tilbage

Land Rover Forum  

Index
34821: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 09:45:49)
Bo Gyldenkærne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.189.85)
Jeg overvejer kraftigt at melde mig under LR-fanerne. Men har nogle begynderspørgsmål.
Hvor langt kan en 109" fra '79 med 2,25l motor køre på literen?
Hvor langt kan en 90" 2,5D fra '84 køre på literen?
Andetsteds her i forummet er der allerede svaret på disse spørgsmål, men svarene svinger fra 7 til 14 km på literen, det gør det noget svært at vælge.
Index
34822: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 10:00:02) (svar på 34821)
Teit Teisen #7309, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.87.103)
Hej og velkommen, Min 90 NA årgang 84-86, diesel kører ca. 10 km/l. Cirka fordi det er blandetkørsel i by og på landevej, den drypper også en anelse og så har jeg andre dæk på, så speedometeret er ikke kalibreret 100 procent. Det var mit bidrag til din foresørgelse.
En tanke: Det er rart med en økonomisk bil, men endnu bedre med en sjov bil, som måske ikke er så økonomisk.
med hilsen Teit #7309
Index
34823: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 10:05:51) (svar på 34821)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.185)
Hej Bo!
Jeg har en 90" med 2,5 diesel fra 85 og jeg kører i gennemsnit 10 km/l.
Når jeg kører langt f.eks fra sjælland til jylland kører jeg ca. 13 km/l.
jeg kan ikke huske hvad en 2,25 kører på literen men er det også en diesel ?

P.s. du kan iøvrigt læse mere om at eje en 90" fra start firserne på http://www.sitecenter.dk/laro

Med venlig hilsen
Steen
Index
34824: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 10:10:44) (svar på 34821)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Min 2.25D 88" kører omkring 8 km/l, hovedsageligt 2 daglige ture af 24,7 km. på landevej.
Den skulle efter sigende kunne bringes op på 9 med anden udveksling, men det er endnu ikke realiseret.

88" Mojn
Jes
Index
34825: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 10:17:12) (svar på 34821)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Hej Bo.

Det er faktisk også et vanskeligt spørgsmål, som jo er meget afhængit af dit kørselsmønster og køremåde.

På samme måde kan den selvsamme bil der måske ellers kunne køre 14 km/l (med langrillede landevejsdæk, altid uden unødig vægt og med en meget økonomisk chauffør på langture) sikkert lokkes helt ned på det halve 7 km/l, hvis den altid køres på korte ture, tagbagegebærer på, altid godt læsset op med alskens tungt grej og grove uøkonomiske dæk og ditto chauffør. Så alt er relativt.

Generelt tror jeg at 90" vil være lidt mere økonomisk mht. dieselen end den lidt ældre 109", men det er nok ikke så meget så du skal bruge det som argument for at vælge den ene bil fremfor den anden.

Der handler det mest om at finde en der er frisk og sprød, det kan være lidt pebret at renovere en dieselmotor + pumpe, så finder du en der er meget økonomisk tror jeg det er et godt tegn.

Jeg har haft en 90" 2.5 diesel fra 84´ som altid kørte 10 - 11 Km/l, næsten uanset jeg kørte langt eller småture.

Så jeg tror du primært skal kigge på hvad du vil med bilen og vælge ud fra de andre forskelle, en 90" har jo skruefjedre og servostyring og en lidt bedre motor (mener nogen) en 90" er noget mere behagelig at køre i, fremfor en ældre serie III med bladfjedre, imens den ældre 109" jo er længere og dermed mere anvendelig, hvis du skal bruge det til noget?

En 90" gør sig bedre i terræn grundet fjedrene og den korte akselafstand, men en 109" duer så absolut også til terrænkørsel.

Det er faktisk to meget forskellige biler, men intet slår 109" erens charme, efter min mening. Der får du 100% land rover identitet.

Håber det var en hjælp?

Mvh Benno

Index
34826: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 13:14:31) (svar på 34821)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.153.178)
Hej Bo

Jeg har en 88'er fra 78, og den plejer at køre omkring 10 km/L.
Den har været oppe på godt 11, men også nede på 8. 88'er er mest økonomisk ved små 70 km/t.
Jeg syntes også klart at serie 3 bilerne er de mest charmerende, men til lange motorvejsture bør man overveje noget med TD5 eller TD300, da de 52 hk 2,25L har ikke er formeget.

