tilbage

Land Rover Forum  

Index
34618: Startspærre og BeCM (06-05-2006 22:03:21)
Jacob Sanning Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.165.188)
Startspærren i min Ranger Rover (P38/1999) er gået i "baglås". Der er således ikke kontakt hverken via fjernbetjeningen eller manuelt ved hjælp af EKA-koden. Det er blevet diagnosticeret til at være en fejl i BeCM (ingen andre funktioner i BeCM synes dog at være berørt) og følgelig deraf en udskiftning af BeCM (en dyr fætter). Mine spørgsmål er:

1) er diagnose sandsynlig (kunne det ikke ligeså godt være ECU eller noget andet)?

2) er der nogle der har hørt om lignende tilfælde?

3) hvordan får jeg billigst! udskiftet BeCM??

Jeg har hørt at dørlåsen (chippen) ofte går i stykker, men umiddelbart er vurderingen at det ikke er denne der skaber fejlen.
Index
34647: sv: Startspærre og BeCM (07-05-2006 21:42:27) (svar på 34618)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Jacob,

Hvordan har du fået den diagnose... via et LR-værksted??
Hvordan ved du at ingen andre funktioner er berørt at denne "fejl"??

Lder sikkert banalt, men har du brøvet at skifte batterier i din fjernbetjening?? Min egen MY 2000 P38 drillede på et tidspunkt med såvel centrallås og startspærre.. men friske batterier var kuren... -Bare en tanke??!!

P.S - hvis/ når du får løst problemet, så læg venligst besked på forum og hvad du gjorde...

Held og lykke
Index
34670: sv: sv: Startspærre og BeCM (08-05-2006 14:46:40) (svar på 34647)
Jacob Sanning Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.182.201)
Hej Alexander,

Tak for svar. Det er en dealer, der har diagnosticeret sig frem til fejlen (men vist nok modsætningsvis, således at da der ikke er fundet fejl på andre områder - så måt det være BeCM).

Jeg er dog (natuligvis) ikke meget for at skifte BeCM uden at være sikker.

Jeg vil prøve dit råd med nøglen.

Jeg skal sende "løsningen" til forumet.

Index
34675: sv: Startspærre og BeCM (08-05-2006 17:59:50) (svar på 34618)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Det kræver lidt flere oplysninger fra din side:

Virker centrallåsesystemer?
Hvis centrallåsesystemet virker er senderen (nøglen) og og BeCM’en kodet korrekt sammen.

EKA kode kan bruges hvis senderen (nøglen er defekt), en korrekt brugt EKA kode vil give et godkendelsessignal til BeCM'en - hvis EKA ikke er brugt korrekt vil du få en melding i instrument panelet - jeg mener der står "immobilisation lock out", du kan ikke igen bruge EKA koden før denne besked er væk, det kan tage op til en time med tændingen tilsluttet, afhængigt af hvor mange gange du har prøvet.

Kører starteren?
Hvis starteren kan køre har BeCM boksen sikkert modtaget det korrekte immobilisering signal, men det er ikke sikkert signalet sendes videre til motorstyreboksen.

Lyser MIL lampen (motor check lampen) i instrument bordet?
Hvis MIL lampen ikke lyser, når tændingen er tilsluttet, har motorstyreboksen ikke modtager et genkendeligt immobiliseringssignal fra BeCM'en.

BeCM boksen modtager et signal fra nøglen (senderen i nøglen) via nøglens modtager modul, signalet senders videre til motorstyreboksen, motorstyreboksen kvitterer for at den har modtaget et korrekt immobilisering signal ved at sende et signal retur til BeCM boksen, BeCM boksen sender derefter et signal til MIL lampen i instrumentbordet og tænder lampen.

Det er svært at kontrollere systemet, fejlen kan ligge i BeCM'en, forbindelserne fra BeCM'en til motorstyreboksen og endelig i motorstyreboksen. Tålmodighed og godt målegrej er en nødvendighed. Kodning af motorstyreboksen kan kun foretages med Land Rovers testudstyr, om den kan kodes flere gange er jeg usikker på. BeCM'en kan ikke kodes igen, den bliver kodet med Land Rover testeren ved montering, og så er det løb kørt.

Surt og besværligt, men sådan har det altid været med sikkerhedssystemer.

Hilsen Carsten
Index
34677: sv: sv: Startspærre og BeCM (08-05-2006 18:12:00) (svar på 34675)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.225)

Hvor er det skønt med en serie III fra 1976

MVH
Kenneth Poulsen - med et fuldstændigt indholdsløst og ligegyldigt indlæg.
Index
34706: sv: sv: sv: Startspærre og BeCM (09-05-2006 14:03:08) (svar på 34677)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.169.222)
Ja og jeg som mente at have svare problemer med en 3.9i tror aldrig jeg skal have noget LR produkt fra efter 1995.
Med RRC hilsen Søren
Index
34704: sv: sv: Startspærre og BeCM (09-05-2006 13:17:42) (svar på 34675)
Jacob Sanning Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.182.201)
Hej Carsten,

Tak for fyldig svar.

Centrallåsen virker ikke og dermed fortolker jeg dit svar (måske forkert) som, at enten nøgle og BeCM ikke er kodet korrekt sammen eller at der er fejl i immobiliseringssystemet (samme enhed som centrallåsesystemet??)

