tilbage

Land Rover Forum  

Index
34576: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (05-05-2006 09:52:55)
Jens Johnstad-Møller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.195.106)
Jeg har en Landrover 90 County, som jeg gerne vil lave en styrtbøjle til, er der nogen der ligger inde med tegningerne til sådan en ?

Gerne i dwg/dxf eller pdf format.

Hilsen Jens
Index
34577: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (05-05-2006 10:00:34) (svar på 34576)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Hej Jens,
Jeg har ikke lige nogle tegninger liggende. Men jeg har et 6-punkts indvendigt/udvendigt bur i min 90" som jeg godt kan tage nogle billeder af.

Men inden du går i gang vil jeg anbefale dig at sætte dig godt ind i tingene, - bl.a. med materiale valg og dimensioner. Det er dumt at få lavet noget der ikke er helt 'up to spec' ;-)

Du er også velkommen til at ringe
2518 8026

hej
Christian
Index
34641: sv: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (07-05-2006 16:59:38) (svar på 34577)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.148)
Chris,

jeg ved godt, at du gerne vil have bilen lakkeret i en anden farve, men næste gang du gør det, bør du altså i det mindste dække ruder og lygter af !

Jeg kan ikke lide den brune farve, du har valgt !

Dyt-båt
Index
34578: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (05-05-2006 10:20:10) (svar på 34576)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)

Hej Jens

Hvis du følger nedenstående link kommer du ind på ARC´s (Association of Rover Clubs)hjemmeside og direkte med til regulations for Roll Cages.

Her er både mål og kvaliteter udførligt beskrevet.

http://www.the-arc.co.uk/new%20regulations/rbindex.htm


mlrh
Claus
Index
34616: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (06-05-2006 17:13:43) (svar på 34576)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Prøv at kontakte Kjeld Nielsen (Tohuse Auto)i Kjellerup (Øjy) --forretningstelefonnr: 86668087 - han ligger inde med en stak forbukkede rør til styrtbøjler som du derpå bare selv svejser sammen og monterer på din karet.(Se vedlagte billede)
Index
34620: sv: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (06-05-2006 22:31:59) (svar på 34616)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Du har vist nyt for meget af forårssolen Stefan..

"du bare selv svejser sammen og monterer på din karet"

Jeg opfattede spørgerens henvendelse som seriøs og med ønsket om at få monteret en korrekt og sikkert udført beskyttelsesanordning på sin bil.

Med mindre man er meget erfaren svejser (pindesvejser) og ved noget om nødvendig gennembrænding, stålkvaliteter og dimensioner, bør man ikke prøve selv...med mindre det bare er et tørrestativ man ønsker monteret....

Med venlig hilsen
Claus
Index
34624: sv: sv: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (07-05-2006 00:22:07) (svar på 34620)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Hvorfor lige pind-svejsning?

CO2-baseret MAG svejsning skulle da være mindst lige så stærkt som basiske pinde...?

I øvrigt mener jeg det skal være nogle meget ringe svejsninger førend at de det svage led i konstruktionen. Bøjningerne skal derimod være lavet meget korrekt for ikke at svække konstruktionen - især hvis man følger ARC vejleding og benytter CDS, da koldtrækningen giver et noget mere sprødt stål end andre fabrikationsmetoder.

Hvis man kan svejse fornuftigt - fx. være fortrolig med svejsning i landroverens ramme - er der ingen grund til at tro at svejsning af styrtbøjler kræver en større mængde hekseri!

I øvrigt vil jeg tilføje - (da det ellers ikke fremgår af debattråden, og kan være vigtigt for udenforstående) at Stefan Wandel er uddannet indenfor området og er en _særdeles_ habil svejser!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
34625: sv: sv: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (07-05-2006 01:24:19) (svar på 34620)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Kære Claus

Ja - jeg må krybe til korset og indrømme at jeg er uddannet svejser og retteligt som du skriver er det et must at svejsninger udføres efter forskriften.
Meeen:
Ifølge Jens´s forespørgsel om tegninger gik jeg ud fra at han på et eller andet plan har gennemgået svejsekurser og således har forstand på at svejse (hvis ikke - så ved jeg ikke hvad han ellers skulle bruge tegninger til).
Mit indlæg går rettere på at han kunne spare det trælse arbejde med at bukke efter tegninger hvis han kunne skaffe rådelene andetsteds fra. Derfor foreslog jeg at han skulle kontakte Kjeld, som jeg skaffede min egen "rørsamling" hos (iøvrigt udfører han da også svejsearbejder på såvel indvendige og udvendige bure hvis man ikke kan svejse selv til en regulær og fornuftig timeløn - og hans arbejde er dælme i orden, kan jeg hilse og sige).
Klart nok vil jeg give dig ret i at en nybegynder udstyret med en lille pindknotter (eller CO2pot) fra Harald Nyborg nok bør overlade arbejdet til en erfaren.
Sikkerhed frem for alt - og man bør kende sine begrænsninger.
Og så over til det morsomme hjørne:
Tørrestativer -- det må da blæse ad pokker til hvor du bor, hvis de udføres i så kraftige dimensioner som styrtbøjler normalt er udført i ;-) - godt jeg bor her hvor der er læ og en masse dejlig forårssol. Som svejser er jeg vandt til megen varme og helst ingen unødig blæst :-)

Hejsa - og god mild forårsvind i tørrestativerne ønskes fra
Stefan
Index
34626: sv: sv: sv: sv: Tegning / Dimensioner på styrtbøjle (07-05-2006 07:48:33) (svar på 34625)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
God morgen Stefan

Vidste nok at du var en erfaren herre på området og jeg er glad for at du er enig i det med svejsningerne (glad smiley)

Jeg har absolut heller ikke noget at udsætte på Kjeld´s arbejde..tværtimod, men du ved lige så godt som mig, at der er nogen der partout vil udføre den slags arbejder selv for "det gør de andre og jeg er ihvertfald lige så god"

Om det blæser meget her omkring....tja, engang imellem stormer det så meget, at hvis hønsene vender gumpen mod vinden lægger de det samme æg 2 gange ...

God og solrig week-end

Claus