land Rover Forum  

34515: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 10:37:47)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Forum.
For nogle dage siden fik jeg gang i motoren for første gang efter 12 års stilstand.
Efter at tændingssystemet blev renset og indstillet startede den første gang med et enkelt pust dieselstart og endda på 12 år gammel benzin.....
Den går ikke helt jævnt, selvom tanken ny er tømt, via benzin pumpen, og ny frisk benzin hældt på.
Jeg har drejet lidt på den skrue der sidder i bunden af karburator huset. Er det overhovet tomgangs skruen?
Jeg har endnu ikke checket tændingstidspunkt og jeg har heller ikke kontrolleret om Vacuum reguleringen virker.

Er der nogen der kort kan beskrive fremgangsmåden til at justere karburator?

Endelig så har jeg hældt koblings/bremse vædske på koblingen og udluftet nede ved slave cylinderen. Koblingspedealen er nu hår og virker, bortset fra at der ikke kobles ud når bedalen trykkes i bund.

Er der stadig luft i systemet eller skal jeg finde fejlen i mekanikken efter slavecylindren?

Skal koblingen justeres manuelt et sted.?

Med mange LR hilsner fra:
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
34516: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 11:03:32) (svar på 34515)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej jens

Dette indlæg må (bør) ikke opfattes negativt, men for din egen skyld bør du anskaffe dig den originale rep. håndbog til 6 cylinderen før du fortsætter med at justere i blinde.
Det er en super motor når den kører, men kan være en rigtig "pain in the ass" når den vil. Det er meget svært at justere en 6ér pr. korrespondance eller brevkursus.

Når du skal til at stille ventiler bliver det først rigtigt sjovt

"Koblingspedalen virker, men den kobler ikke ud" ??

D.v.s at den altså ikke virker ...

Fejlårsager:
1.Koblingspladen er groet fast på svinghjulet
2.koblingsslangen er mør og "ballonagtig"
3.Der er ikke udluftet tilstrækkeligt
4.Slavecylinderen er defekt
5.Koblingsplade og trykfod slidt eller defekt

god arbejdslyst


mvh
Claus
34517: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 11:17:03) (svar på 34516)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Claus.

1.Koblingspladen er groet fast på svinghjulet
Hmmm Så skal jeg have gearkasse og motor adskildt.
Eller er der et trick til at løsne den, uden at skille motor/gearkasse.

2.koblingsslangen er mør og "ballonagtig"
Det må jeg lige have tjekket

3.Der er ikke udluftet tilstrækkeligt
Ku' være jeg skulle prøve igen...

4.Slavecylinderen er defekt
Tjaa Koblingspedalen yder et markant andet modtryk nu hvor der er væske i systemet. Tror faktisk jeg er forbi slavecylinder og helt inde i mekanikken inde i koblingen. Det var det jeg mente med at koblingen virker men ikke kobler ud.

5.Koblingsplade og trykfod slidt eller defekt
Det lyder også som en adskillelse.

Jeg har manualen til en serie III også 6cyl.
Hvor meget kan jeg benytte oplysninger derfra omkring motor kobling?
Umiddelbart ser mekanikken ens ud på de 2 biler...

Med Lr hilsen:
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
34521: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 12:21:03) (svar på 34517)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Den med fastgroet koblingsplade, har jeg ofte haft held til at løsne ved at lade motoren gå i tomgang i meget lang tid, 1 á 2 timer, så det hele bliver rigtig gennemvarmt.
Man kan yderligere også køre med bilen med udtrådt kobling og så hugge bremserne af og til og eller lade motoren, under kørslen, hugge voldsomt, hvis man tør aht sine drivaksler af forskelligt tilsnit.
Prøv først den med tomgangen!
God fornøjelse
34526: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 14:50:52) (svar på 34515)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Jens..
Jeg ville råde dig til at afmontere gearkassen, andet ville være syndt og tåbeligt for et pragteksemplar af et køretøj som du er i besiddelse af! Der kan laves mange finurligheder hvis koblingspladen er rustet fast, bremser der har sat sig etc. Men helt ærligt, det holder ikke i længden! Hvorfor ikke lave arbejdet ordentligt fra starten af så det er noget der bare holder og du føler dig tryg ved at køre i køretøjet? Så på med arbejdstøjet, der er kun den hårde måde at klare sådan et problem på!
Vedr. tomgangsproblemer? Har du skiftet alle tændingsdele? Det kan rigtig godt betale sig,- byt til nyt! Kaburatoren kan også godt være problemet, den har sikkert været tørlagt i rigtig mange år og fuld af møg, så nålventil, spjæld, svømmer etc. kan hænge, samt at utætte og mørne pakninger kan forårsage falsk luft! Kaburatoren kan jo også bare være slidt og udtjent, måske ville en ombytter kaburator være den rigtige mulighed?
Endvidere kan en brændt ventil også godt skabe dårlig motorgang? Der er rigtig mange muligheder at tage fat på!
Et projekt som det du har investeret i, vil naturligvis komme til at koste en del penge og en masse timer før at den er klar til eventyr igen,- men det var du vel også indstillet på da du købte den? Man plejer at sige at dén som renovere et køretøj, er altid dén som laver den dårligste forretning!
Men held og lykke fremover med projektet, ser frem til at læse om det endelige resultat i Oasen...