Hvis tændingsnøglen drejes går starteren ikke i gang - der står bare Engine Locked - Use Remote Key. Dette uafhængig af om jeg bruger fjernebetjeningen eller EKA koden (hvis signal hypotesevis BeCM ikke modtager/godkender). Ingen respons ellers.

Jeg har lade mig fortælle fra forhandleren, at de kan måle et signal fra dørlåsen til BeCM (når EKA koden indtastes), men at der er ikke respons fra BeCM på dette.

Lyset i MIL lampen lyser heller ikke.

Jeg konkluderer vel på baggrund af dit svar og ovenstående at fejlen ligger enten i et svagt/forkert signal fra låsen (når EKA koden indtastes) eller i at BeCM boksen har en fejl, og at det næppe er fejl i motorstyreboksen.

Lad mig endelig vide, hvis du mener jeg ikke kan konkludere dette endnu eller har andre perspektiver i øvrigt på problemet.

Tak for hjælpen,

Mvh, Jacob

Index
34720: sv: sv: sv: Startspærre og BeCM (09-05-2006 21:42:19) (svar på 34704)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Jacob,

BeCm bliver kodet ved monteringen så den accepterer signalet fra nøglen og KAC koden, de indtastede data bliver brændt ind i BeCM'en og kan ikke efterfølgende ændres. "Engine Locked - Use Remote Key" betyder BeCm'en ikke har modtaget et signal fra senderen i nøglen, start med at udskifte batterierne i nøglen. Hvis du bruger KAC koden i dørelåsen, er forudsætningen naturligvis at kontakterne i dørlåsen virker efter hensigten, bruger du KAC koden korrekt?
Denne procedure virker:

KAC kode f.eks 3465
!!Husk udgangspunkt lukket og låst dør - før du starter.

1) Lås døren 4 gange (drej nøglen højre om).”se bemærk 2”
2) Lås døren op (drej nøglen venstre om) det antal gange som første ciffer i access koden angiver, f.eks. 3.

3) Lås døren (drej nøglen højre om) det antal gange som andet ciffer i access koden angiver, f.eks. 4.

4) Lås døren op (drej nøglen venstre om) det antal gange som tredje ciffer i access koden angiver, f.eks. 6.

5) Lås døren (drej nøglen højre om) det antal gange som fjerde ciffer i access koden angiver, f.eks. 5.

6) Lås døren op - central låsesystemet vil nu låse alle dørene op og alarmen vil være deaktiveret og motorspærren slået fra.

Bemærk 2: Proceduren med at låse døren 4 gange før Access koden skal benyttes for 96MY, men den kan også bruges på 95MY og senere årgange det er dog ikke nødvendigt.

Alternativ procedure (ikke 96MY) lås døren med nøglen og hold låsestillingen i min. 5 sek., drej nøglen til lodret stilling og benyt access koden fra pkt. 2.

Synkronisering af sendere op til 96MY (TA).

• Lås vognen op med den synkroniserede sender eller hvis ingen af senderne fungere - benyt Access koden, se beskrivelsen - Alarmsystemet skal være deaktiveret før den efterfølgende synkronisering kan foretages.

• Ulåst vogn - Tryk på ‘låse’ kontakten på fjernbetjeningen på den usynkroniserede sender.

• Anbring nøglen, inden for 30 sek., i førerdøren og lås døren.
Senderen er nu synkroniseret til vognen, gentag proceduren for de resterende sendere.

Synkronisering af sendere fra 97MY (VA) med passiv immobilisering.

• Lås vognen op med nøglen, anbring nøglen i tændingskontakten og tilslut tændingen.
Senderen er nu synkroniseret til vognen, gentag proceduren for de resterende sendere.

Hvis BeCM'en ikke reagerer på en korrekt brugt KAC kode og låser dørene op, er BeCM'en sikkert defekt, BeCM'en styrer også startrelæet derfor virker starteren ikke. Når motorstyreboksen ikke modtager et mobiliseringssignal fra BeCM'en vil MIL lampen ikke lyse med tændingen tilsluttet. Motorstyreboksen fejler sikkert ikke noget med de fejlsymptomer du beskriver.
Immobiliseringssystemet og centrallåsesystemet er begge en del af BeCM funktionen.

Jeg tror jeg fik svaret på det meste :o)

Hilsen Carsten
Index
34727: sv: sv: sv: sv: Startspærre og BeCM (09-05-2006 23:46:00) (svar på 34720)
Jacob Sanning Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.169.253)
Tak for din ekspertrådgivning :o). Jeg må forsøge mig videre frem.

Jeg vender tilbage til forumet med min løsning.

Jacob

Index
36298: sv: sv: sv: sv: sv: Startspærre og BeCM (05-07-2006 22:01:55) (svar på 34727)
Jacob (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.169.242)
Nu er Rangere på fode igen. Det viste sig, som frygtet, at være BeCM som var gået i "baglås" :o(

Håber at andre ikke kommer ud i lignende værkstedsregninger!
Index
36300: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Startspærre og BeCM (05-07-2006 22:10:13) (svar på 36298)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Jacob

Tak for at du deler konklusionen med os andre. Hvad endte du med at betale for BeCM'en og hvor fik du den skiftet?

mvh,
Henning