tilbage

Land Rover Forum  

34331: Køb af RRC? (27-04-2006 18:52:20)
Allan Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej...
Jeg overvejer at købe en RRC enten 2,4td eller 2,5td! Har ikke den store erfaring med disse køretøjer, udover fortællinger om de dårlige vm-motore! Er gearkasserne (både 4 og 5 gear) de samme som i defendermodellerne med håndbrems på gearkassen? Således at man evt. kunne udskifte motor eller gearkasse med dele fra en defender på et tidspunkt? Er der andet man skal være opmærksom på ved køb af RRC?

mvh.
Allan
34366: sv: Køb af RRC? (29-04-2006 22:25:47) (svar på 34331)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Allan,

Jeg "snylter" på dit indlæg, forstået på den måde at jeg kan ikke rådgive dig, men jeg er selv meget interesseret i en RR. Jeg har en smule erfaring med en ældre LR 88" som jeg bygger på en gang i mellem, men Range Rovers kender jeg (endnu) ikke så meget til.
Så hvis der er nogen af Jer erfarne RR-ejere der gider rådgive os to newbies ;-), så leder jeg efter en RR V8 på gule plader, mit budget er maks. 50K, jeg er ikke så kritisk mht. indretning og udseende, men "basics" (motor, vanger, bremser) skal være i orden, da jeg ikke har eget værksted.
Anbefalede modeller? Typiske problemer? Er det realistisk at få en OK bil for 50K?
Mit behov er primært kortere ture på asfalt + ferieture for to personer rundt i skandinavien/europa (jo tak - jeg er klar over benzinøkonomien!).
Jeg har kigget på danske brugt-sider og på mobile.de + skat.dk. Kan det virkeligt passe at det ikke kan svare sig at hente dem i Tyskland? Umiddelbart virker det ikke sådan.

I håb om at der er en af Jer erfarne "rotter" der gider rådgive - med venlig hilsen,

Anders Lindberg
Islands Brygge, København
34369: sv: sv: Køb af RRC? (29-04-2006 23:16:57) (svar på 34366)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej Anders Hvor gammel må den være den du skal købe

Med Venlig RRC V8 85 Hilsen
Niels-Ole
34370: sv: sv: sv: Køb af RRC? (29-04-2006 23:50:36) (svar på 34369)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Niels-Ole,

Nu har jeg surfet et par timer og har sporet mig ind på noget der ligner 85-94. Som sagt er jeg ikke så kræsen hvad angår udseende og udstyr - bare den er sund i de vigtigste dele - motor, chassis og bremser.
Jeg er som sagt ved at sætte mig ind i modellerne - jeg lærer time for time ;-) Men har ikke det store overblik endnu.
ABS kunne være rart - og servo (men det er der måske på alle RR?) Midtersæde vil også være et plus.

Mvh,

Anders
34374: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (30-04-2006 00:08:16) (svar på 34370)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.7.138)
.... fortsat

Jeg synes godt nok at det er svært at gennemskue pris/alder/kilometertal.
Peer Glad har en 92´er med 211.000 km til kr. 25K, mens der også ligger en 88´er med 235.000 km til 28K på dba.dk.
Er der generelt stor spredning på RR-priser eller afspejler de forskeligt udstyr/stand?
En bekendt har fortalt om problemer med knasten på V8´erne. Visse årgange skulle have problemer med smøring af den. Nogen der kan indkredse årgangene?

Mvh,

Anders

34381: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (30-04-2006 10:01:04) (svar på 34374)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej Anders
Det som jeg har lært er at køb en fra omkring 84-85 de er nemme at skrue på der er ikke så meget extra udstyr der kan gå i stykker. med hensyn til ABS ja så ved jeg ikke det kommer an på hvor meget mudder du skal køre i der er jo elektronik der kan gå i stykker. personlige kan jeg bedst lide de ældre modeller fra 70-85 PGA frontgrillen og synlige hængsler.Fordi på de nyrer modeller er grillen lavet af plast og klappen kan ikke lukkes helt op og jeg mener helt op til forruden så der er plads til at arbejde på motoren. Og så det aller vigtisge er at det skal være en V8 benzin fordi det overeskud den har er enormt selvom den kun har 129 Hp. det er også billigt at tune den.
OG ALLER ALLER BEDSTE ER AT DEN ER 100" IMELLEM HJULENE.

