tilbage

Land Rover Forum  

Index
34709: Afladning af batteri (09-05-2006 18:31:20)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 84.173.231.47)
Hej,
I søndags var der nul strøm på vores Defender 300 TDI fra 1996, da vi vågnede i Paris. Der var ikke noget kendt forbrug bortset fra uret og startspærre. Vi fik den i gang med hjælp fra "Depanage" for en bagatel af 135 EURO!. Vi er nu nået til Heidelberg og har indkøbt en ny aku og et måleinstrument. Jeg tager stelkablet af når vi holder stille i længere tid.
I morges var der et forbrug på ca. 3 amp på den tykke ledning på generatoren, så mit eget bud er diodebroen? Her til aften er forbruget kun på ca. 20 mA. Jeg har ikke monteret de nye batteri endnu, men holder det i reserve som starthjælp.
Er der nogen der har et godt råd?

Med venlig hilsen


Vagn
Index
34713: sv: Afladning af batteri (09-05-2006 19:29:00) (svar på 34709)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.117)
Det er før set (oplevet) at strømmen render baglæns ind i generatoren grundet defekte dioder, pudsigt nok koster en
ombyttergenerator 135 (t)euro!
Index
34722: sv: Afladning af batteri (09-05-2006 22:26:06) (svar på 34709)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.128.106)
Hej Vagn

Har lige haft det samme problem, fandt aldrig rigtig ud af om det kun var diodebroen, eller om det var noget andet i generatoren, var nød til at skifte hele generatoren. Men så var alt også ok bagefter. fik den til 970 kr hos Meca.
vh
Mads
Index
34728: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 08:14:23) (svar på 34722)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Hvad er en diodebro noget i forbindelse med generatoren som jeg læser det, men hvad?

Mvh Jørn
Index
34730: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 08:24:21) (svar på 34728)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej Jørn

En diode er elektronisk komponent, der har to elektroder/terminaler og hvor strømmen løber igennem lufttomt rum, gas eller en halvleder. I dette tilfælde en halv leder. Den fuldt tekniske beskrivelse finder du feks. her: http://da.wikipedia.org/wiki/Diode eller her: http://da.wikipedia.org/wiki/Diodebrokobling

Men Diodens funktion i din generator er at ensrette et elektronisk kredsløb som ensretter begge halvperioder af en vekselstrøm.

Ved ikke om det er mystisk formuleret???? :)

Mvh
Mads
Index
34732: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 08:36:00) (svar på 34728)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Jørn
Diodebroen er en den stump elektronik (4 dioder i en brokobling) der laver generatorens vekselstrøm om til jævnstrøm. (Andre systemer sikrer så en korrekt ladespænding.)
Diodebroen er en stump "plade" der sidder i enden af generatoren.

http://www.hcdk.com/images/common/pdf/technical_No4_dk.pdf
Viser lidt om en generators grundprincipper.
Ikke fordi jeg tror du fatter hvad der står (jeg gør ikke...), men der vises et billede af en diodebro på side 2.

Hilsen Jens
Index
34755: sv: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 15:13:56) (svar på 34732)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Jeg bukker og takker

Mvh Jørn
Index
34735: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 09:40:08) (svar på 34709)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Hej Vagn og andre potentielle nødstedte

For kun 550 kr. om året kan man købe vejhjælp i hele Europa. Prisen er stort set den sammme hos de to største udbydere. Jeg har to gange næsten kysset policen, da speederkablet røg i Lille (Frankrig) midt om natten i regnvejr, og da en kølerslange valgte at stå helt af i Østrigs bjerge. De kommer indenfor en time og hjælper på stedet eller trækker dig hen til nærmeste autoriserede værksted. Kan de ikke lave den på stedet skal de udlevere en lånebil, som du fræser gratis rundt i mens der ventes på din reservedel. DET er sgu da penge givet godt ud mener jeg. Men religion er sikkert forskellig på det område også.

Man kan jo ikke have alle reservedele med selv - selvom jeg har lært at køre med lidt slanger, spænbånd og værktøj.
Index
34736: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 09:52:39) (svar på 34735)
Mads Brusgaard #7017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej Vagn

Og hvem er det så der har denne service hvis jeg må spørge :)

Mvh
Mads
Index
34743: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 10:41:18) (svar på 34736)
Vagn Altmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.173.248.175)
Hej,
Tak for svar, jeg vender tilbage senere. Leder efter en LR forhandler

Hilsen

4163 Vagn
Index
34757: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 15:38:23) (svar på 34736)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Hej Mads

Jeg tror faktisk du skrev til mig, så derfor svarer jeg!
Hvis dette ikke opfattes som reklame er det naturligvis Falck og Dansk Auto Hjælp jeg skriver om. Det er de to største og de yder hjælp via deres samarbejdspartnere i hele Europa (SOS mfl).
Min vens gamle Mercedes blev fragtet fra Sydfrankrig til Tyskland for deres regning. Han er vist ret loyal overfor sit medlemskab nu!

OK?
Index
34768: sv: sv: sv: sv: Afladning af batteri (10-05-2006 20:33:13) (svar på 34757)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.117)
Vekselsstrømsgeneratoren laver, som navnet siger, vekselstrøm, problemet er bare at vekselstrøm ikke kan lagres i batteriet så det må laves om til jævnstrøm, det klares af dioderne som er en slags envejsventiler der lukker plusdelen af fasen igennem men spærrer af for minusdelen, alt efter fabrikat, er der 3x3 dioder.