88'er hilsner Steen
Index
34827: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 15:07:36) (svar på 34821)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Bo

Min 2,25d 88" kører ca. 13km/l blandet kørsel og kan stadig holde topfarten på 105km/h (om ønsket - dog bør en gennemsnitshastighed på max 80 til 90km/h ikke overskrides for ofte hvis man er glad for sin LaRo). Det skal så lige siges at motoren er en nyrenoveret sag (2001).
Du skal nok ikke regne med et mindre forbrug end mellem 8-13km/l for en sådan sag - hvilket jeg personligt synes er inden for det acceptable område.

SIIIhilsen Stefan - Skanderborg
Index
34829: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 17:20:42) (svar på 34821)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.147.200)
Hej Bo.

For en 109" og 88" med 2,25 benzinmotor skal du regne med mellem 6 og 8 på literen, afhængig af by- og landevejs-/motorvejs-kørsel.

De 14km/l har jeg vist en gang skrevet, men det var på en liter olie :-)....

Håber vi ses en dag i Serie III...

Mvh og go' weekend.
Verner DL-RK 451 og
hyttp://www.serie3.109-serie3.dk
Index
34833: sv: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (13-05-2006 22:50:36) (svar på 34829)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.8)
Mine tidligere 109" lå altid omkring 10km/l.

En Serie III 109" STW er efter min mening den smukkeste Land-Rover overhovedet !

Skulle jeg stå for valget mellem en 90" eller en 109", ville mit valg klart falde til fordel for sidstanførte.
Index
34839: sv: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (14-05-2006 00:06:09) (svar på 34829)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.157.229)
Hej Bo!

Med en 109" 2,25 benzin når du kun i meget gunstige tilfælde over 7 km/l. Jeg har en af slagsen, så jeg ved det! Det overraskende for mig var, da vi et par år kørte til Sydfrankrig i den: på motorvejen kunne den i fuldlæsset tilstand og med en marchfart på 90 km/t nå helt op på lige godt 8 km/l! Bilen er faktisk kolossalt afslappende at køre i med den fart på motorvejen: alt andet overhaler dig, lige fra campingvognstræk til lastvognstog og tunede rollatorer, hvilket betyder, at du ikke stresses af at skulle pendle frem og tilbage mellem højre og venstre spor. En 109" er den mest komfortable af seriebilerne, og så har den plads til ubegribelige mængder af gods, så lad ikke det brændstofmæssige være det afgørende for dit valg af køretøj, jeg ville nærmest sige alt andet, men ikke det!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
34889: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (14-05-2006 22:38:26) (svar på 34821)
Bo Gyldenkærne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.189.85)
mange tak for indlægene. Nu har jeg fået mere baggrund for mit valg. Grunden til at jeg er interesseret i forbruget er at bilen bliver min arbejsbil og kan komme op på 200km om dagen. Der ud over kommer den ud over mark og hegn i arbejdstiden.
Tak for hurtig reaktion. Det tyder på at det er et levende miljø jeg er på vej ind i.

Hilsen BO
Index
34896: sv: sv: Brændstoføkonomi diesel s3/9o" (14-05-2006 23:08:44) (svar på 34889)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.8)
For 30 år siden kørte jeg rundt regnet 50t km årligt i 109" og det generede mig ikke.
Men husk lige på, at det er over 20 år siden, de sidste 109" har forladt fabrikken og hvis dit valg skulle falde på en 109", så skal den bare være i supergod stand, hvis du vitterligt kommer til at køre så mange km daglig.

På trods af min store kærlighed for en Serie II 109 ville jeg ikke vælge sådan et ædelt køretøj til intensiv daglig brug.

Det holder den nok ikke til - og din økonomi vil tage skade og din tillid til LR et knæk.

Find en Defender 110 helst med en 200 eller 300 tdi-motor - så er du kørende.

En 110 er mere behagelig at køre i end en 90", som er mere sporty og lidt mere handy i terrænet.

Men i det daglige kommer du lige så godt frem offroad med en 110 som en 90.

Men alt er jo smag og behag samt en god portion erfaring...