Med venlig hilsen
Rasmus
34529: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 15:30:33) (svar på 34526)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det med fastgroet koblingsplade kan man få uanset, hvor omhyggeligt man monterer en ny kobling med alt nyt omkring.

At lade koblingen løsne sig ved at lade motoren gå længe i tomgang og lade varmepåvirkningen klare ærterne har intet med en fuskerløsning at gøre, men en helt igennem accepteret og anerkendt metode.

Hvis ikke der er andre problemer vil det være et utroligt spild af godt arbejde at skille skidtet ad uden først at have prøvet dette.

Man kan ikke gardere sig imod en gentagelse uanset, hvor meget arbejde man så end lægger i det. Det eneste man kan gøre, er at bruge koblingen jævnligt og i øvrigt opbevare bilen tørt, uden at det dog giver en 100% sikkerhed.
Visse koblingsplader er mere tilbøjelige til at sætte sig end andre.
34530: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 15:48:27) (svar på 34529)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Knud
Jeg havde alligevel tænkt mig at lade motoren køre sig driftsvarm for derefter at skifte olie (noget billigt fra aldi), gøre det en gang mere og derefter skifte olie og oliefilter denne gang til den rigtige/anbefalede olie vel at mærke. Det billige skal bare skylle motoren igennem og rense den.

Måske jeg skulle ofre et sæt nye tændrør så motoren ikke bare står og soder sig selv til.

Så jeg tror dit fif med koblingen, er noget der kommer med i proceduren. Ihverfald venter jeg med at skille noget ad.

Hilsen Jens
34532: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 17:45:25) (svar på 34530)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det vigtigste er nok at få indstillet karburatoren rigtigt, så den ikke overfodrer, tilligemed tændingen.
Det plejer ikke at være et problem med tomgangskørsel, hvis tingene fungerer rigtigt.
I alle tilfælde er det stor lykke når det afhjælper problemet, men når den har stået så længe kan den være noget sej. Prøv evt. et par gange. Nedkølingen virker også.
God ide med at skylle motoren igennem - jeg ville nok også ofre et ekstra oliefilter på sagen.
34535: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 18:53:52) (svar på 34532)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.44)

Hej Jens.
Hvis der er en Stromberg 175 CD karburator er det blandingsskruen der sidder i bunden.
Tomgangen justerer du på siden af karburatoren på stopskruen til gasspjældet.

Det kræver specialværtøj at stille på blandingsskruen man kan ikke bare skrue på den, der er flere funktioner indbygget i justerskruerne, det kræver også specialværktøj(96,- kr).

De er god hjælp at hente hos folk der kører ældre Volvoer.
http://volvospareparts.dk/ som er en Volvo reservedelsforhandler har stumperne/og viden til karburatoren da mange af de ældre Volvoer kører med Stromberg 175CD.

Også mange af de ældre Britiske biler MG, Triumph, Rover osv. bruger karburatoren.

MVH
Kenneth Poulsen - som stadig har en 6 cyll.
34567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 08:22:27) (svar på 34535)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Kenneth
Jo det er en Stromberg.
I min gamle Saab med Zenit karburator der ligner Stromberg en del skulle CO2 tallet justeres ned igennem toppen der hvor oliedæmpoeren sidder ....
Såååe jeg havde fornemmet at det var noget med specialværktøj og special viden.
Og den viden får man kun ved at pille ved tingene.

