tilbage

Land Rover Forum  

Index
34733: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 09:31:17)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Hej Forum

Jeg har en 109" Pick-up (se foto) og jeg er blevet i tvivl om hvad der gør modellen til en ægte 1-ton model. Jeg har vist de rigtige fælge, men hvad ligger der ellers til grund for at modellen hed 1-ton? Hvilke forstærkninger/modificeringer havde modellen? Ved i det?
Index
34738: sv: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 09:56:20) (svar på 34733)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Søren

Det eneste der er One-ton på din bil er fælgene, restene er standard long wheelbase.

Særlige kendetegn for One-ton:
1.Akslerne er af mærket ENV. (differentialehuset er nærmest kuglerundt).
2. Kraftigere fjedre og længere fjederlasker.
3. Monteret med 9.00 x 16 dæk
4. Kraftigere gearkasse (kan umiddelbart genkendes på at der er mindre plads mellem hoved- og fordelergearkasse)
5. Bremserne er kraftigere (bredere tromler)

og så er der noget småpilleri med bl.a. anden farve på forlygternes omkransningsplade..

vi hørs..

Claus
Index
34741: sv: sv: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 10:13:47) (svar på 34738)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.159.102)
Tak for info. Så er reservedelene forhåbentlig også "normale".
Jeg spørger fordi andre i LR klubben har spurgt om det var en 1-ton, hvilket jeg ikke kunne svare ordentligt på.
Nu er den ged barberet.

Honnør og hælklap
Index
34742: sv: sv: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 10:19:58) (svar på 34738)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Claus.

jeg kan godt se at der er lidt uoverensstemmelser mellem vores aksel-oplysninger. I reservedelsbogen står der Salisbury og Rover forakseler (noget med et skift i '74 ?)..

Hmmm; jeg lader tvivlen komme dig tilgode...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
34746: sv: sv: sv: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 11:23:13) (svar på 34742)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Verner

Skulle jeg ligge mig ud med "kongen af seriebilen" ...no way...

Vi har nemlig (heldigvis) begge ret.

Den første One-Ton blev introduceret i september 1968 og var i sagens natur en Serie IIa. Faktisk var det en FC IIa med normalt karosseri. Den var den første Serie II med bremseforstærker og styretøjsdæmper, og så havde den ENV aksler.
Da den første Serie III One-Ton kom i 1970 havde den også ENV aksler. De blev forholdsvis hurtigt (1974?? ) ændret til Salisbury.

De fleste One-Ton Serie III havde vist forøvrigt 6.cyl. maskine eller... Det ved du sikkert bedre end jeg.

Med nostalgisk seriehilsen
Claus
Index
34740: sv: Ægte 1-ton eller ej (10-05-2006 10:12:02) (svar på 34733)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Søren.

Kraftigere (lavere gearet?) gearkasse. Optional på andre serie III modeller.

Chassisrammen er "større" ved fjederbefæstigeleser, således at bilen "står højere" for at give plads til de store fælge (1-ton fælge!).

Anden dækstørrelse : 9.00x16

På nogle? af dem er der Salisbury-frontaksel, ellers forstærket Rover-akselhus.

Begge aksler med anden (lavere?) gearing.

Andre fjedre og fjederlasker.


6-cyl. 11" forbremser, (altså ikke 6-cylindre, men 4 hjulcylindre).


Det er lige hvad jeg kan huske...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk