tilbage

Land Rover Forum  

Index
34685: Renovering af styrehus SIII (08-05-2006 23:09:58)
Mads Philipsen #7400, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.158.84)
Hej forum
Jeg oplever meget slør i mit styretøj, har strammet justerskruen, uden held - dette har kun gjort dyret endnu hårdere at dreje. Styrerelæet er kontrolleret, samt diverse stangforbindelser optil styrehuset. Styrehuset er desuden skiftet - men med et andet brugt, det skal siges at der var umiddelbart mere slør i det gamle, men det er svært at afgøre hvor meget slør der må være mellem delene i styrehuset. Retstammen er ikke skiftet, hvilket selvfølgelig kunne være forklaringen idet der kan være slør omkring sneglen. Desuden bevæger ting monteret på brandvæggen sig ved drejning med hjulene, ved stilstand, er det normalt? eller er der noget der skal strammes ? Er der nogle der ligge inden med oplysninger omkring slør i styrehuset - og hvordan det kan udbedres - uden at man skal ud og købe helt nyt - syntes at prisen er lidt hamper..

Med Serie III hilsen

Mads Philipsen
Index
34687: sv: Renovering af styrehus SIII (09-05-2006 08:00:08) (svar på 34685)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Mads.

Hvornår er der sidst skiftet styrekugler (allesammen) ? En lille smule slup i hver, skal ganges op med antal styrekugler!

Prøv om du kan "fastholde" styrearmen på styrehuset og drej derefter på rattet; nu burde der ikke være slør. (Der er olie i?).

Prøv at kontrollere hjælpestyrehuset for slup. (Ved at "brække" i det med et koben eller jernstang). (Der skal også olie på dette!).

Du må ikke spænde bolten i styrehuset alt for hårdt; det ødelægger bare indmaden.

Mht. bevægelse af ting og sager på torpedoen ved drejning; check alle bolte efter igen, igen.......

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
34690: sv: sv: Renovering af styrehus SIII (09-05-2006 08:28:17) (svar på 34687)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.214.254)
Hej Mads

Jeg ville lægge mig ind under bilen og ruske godt i torpedo/firewall outriggerne for at sikre mig at en af dem ikke er rustet itu - bare lige for en sikkerheds skyld.

venlig hilsen

Michael Nielsen
#6407
Index
34695: sv: sv: sv: Renovering af styrehus SIII (09-05-2006 09:29:08) (svar på 34690)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Mads
Når du nu lægger dig under bilen for at tjekke torpedoens befæstigelser (sko) til outriggerne kan det synes som om det hele er i orden - og så alligevel være tæret tværs over. Som regel giver det sig udslag i at dørene begynder at hænge fordi torpedoens bund presses fremad (især i førersiden hvor du jo ofte presser yderligere på når du tramper på dine pedaler). Det kan være uhyre svært at konstatere om skoen er tæret tværs over - normalt skal sko og torpedo være linet op lodret (set lige på fra siden og ind på bilen)- er den tæret ses det ved at sko og torpedo har forrykket sig fra hinanden (lige fra nogle få mm til hele 2cm --- se vedlagte billede).Dette kan være med til at give de symptomer som du snakker om med hensyn til styrehuset.

SIIIhilsen (nu med nyrenoveret/malet karosse og reppet torpedo) Stefan - Skanderborg
Index
34701: sv: sv: Renovering af styrehus SIII (09-05-2006 12:22:30) (svar på 34687)
Mads Philipsen #7400, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 130.225.50.22)
Tak for tilbagemeldingen. Jeg har kun skiftet to af styrekuglerne, så der kan selvfølgelig også være i dem problemet ligger. Det må jo slevfølgelig vise sig, hvis jeg fastholder styrearmen på styrehuset, og samtidig drejer på rattet ( eller måske en hjælper ... ). Og kontrollere alle befæstlelser på torpedoen.. Håber at det er der fejlen ligger ..

mvh Mads
Index
34871: loesning paa styretoejs problem (14-05-2006 16:37:00) (svar på 34701)
Mads Philipsen #7400, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.158.84)
Saa kan hun styres igen - den gamle! Loesningen paa problemet var foelgende - Styrerelaeet var noget traegt - selv om at dette har vaeret adskilt og kontrolleret for nogle maaneder siden, men har vaeret lidt utaet!! (Det kan herfra ikke anbefales at adskille dette, hvis man er presset i tid og har sit liv kaert - pga voldsom fjeder). Pga det traege styrehus - og den deraf foelgende ekstra belastning, havde to af moetrikkerne i styrehuset loesnet sig - hvilket gav ekstra sloer, men med et "nyt" gammelt styrerelae,( som ikke var meget for at forlade dets gamle ramme - men maatte til sidst give efter..) og med fastspaendt styrehus - lystre hun paa ordre - ja nu er fornoejelsen ved at koere i den endnu stoerre, nu uden slinger i valsen..

mvh Mads
Index
34872: sv: loesning paa styretoejs problem (14-05-2006 16:59:33) (svar på 34871)
Teit Teisen #7309, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.246.130)
Godt at høre! Og ikke mindst med tilbage melding om løsning på problemet. Dette forum bliver jo ikke 100 procent, hvis ikke vi andre får at vide hvad løsningen var. Det kunne jo hænde at vi andre løb ind i det samme problem...hvilket sker med Land Rover
Tak fra #7309