Jeg har forøvrigt bemærket at der siver benzin ud af blandingsskruen i bunden.

Så karburatoren fortæller mig nok, at den gerne vil afmonteres renses, og have nye pakninger ......

Tomgangs omdrejningstallet er jeg med på at justere på stopskruen på gasspjældet.
- Men er der en tomgangsblandingsskrue et sted?
Min motorsav har både en tomgangs og en mellemgas
blandingsskrue. Der kan ikke sammenlignes, men jeg
spørger nu alligevel....
Sansynligvis sidder begge dele i bundskruen som
kræver det der special værktøj.

Hilsen Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Der snart bruger hver aften på at sidde med næsen i Serie III reperationsmanualen. (Mangler den til Serie 2a)
34573: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 09:31:29) (svar på 34567)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Jens

Når du skriver at du har rep bogen til serie 3 går jeg ud fra at det er den danske. Den omhandler også den 6 cylindrede og der er også fine beskrivelser af karburatoren til denne. Der findes ingen tomgangsblandingsskrue i traditionel forstand. Det er netop det du justerer med specialnøglen ned gennem toppen. Og lad endelig vær med at forsøge noget med en skuetrækker eller lignende, så ødelægger du bare membranen, som vil dreje med rundt. Gør som Kenneth siger skaf dig den rigtige specialnøgle, fåes bla. i Biltema (men det findes vel ikke på Fyn). Men jeg tvivler i øvrigt på, at det er der problemet ligger. Justeringen ændrer sig jo ikke af sig selv, uanset hvor mange år bilen har stået stille. Jeg ville foreslå at du pillede alle dyser mm ud af karburatoren og blæste det hele igennem, da det sikkert er møj og aflejringer, der giver problemerne.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj
tidligere ejer og bruger af adskillige 6'ere.
34588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 11:26:11) (svar på 34573)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Lars.
Det er den engelske rep bog jeg har.
Men den omhandler stadig den 6 cyl også. Karburatoren har jeg ikke fået læst om endnu.
Jeg skal have købt det der værktøj, men mangler så CO2 testeren. Måske jeg bare skal en tur omkring ham der justerede min nu hedengangne SAAB. Han har begge dele.

Og ja. Det er nok nærmere en rensning end en justering der ligger der som det næste.

Hilsen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
34691: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (09-05-2006 08:34:52) (svar på 34567)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ha - Jeg kan jo bare sætte mig ned og læse den dokumentation der fulgte med Safaribilen.
Nej -det er nu kun vedligehold.
hilsen Jens
34534: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 18:52:03) (svar på 34529)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
ØØØØhhh hvad for noget? Accepteret og anerkendt metode? Hvor mange koblinger har du prøvet at skifte Knud?
Jeg har selv arbejdet som mekaniker i 12 år og har skiftet et utal af koblinger,- så magen til sludder har jeg længe hørt!!! En nymonteret kobling skal virke som da den forlod fabrikken, ellers har man gjort noget galt!!! Man køber jo heller ikke en ny bil, hvor efter man bruger den første time af ejerskabet på at få løsnet koblingen! Det skuffer mig meget at høre sådan et "råd" blive givet videre som en "god" vejledning!!! Det kan ende galt og blive den dyreste løsning i sidste ende
Det som det i sidste ende kan ende med, er at koblingen brænder af,- ny som gammel!
Man kan jo sige sig selv at man ikke får et køretøj, som har stået stille i 12 år, til at køre som det skal ved at stille på kaburatoren og skifte olie samt filter! Det vil være syndt for sådan et pragteksemplar af en seriebil, at få sådan en behandling,- den fortjener bedre!!!

mvh.
Rasmus
34536: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 19:37:17) (svar på 34534)
Brian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.170.251)
Hej

Min nuværende serie III med 4cyl benzinmotor købte jeg med en fastgroet kobling fordi den havde stået stille i syv år for åben himmel, den fik et sæt nye platiner og lidt benzin så kunne den starte, koblingen gik løs ved at sætte bilen i 1. gear , træde koblingen i bund og køre med starteren.
Bilen kørte knap en meter så var den løs. men den virkede ikke optimalt før svinghjulet var blevet afdrejet(koblingen blev selvfølgelig udsk samtidig).
Jeg har prøvet noget lignede i beredskabskorpset på et par biler som var blevet konserveret og skulle være klar til krig.
Jeg tvivler nu også på den vil holde længe ude terrænet.