Min er en RRC 1985 3,5 V8 Med spicial lavet udstødning og banan manifold bara det har givet mig 15-20hp mere
liftet 3" og 33-12,5/15 Kuhmo MT
Og den er ikke færdig
det er det der er det bedste. Den skal bobbes og ha lavet H1 tag

RRC Hilsen Niels-Ole
34383: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (30-04-2006 10:33:57) (svar på 34381)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Niels-Ole.
Hvad er H1 tag?

Jakob Edelvold
34387: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (30-04-2006 11:27:40) (svar på 34383)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej Jacob
Hummer H1
det er formen jer godt kan lide.
Så derfor

RRC Hlisen
Niels-Ole
34492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (03-05-2006 21:03:41) (svar på 34381)
Normann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.75.61)
Hej Niels-Ole
jeg sidder lige og lurer lidt med på dette forum, og jeg faldt over at du har monteret banan manifold på din RR, er det noget du selv har konstrueret eller er det noget du har købt som en færdigt. Grunden til jeg er nysgerrig er at jeg pt. Selv er ved at lave en RR årgang 84, V8, istand og selv har tænkt tanken at det må absolut give en hel del at få et ordentligt udstødnings system på skøjten, det orginale er jo ikke ligefrem Overdeminsioneret.

Hilsen
Normann
34499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (03-05-2006 22:35:15) (svar på 34492)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Hej Normann

Jeg hedder godt nok ikke Niels-Ole, men til gengæld har jeg bananer i maskinhuset på min RRC.

Manifolds og Double S sportsudstødning har jeg købt hos MM-4x4 i England for 399 £ + vat. De er absolut de billigste i forhold til kvaliteten. www.mm-4x4.com

Forskellen er mærkbar..fruen siger at den kører "som en balletdanser på tåspidserne"

og lyden Ohhhhh....

p.s. manifolds kan også købes løse, f.eks. hos Rimmer Bros.

Med RRC hilsen
Claus
34538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 20:30:16) (svar på 34499)
Normann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.75.61)
Hej Claus

Undskyld min navne forvirring.
Jeg vil straks ind og lure på adressen som du har sendt, det ser Spænnende ud. Hvem vil ikke gerne nyde at have magten over en balletdanser på tåspidserne :-)

MVH
Normann
34541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 20:49:42) (svar på 34499)
Normann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.75.61)
Hej Claus

Jeg har lige forsøgt at gå ind på den side som du skriver om: MM-4x4
Det ser ikke ud til at den eksistere mere ?, jeg kan ikke komme ind på den, den skriver at siden ikke kan findes ??

jeg har forsøgt at søge efter den på google men uden held.

Meget mystisk

Hilsen
Normann
34587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (05-05-2006 11:23:55) (svar på 34541)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Deres side var åbenbart nede i går. Har lige tjekket op på det, og den virker tilsyneladende nu....men kan godt være lidt langsom i betrækket.

http://www.mm-4x4.com/

mvh
Claus
34500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (03-05-2006 23:03:51) (svar på 34492)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej Norman jeg vil gerne vise dig hvad jeg har gjordt
hvis du altså bor omkring KBH.fordi det er lidt specialt det jeg har lavet.

Mange RRC BRUM BRUM Hilsner
Niels-Ole
34539: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 20:35:27) (svar på 34500)
Normann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.75.61)
Hej Niels-Ole

Det er et super tilbud, desværre er det sådan at jeg bor i Fredericia, så det er jo nok ikke lige en søndags tur mellem 13.00 og 14.00.

1000 Tak for tilbuddet

MVH
Normann
34547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 21:52:55) (svar på 34539)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej normann jeg prøver at tage nogle billeder og maile dem til dig.
send mig en mail med din mailadresse.

