tilbage

Land Rover Forum  

Index
35176: 110 til alm. stort kørekort (22-05-2006 19:51:16)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.248.220)
kan man køre en Landroverbus (110) på alm. stort kørekort?
Index
35179: sv: 110 til alm. stort kørekort (22-05-2006 20:16:27) (svar på 35176)
ingvar vejlund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Kasper
Det er kun buskørekort, der gælder til bus, altså kategori D
Buschauffør hilsen Ingvar
Index
35182: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (22-05-2006 20:31:19) (svar på 35179)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.248.220)
Jeg har BCD fra militæret, så er jeg altså beretiget til at købe en landroverbus?

HURRA
Index
35192: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 10:19:36) (svar på 35182)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Kasper
Jamen så er der jo bare tilbage, at ønske dig god tur i bussen.
Rover hilsen Ingvar
Nåja forresten, kun til kørsel med medlemmer af egen husstand, og uden at tage betaling for kørselen.
Index
35194: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 11:05:32) (svar på 35192)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)

Iflg. dette link kan man bare lave en forening, hvis man vil køre med andre end nærmeste familie:

http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?wurl=103&i=20907&f=&ex=1&s=bus%20forening%20oprette&uid=224173473

/nh
Index
35202: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 18:19:06) (svar på 35182)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.6)
Det kræver ikke noget som helst kørekort, at købe en Land-Rover. Det kræver kun, at du kan klare det rent økonomisk.

Men hvis du vil køre bilen, er det ret praktisk, at have et kørekort med de rette kategorier.

For dit vedkommende ser det ud til, at du har kørekortet i orden.

Busser registreret til privat buskørsel kan også føres af personer, hvis kørekort er fra før 1.juli 1996 og kun omfatter kategori C - lastbil.

Og er det store kørekort erhvervet før 1980, bortfalder kravet om hvidt og blåt bevis.
Index
35205: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 19:05:13) (svar på 35202)
Jens Lynge Ottosen #5799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.88.155.245)
Kravene til privat buskørsel blev skærpet for et par år siden, så det kun gælder for ens nærmeste familiemedlemmer/husstand.

Skal man have ungernes legekammerater m.m. med, skal man have erhverskort.

med bus hilsen
Jens
Index
35208: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 19:52:27) (svar på 35205)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.6)
Så galt går det nu ikke, at erhvervskortet kommer ind i billedet... for så er vi over i en helt anden lovgivning...
Som nævnt, kan man jo danne en forening eller bussen kan registres som udlejningsbus...
Index
35210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 21:22:29) (svar på 35208)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Jo Paul..sådan er det blevet nu. Andre end husstand/ familie i lige linie: vognmandstilladelse.

mvh Claus
Index
35213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 22:50:42) (svar på 35210)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.6)
.. medmindre man kan få bussen som udlejningsbus... ak ja, hvor er Færdselsstyrelsen styret af manglende IQ ! Plejehjemsbusser må transportere skolebørn i samme kommune af førere, der ikke har erhvervskørekort ! De er fritaget for den nødvendige uddannelse og busserne konkurrerer uden blussel mod de private.
Samtidig hidser man sig op over, at nogle ikke-institutionelle personer har en minibus !
Det er jo ikke på det niveau, den konkurrenceforvridende virksomhed ligger: den ligger i de offentlige eller halvtoffentlige busser !
Index
35214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (23-05-2006 23:23:29) (svar på 35213)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Rises den som rises bør.....
uden iøvrigt at forholde mig til Færdelsstyrelsens arbejde, vil jeg nu tage dem i forsvar i denne sag. Årsagen til skærpelserne har udgangspunkt i den endelige radificering af EØS konventionen om landtransport. Som du sikkert er udmærket bekendt med Paul,har DK i mange år og på mange områder kørt på dispensationer fra EØS. Det er åbenbart slut nu. Så du skal tilbage til 1972 for at kimen til "tingenes tilstand".....kan du huske hvad du stemte dengang ? (drilsk smiley kan indsættes efter behov)