Op med ærmerne og ud med sæddekassen, god arbejdslyst.

Hilsen Brian.
34540: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 20:38:11) (svar på 34534)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Små slag, små slag - jeg mener naturligvis at selv en ny kobling kan sætte sig over en vinter, og er måske endda mere tilbøjelig til at gøre det.
Jeg ville også have haft brug for at skifte rigtig mange koblinger i mit liv, hvis jeg hver gang, en kobling havde sat sig, straks for på og rev gearkassen ned og montere ny kobling.
I mange år havde jeg vinteropbevaring af specialbiler og en ikke ubetydelig del af disse satte sig i koblingen, når de skulle ud om foråret, selv om de stod i frostfri og affugtet garage. (Der er også flere penge i at skifte kobling for manden, end blot at løse problemet ved en rum tid i tomgang!)
Når vi nu skal til at slå os på brystet med erfaring kan jeg oplyse at jeg har arbejdet med specialbiler i 35 år, både hobbymæssigt og erhvervsmæssigt, og jo jeg har skiftet et utal af koblinger, men ikke pga fastgroning.
Fiffet med tomgangen har jeg for 30 år siden fået af en gammel prof. mekaniker, så jeg kan oplyse at det er et råd, der er mindst 60-70 år gammelt, og kendes måske ikke af unge mekanikere.
34562: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 23:59:29) (svar på 34540)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Disse råd handler ikke om penge, om at sikre sig arbejde, om at være forhastet eller på anden måde at lave unødvendigt arbejde!
Erfaringsautoriteten som du giver udtryk for, giver jeg desværre ikke en rød øre for! Og det handler ikke om at slå sig på brystet eller baske med vingerne,- hvem er bedst,- hvem er klogest,- hvem har mest erfaring! Det handler om at give gode råd! Gode råd som til tider kan være modstridende og uenige!
Kender og har kendt mange "proff" mekanikere både af yngre og ældre dato, som ikke burde have haft deres svendebrev! Og ja de findes også i stor stil på autoriserede værksteder! Det at arbejde med specielbiler gør ikke mekanikeren til specialist eller dygtigere på nogen måde! Og hvad er specialbiler egentligt?,- gamle volkevogne, volvo pv`er, ford zephyr etc. Altså almindelige biler, eller snakker vi om klassiske biler,- jaguar, bentley, MB, diverse amerikaner flydere? Specialbil er et vidt begreb! Og ja 70 år er lang tid siden og der er sket rigtig meget siden den gang!
Vi snakker her om et køretøj som har stået opbevaret i over 12år,- ikke en vinteropbevaring! Jeg mener stadigvæk at du giver et forkert råd med henblik på at få den ud og trille på vejene igen! Der er kun en måde at renovere sådan et køretøj på, som Jens er i besiddelse af, og det er på den hårde og holdbare måde! Det var ordene og slut herfra...

mvh.
Rasmus
34566: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 08:02:56) (svar på 34562)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Rasmus og jer andre.
Jeg er helt på det rene med at jeg nok er nødt til at skille tingene ad og få kigget til den kobling.
Lige nu står bilen hjemme ved huset hvor jeg agerer perlegrusmekaniker.
Samtidig har jeg et veludstyret maskinværksted stående i en hal 800m væk. (Mangler dog en autolift og lignende mekaniker udstyr)
Derfor synes jeg faktisk tipset med at køre i tomgang eller trække koblingpladen løs med starteren, er brugbart.
Og de andre tips om at gøre tingene korrekt, der er jeg også enig. Men jeg skal jo starte et sted. Lige nu arbejder jeg med el-systemet, hvor jeg går det gamle ledningsnet igennem for defekte kontakter og dårlige forbindelser. Olieskiftet m.m. kan også laves i perlegruset. Det der hævetag hvor der skal laves nye træ-plader i siden kan også laves i perlegruset. At skifte kobling må nødvendigvis ske oppe på værkstedet. Så den operation kommer senere.
At få justeret motoren så den kan starte var en milesten for mig. At få bilen til at kunne flytte sig for egen kraft og mekanik er helt klart næste milesten. Altså kobling og bremser. En milesten er også:
- At El-systemet virker fuldt ud,
uden der er fare for kortslutning og brand.
- At få bilen vurderet,
- At få fat i en registreringsattest,
- At få lavet hævetaget
- At få monteret sæder bagi
- At ...
Der er langt før den kommer på vejen at køre.
Jeg går bare og smiler hele tiden, når jeg roder med den. Det er en skøn bil og den skal da også have en ordentlig behandling. Bilen skal laves så den holder. Der er jo nok at holde øje med selv om alt mekanik m.m. er lavet på den hårde og holdbare måde. Men en løsning til at komme videre, omend den ikke holder i længden, er for mig også OK.