Hilsen niels-ole
34679: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (08-05-2006 20:13:49) (svar på 34547)
Normann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.75.61)
Hej Niels-Ole

Jeg har lige været fraværende et par dage.
Du må mægtig gerne sende mig nogle billeder, jeg ved ikke lige hvor jeg skal finde dim mail adresse, men du får lige min her: bnn@c.dk

Hilsen
Normann

34437: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (02-05-2006 00:03:42) (svar på 34374)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Anders,
jeg har selv en RR V8 fra 1976, men med (vistnok) 86´er motor, som står overfor en større renovering. Såvidt jeg er orienteret her i forummet og på engelske sites, så var der store problemer med materialekvaliteten i firserne på knastakslen. Sen-firserne og frem skulle være bedre. Det med dårlig smøring, er vist kun hvis ejeren ikke har været flink med olieskiftene, så man kommer ind i en ond cirkel, hvor metalsmulder fra knast og løftere kommer i olien og fremskynder sliddet ?
Mange fremhæver at olieskift hver 5.000 km med en billig olie er langt vigtigere end ny super-olie hver 10.000 !
Derfor er standen af motoren også vigtigere end dens km-tal. Kendetegnet for en slidt motor er dårlig tomgang (ujævn), lav ydelse, "kort ydelse-område" (taber pusten ved høje omdrejn. pga dårlig ventilfunktion).
Trods totalt ødelagte fliser i indkørslen (engelsk oliedryp...) er jeg dog stadig glad for min V8´er og kan kun anbefale den.
mvh
Bo
34503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 00:27:13) (svar på 34437)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Bo

Tak for dine råd. Jeg har nu set mig lun på en 1991´er, V8 med kun 160.000 km på klokken. Der er skiftet knast, generator, strømfordeler og bremserør for nyligt og den har kun væsentligt rust i bagklap (er de født sådan???) og under dørene.
Jeg prøver den på lørdag. Lytter og lugter til den ved koldstart, smider den på lift og kører en tur. Og så håber jeg at kunne trille hjem og nyde søndagens gode vejr i min nyerhvervelse.
Nå ja - jeg skal lige have et forsikringstilbud og tjekket vægtafgift. Jeg har ringet til Cimber Assurance og håber på et tilbud fra dem inden weekenden. Kender du vægtafgiften på en 1991´er på gule plader?

Mvh,

Anders Lindberg (forhåbentligt snart medlem)
Islands Brygge, København
34508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 08:30:19) (svar på 34503)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Anders

Har du spurgt sælgeren hvorfor der er skiftet knaster når motoren kun har gået 160.000 ? Er den blevet skamkørt??
Det er ikke særligt normalt at en 3,9 har behov for knastskifte før der er mindst 100.000 mere på klokken.

med RRC ´91 hilsen

Claus
34514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (04-05-2006 09:51:30) (svar på 34508)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hmmm.... nej jeg har ikke spurgt direkte. Spørgsmålet er også om jeg kan få et reelt svar.

Men jeg kan lytte, lugte og føle lidt på motoren og vurdere om den er tæt osv.

/anders
34563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af RRC? (05-05-2006 01:03:22) (svar på 34503)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Anders,
det lyder jo som om meget af det, der går i stykker allerede ER skiftet på den bil. Jeg kender ikke vægtafgiften på en gulplade-bil, på en hvidplade er den hamper, ca. 3400,- x 2 årligt. Dobbelt så dyr som vores Volvo 745, der heller ikke er letvægter.
Som en sidebemærkning tror jeg at alle "stationcars" med næsten lodret bagende har store rustproblemer, se på en ældre opel kadett/astra, eller Volvo 245, der var berygtede for de rustne bagklapper. På 745´eren havde de udskiftet jernet med aluminium i bagklappen - så ruster de ikke, så er det kun malingen der lystigt sprækker af...
God køretur på lørdag! Husk lommelygte til at kigge i bunden med, og gerne en ledsager, der ikke kan se charmen i et 2-ton oliedryppende monster, til at tørre smilet lidt af dig, når den brummer derudaf´...så begejstringen ikke blænder din kritiske sans.
RR hilsen
Bo