mlrh
Claus
Index
35217: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (24-05-2006 06:55:42) (svar på 35202)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Det lyder interessant med at stortkørerkort fra før 1980(mit er fra 1979) ikke kræver blåt og hvidt bevis ,holder det? og også ved udlandskørsel?
Index
35218: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (24-05-2006 07:09:41) (svar på 35217)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.6)
Hvidt og blåt bevis findes udelukkende i DK og har overfor udenlandske myndigheder ingen betydning. En emsig tysk betjent spurgte mig engang om disse bevis, men han blev slemt klogere, da jeg spurgte ham ad, hvor det stod skrevet i StVO ( Strassenverkehrsordnung=Trafikloven), at disse bevis skulle erhverves... Han havde nok hørt om noget, som han dog ikke lovligt kunne blande sig i...
Index
35229: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (24-05-2006 11:01:57) (svar på 35218)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Hej Paul

Går din kommentar kun på kørekort fra før 1980?

Jeg mener, at der på dette forum tidligere været en del skriveri om påkrævet hvidt og blåt bevis ved kørsel i udlandet (i forb. med privat buskørsel).

mvh
Niels Henrik Bach
Privat buschauffør
Index
35235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110 til alm. stort kørekort (24-05-2006 15:14:14) (svar på 35229)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Niels Henrik, Paul m.fl.

Den 21. september 2004 skrev Lars Ellegaard, reg. n-sj nedenstående om kørekort og kvalifikationsbeviser, og det holder stadig. Han oplyser det godt nok ikke i sit indlæg, men Lars er til daglig juridisk chef hos FDM.

Med venlig hilsen Claus


Lars:
Jeg er ked af at sige det, men principielt er det altså ikke nok med et dansk buskørekort, når du vil køre privat bus i udlandet. Men på trods af det kører de fleste jo heldigvis i uvidenhed og helt uden problemer.

Hvis dit buskørekort kat. D er erhvervet efter 1980 skal du have blåt og hvidt kavalifikationsbevis og mindst 2 års erfaring for at måtte køre i udlandet. Der sondres ikke mellem om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel. Der er dog yderligere skærpede krav ved større busser, vistnok til mere end 17 personer. Men det er korrekt at det er nationale bestemmelser, hvilket dog ikke ændrer på at en emsig tysk betjent jo godt kan efterlyse beviserne. Jeg vil dog straks tilføje, at jeg rent professionelt har oplyst utallige medlemmer om det samme gennem mindst de sidste 10 år, og hvergang tilføjet, at jeg aldrig har fået tilbagemeldinger om at nogen har haft problemer, selvom de kørte uden de pågældende beviser, men det er jo ingen garanti for, at andre ikke kan få det. Et uafklaret spørgsmål er hvordan et dansk forsikringsselskab vil reagere ved et uheld i udlandet, eftersom man jo i princippet ikke er i besiddelse af et kørekort, som er gyldigt til at føre det pågældende køretøj i udlandet. I værste fald kan det give problemer med kaskodækningen.

Jeg kan tilføje, at der faktisk også kræves fartskriver i bilen, og overholdelse af køre-og hviletidsbestemmelser, men jeg kender stort set ingen Land Rovere - eller andre private busser - som har fået monteret fartskriver, og det har ejheller givet anledning til problemer. Det er til gengæld EU lovgivning - en forordning fra 1985 - hvor der ejheller skelnes mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, men alene ses på om bilen har 10 sæder eller mere incl. førerens.

Men endnu engang vil jeg præcisere, at ovenstående ikke er garantier. Kører man uden må man være villig til at acceptere den risiko, der er forbundet der med, hvilket jeg også selv har gjort igennem mange år, dog er mit store kørekort af ældre dato.

Lars Ellegaard
3926 reg.nsj.