Jeg værdsætter alle jeres kommentarer for og imod bestemte løsninger, det gør at jeg nemmere kan vurdere, uvidende om LR som jeg jo er, hvilken løsningsmodel jeg skal gå efter.

Men ikke mere mudderkastning ... vel.

De gladeste LR hilsner til alle her i forummet.
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
34571: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 08:45:36) (svar på 34566)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Kære Jens, (plus jer andre)

Jeg bor i en lille rådden kollegielejlighed, og har ikke engang plads til at opbevare 4 vinterdæk, så de står pt. nede på vores fælles græsplæne.
Jeg har heller ikke noget værksted i nærheden, og sidst, men ikke mindst, så har jeg så lidt mekanisk snilde, at jeg ikke magter meget mere end at hælde olier på motoren, skifte dæk og stramme lidt spændbånd, og skifte lidt skruer.

Derfor har jeg jo så også købt en forholdsvis ny Freelander, men når jeg læser om alt den hjælp/tips/råd der er her på forum hver gang du popper et spørgsmål op om din 6cyl safari, så bliver jeg så misundelig! - sådan et projekt vil jeg også ha' engang når jeg får tid, dvs. når jeg bliver pensionist...

Jeg kan som sagt intet hjælpe med, men alligevel læser jeg det straks der er en ny tråd om Safari'en, så keep up the spirit - og hiv nogle billeder med engang imellem.
34595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 13:39:56) (svar på 34571)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Mikkel
Allerede da jeg som ca 16 årig gik i 8-9 klasse i folkeskolen kigged ejeg langt efter de her 4x4 biler. Det var og er stadig min drømmebil. Så gik årene med uddannelse piger og arbejde. Inden jeg fik stiftet familie og fik børn nåede jeg som 25 årig på en fotosafaritur til afrika og året efter tog jeg toget fra København til Beijing(Kina).
Så kom tiden hvor 4x4 bilerne trak og jeg nåede at have to Nissan KingCap 2,5 diesel, og et medlemsskab af Dansk 4x4 klub... da var jeg op i midt trediverne.
Nu er jeg 42 og for knap et år siden fik jeg købt den første (adskildte) Serie III drømmebilen troede jeg. Men jeg fik jo aldrig rigtigt gjort noget i at få den sat istand, med nu ramme osv. Netop som jeg havde lagt an til at nu vil jeg i gang, dukkede denne safaribil op, som havde kørt safari i afrika. Jeg måtte betale 1,5 gange mere en smertegrændsen og ca 3 gange mere end en klog person sagde den aktuelt var værd. Men den stod og råbte på mig, så jeg ikke kunne sove om natten.
Har du betalt så meget for din freelænder???
Nej - alt er jo relativt, og startprisen er jo småpenge i forhold til alle de udgifter der kommer, når først den får plader på.
Det kan godt være du er misundelig på min safaribil. Men jeg er så lidt misundelig på at du kom igang med dine landrover eventyr i en ung alder.
Men sådan er der så mange valg man tager.
Vent dog ikke til du bliver pensionist, jeg synes selv jeg er kommet til at vente rigeligt længe. Jeg kunne jo have haft mere end 15 års erfaring med min(e) landrovere idag istedet for knap et år.

Og her kommer det her dejlige forum så ind som en stor hjælp.

At jeg får smæk en gang imellem for mine skøre ideer - tja sådan er det også uden for denne klub. Jeg arbejder ikke blandt skibsværftsbisser for ingenting.

Og så skal jeg nok se at få husket at hive nogle billeder ind en gang i mellem.

De gladeste LR hilsner:
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Der ikke fik stillet et spørgsmål denne gang.
34597: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (05-05-2006 15:15:33) (svar på 34595)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det er lidt pudsigt at læse om folks indgangsvinkler til LR ejerskabet.

