tilbage

Land Rover Forum  

Index
34857: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 12:12:48)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Forum.
Jeg har købt et af de alm. batterie fra shell på 75 Ah og 680 A spids belastning.
Det største de havde den dag.....
Men er det generelt for lidt til at drive den 6 cyl motor rund.
Den er nu svær at starte fordi jeg har justere på karburatoren selvfølgelig uden at vide hvad jeg gjorde.

Men det virker som om den tænder på en cylinder og så kan starteren ikke lige slæbe motoren rundt længere.

Er batteriet for fladt til den motor?
Eller er der måske noget i starteren der skal ordnes?

Der har lige fra første startforsøg været problemer med at få motoren tørnet over første kompressions punkt.

Hilsen
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Index
34860: sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 12:21:39) (svar på 34857)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.8)
75 Ah skulle være tilstrækkelig, LR selv foreskriver mindre endda.
Check alle kabelforbindelser især stelkabel fra starter til motor.
Måske er selve starteren klar til et eftersyn ???
Index
34870: sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 16:01:07) (svar på 34857)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Prøv nu først at trække motoren rundt med det til bilen hørende startsving. Så kan du mærke om der er særlig "tunge" punkter. På 2 hele omdrejninger har du haft kompression på alle cylindre, og modstanden skal være ensartet. Det vil dog være noget af et under hvis du har ensartet kompression.
Er der en cylinder, som er særlig tung at trække over, skal du være opmærksom på om karburatoren flyder over og lader uforstøvet benzin løbe direkte ned i motoren, eller værre endnu kan det skyldes en utæt toppakning, der lader kølevand løbe ind i en cylinder. Væske er ikke let at komprimere!! :-)
Hvis det føles rigtigt hårdt, som om metal går mod metal, ville jeg stoppe med alle eksperimenterne, idet der så kan være tale om en hængende, nu bukket, ventil.
Du kan få fornemmelsen med at motoren er tung at trække rundt på starteren, hvis den står med for høj tænding. Prøv at stille tændingen lidt ned.
Du gør ikke tilværelsen lettere for dig selv ved ikke at have skiftet tændrørene! :-)
Dit batteri er rigeligt stort til at trække denne lavkomprimerede motor. Du vil også kunne mærke at den er meget let at trække på startsvinget.
Index
34877: sv: sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 19:10:53) (svar på 34870)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.198.4.182)
Hej Knud
Tændrør er nok det næste der skal skiftes ud. Men da der først var gnist på så skulle den bare startes.

Så næste skridt her er ye tændrør og en rensning af karburator herunder udbedring af chokerfunktionen, hvor kablet bl.a. er knækket oppe i instrumentpanelet og de lille sommer/vinter fidus heller ikke er ok.
Nu har jeg fået lidt læsestof omkring Stromberg karburatoren. (Tak til Henrik). Jeg skal dog have fundet en her på fyn der kan komme forbi og lære mig lidt praktisk inden den bliver skildt ad og renset.

Uden tændrør i, drejede den fint rundt på håndsvinget absolut uden skrabelyde eller modstand der kommer og går.
Altså ikke umiddelbart nogle bukkede ventiler.

Og nej der er absolut ikke samme kompression på alle cylindrene. Jeg har nemlig haft fat i håndsvinget som det allerførste INDEN den overhovet blev forsøgt startet.
5 min drejning hver dag i 3 dage uden tændrør. Bare for at få olie rundt i motoren. Herunder olie ned i stemplerne også.

En af cylinderne har mærkbart hårdere kompression, så jeg skal have mærket efter med hensyn til kølervand!!!!
Den har jeg nemlig ikke lige været opmærksom på.
Er der ikke noget med at man kan kigge efter bobler i kølervandet når motoren kører?

Tror mest den blev opgivet pga af defekt tænding, pga fuldstændig tilsodede tændrør og et strømfordelerhus der også bar præg af at være opgivet midt i det hele. De have introduceret en kortslutning ved at montere en spidstandet fjerderskive oven i en isolerende gummiskive nede ved knikser armen.

Håndsvinget duer ikke lige nu, jeg skulle jo lige prøve at slå den igang med håndsvinget, men det var motoren der slog tilbage istedet og så knækkede sikkerhedsstiften .....
Og jo jeg havde tomlen på den rigtige side af håndtaget. Det fik jeg lært som dreng når den store 9hk gudenå plæneklipper derhjemme skulle startes, der var håndsvingsstart på den karl.

Så det med at stille tændingen lidt ned skal jeg også have prøvet af, for jeg tror den står lidt for højt.
Men igen, der sidder en stilleskrue som har forbindelse ind til vacuumdåsen, og den er rustet fast...

hilsen Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Med så dejlig mange ting der skal pilles i.

Index
34881: sv: sv: sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 19:42:25) (svar på 34877)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg kender det, man vil så gerne lige prøve, hvad der dur inden man skiller hele baduljen ad.

Hvis toppakningen er gået blæser motoren kompression ud i kølevandet og giver bobler, men nogen gange først synligt ved belastning. Nu er der nok nogen der river hovedet af mig med det næste jeg skriver!!!!!!!!!

Prøv med varm motor at belaste motoren ved at sætte den i 4. gear, aktiver noget virksomt bremseudstyr, og forsøg at kvæle motoren, med gode omdrejninger, ved at koble forsigtigt til. Ved denne brutale metode kan man holde øje med hvad der sker i køleren med aftaget låg. Vælter vandet op, har toppakningen kendt sine bedste dage. (og ja, det er brutalt, men det er det også at sætte et tungt læs igang!)

Prøv at tage tændrørene ud og kør motoren på starteren for at se, om der kommer fluidum op af tændrørshullerne.

Tak du din Herre og Skaber for den knækkede sikkerhedsstift. Det husker jeg ikke mit håndsving havde på den 109" 6-cyl jeg havde. Den kunne godt give mig et rap over tommelen.

Af med strømfordeleren og få den stilleskrue løsnet. Har selv lige netop i dag været ved at renovere en tilsvarende 6-cyl. fordeler. Det er en gedigen sag, som ved lidt tålmodighed lader sig overtale til fortsat god funktion, med udskiftelige lejer osv.

Du kan jo også løsne fordeleren ved "roden" eller spænderingen, der sidder omkring roden, og så få den løsnet og drejet. Det kan sidde utroligt meget fast, men der er en vej frem

mvh
Knud,
med alt, alt for mange ting der skal pilles i !!! :-)