Selv oplevede jeg som ganske spæd i de meget tidlige 50ere at en af min salig faders venner, begge inden for landbrug, købte en 80/88" ?? med softtop, som han førte sig frem i alle vegne, sommer og vinter. En underlig men fascinerende bil, der blev studeret meget nøje og var noget usædvanlig i de dage.

Få år efter købte en marknabo en åben, der må have været en 109" ?? med formentlig kraftudtag. Den blev brugt til at letharve og tromle jorden, sprøjte og øvrigt alt muligt lettere traktorarbejde, og så kunne den jo køre usandsynligt stærkt i forhold til den Fordson Major, jeg måtte nøjes med.
34633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (07-05-2006 13:41:13) (svar på 34571)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.182)
Hej Mikkel

Kender godt fornemmelsen af at mangle plads når man bor på kollegie, men det afholdte mig ikke fra at anskaffe først en 88" og efterfølgende en 109", som jeg faktisk renoverede/splittede ad på mit gamle kollegies parkeringsplads. Varmemestrene og det lokale cykelværksted lagde venligst plads til de større operationer, som feks. da jeg renoverede gearkassen.
Det var ganske vist ikke altid lige populært hos boliginspektøren, men hvor der er en vilje, er der som bekendt en vej. Selvom det var tid til anden kunne være surt, når man skulle ud og grave sne væk for at kunne komme under vognen.

Så der er nu ingen grund til at holde sig tilbage.

Og Jens, bare giv den gas med at få din Safari på plader igen. Når den først kører og du dermed får glæde af vognen, så er motivationen til at fortsætte istandsættelsen i top.

Mvh. Henrik
34856: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (14-05-2006 12:06:39) (svar på 34529)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Knud
Nu fik jeg koblingen løsnet.
Da jeg først fik den i bakgear, (WD40 er altså en god ting) og kørte den på starteren knap ½ meter, med pedalen i bund, løsnede koblingen sig uden lyde. Det tager jeg som et godt tegn. Omend der her venter en renovering. Den må ind på listen.
Nu havde jeg ellers lige lavet en udlufter med en kontraventil, til at suge luften ud af slavecylinderen.
Nu må jeg så prøve om ideen virker på bremserne.


Hilsen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
En uhelbredelig pilfinger, der nu fortryder at have pillet ved den s.... karburator.
Før havde jeg en LR hvor motoren kørte og mekanikken ikke gjorde.
Nu har jeg en LR hvor mekanikken virker, men motoren ikke kører.
34858: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (14-05-2006 12:15:18) (svar på 34856)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.135)
Hej Jens

Er det en Stromberg kaburator? (175-CD2).

Drej blandingskruen helt i bund, derefter drejer du den ca. 3 omdrejninger ud igen. Så skulle du kunne starte motoren.
Men sørg for nu for at få den justeret korrekt efterfølgende, eller risikerer du at brænde ventiler.

Mvh. Henrik
34863: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (14-05-2006 13:49:44) (svar på 34858)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ha Henrik
Det var lige det der skulle til.
Nu kom der gang i den igen, omend noget tøvende.
Men det er nu nok de gamle tændrør der ikke er helt gode mere.

Så nu har jeg fået min første tur i min egen LR.
Kunne næsten ikke få den til at stoppe igen.....
Men det var mest fordi jeg liiiige havde glemt at det kun er håndbremsen der virker!!!

Nu kom den frem i lyset. Ja den gjorde.
Koblingen skurrer lidt.
Jeg blev helt forskrækket første gang jeg koblede til, det lød nøjagtigt som en luftslange der gik hul på. zzzzzzzz. (Så jeg trak nødstoppet/hovedafbryderen på batteriet)
Anden gang fik den ikke gas nok og motoren gik i stå.
Tredie gang kom den frem i lyset - Ja den gjorde :-)

Hilsen Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Der bare var nødt til at bryde en regel, og sætte en smiley.

34864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (14-05-2006 14:32:38) (svar på 34863)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.198.4.182)
Kom til at tænke på:
Der mangler jo olie i dæmperen i karburatoren.
På min gamle Saab med Zenith karburator fyldte jeg bar hydraulikolie i.
På et råd fra en mekaniker.

Alm olie får gummimembranen til at quelle op/blive tyk og siden gå i stykker.

Har det noget på sig?
Hvilken olie bruger i andre ud over det foreskrevne?

hilsen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn