tilbage

Land Rover Forum  

Index
35267: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 17:08:34)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.128.242)
Hej alle i fantastiske LR-begavelser!

Da der ikke er noget der tyder på at jeg kan opdrive en 110" tdi bus herhjemme, er der noget der tyder på at jeg må påregne at finde en udenlands, er der nogen der ved noget om hvad man skal påregne i busafgift til privatkørsel, eller måske har prøvet noget tilsvarende, og ved hvor det er nemmest at hente en. "Kunne jo også tænkes at nogen kendte nogen der ikke var klar over at deres bil var til salg"

Venligst
Kasper

Index
35268: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 17:18:35) (svar på 35267)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.109.12)
Hej Kasper
Find din bil på mobile.de, og ring og udspørg forhanleren om alt hvad du ikke kan se og høre på billederne. Tag ned og køb den. skift til dk prøveklistermærker på færgen (eller grænseovergang) og tag så til toldmyndighederne og hav den store pengepung med. bus afgift = 60% af vurderet værdi.
min 110 td5 blev vurderet til 150K afgift godt 82K. i april.
rygtet siger at biler fra sydtyskland har mindre rust - der er dog længere hjem...
vurderet værdi efter årgang, km, udstyr og stand.
Index
35269: sv: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 17:23:45) (svar på 35268)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.128.242)
Lyder fint, er allerede igang. hvor gammel er din td5, havd har den kørt m.m. kan godt klare mig med en 200tdi

kasper
Index
35273: sv: sv: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 18:33:11) (svar på 35269)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.59)

Undersøg sagen MEGET grundigt hos bilinspektionen.
Så vidt jeg husker kan man ikke importere Land Rovere som busser mere pga. ændrede regler.
Indsætter lige et indlæg fra Lars Ellegård, juridisk chef hos FDM og mangeårigt medlem af DLRK:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Så må jeg jo hellere komme på banen, når nu jeg også bliver citeret. Jeg tør sådan set godt lægge hovedet på blokken for svaret er et både og. Reglerne er ganske rigtigt som beskevet i det forrige indlæg. Busser kan principielt ikke "ny"godkendes i DK, medmindre de har 3 punkt seler ved alle fremadrettede pladser, og det er en ny godkendelse, der skal til, hvis en 9 personers (M1) importeres og ombygges til en 10 personers (M2) fordi den skifter art fra "personbil" til "stor personbil". Når det så er sagt, må jeg jo konstatere, at det åbenbart ikke er alle bilinspektioner/synsvirksomheder, der kender reglerne, idet adskillige både private og forhandlere har haft held til at gennemføre projektet. Såfremt bilen er fra før 1/10 2001, og man har fået den godkendt første gang, er den fremtidige risiko nok også beskeden, fordi bilen jo så opfylder de på daværende tidspunkt gældende regler, som bare ikke længere var gældende da den blev importeret. Men det er der nok ikke nogen der opdager.
Som et kuriosum (eller måske til skræk og advarsel)kan jeg dog fortælle, at der findes synsfolk , der kender reglerne, eftersom jeg kender flere eksempler på, at man har nægtet godkendelse af importerede VW Caravelle ombygget til 10 personers. Men det er selvfølgelig noget andet, når det ikke er en Land Rover.
Jeg skal måske lige til slut nævne, at Told&Skat er lige glade, idet det er ved synet at bilen skal godkendes i den ændrede udformning, og der man skal konstatere om den opfylder de tekniske betingelser for at være en M2. Told&Skat fastsætter bare prisen.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så undersøg sagen meget grundigt inden du sætter skibet i søen.

MVH
Kenneth Poulsen
Index
35278: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 20:07:23) (svar på 35267)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.52.98.25)
Prøv Ole Meldgaard i Herning - han kan klare det med at importere den rette bil til dig... reel fyr !
Index
35279: sv: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 20:26:15) (svar på 35278)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Kasper....... at finde en bil og importere den er ikke særlig svært.
Importerer du selv kan du spare mange penge, istedetfor at involvere en tredie part / danske forhandler.

Tag en mekaniker med og find din drømmebil i tyskland – importen er en enkel sag.




Morten B
Index
35282: sv: sv: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 21:22:59) (svar på 35279)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.235.248.220)
Tak til alle, jeg er nu igen blevet meget klogere

Kasper
Index
35283: sv: sv: sv: sv: import af 110 samt busafgift (25-05-2006 21:34:31) (svar på 35282)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.109.12)
Kasper
Min bil er fra 2000, har kørt 110K, har 10 sæder, er indregistreret som M2 bus i april måned 2006, hvide plader, 60% afgit, grøn afgift godt 2000,- /år. Ingen problemer overhovedet! Datoen der omtales ang. seler hedder noget i retning af okt 2001, men det er jo ikke aktuelt for dig, hvis di skal have en 200 el. 300 tdi.
God ide at tage en kyndig kender med.....
God jagt
Peter
Index
35450: sv: sv: sv: sv: sv: import af 110 samt busafgift (01-06-2006 08:50:31) (svar på 35283)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.128.242)
Så er bilen i hus har købt en 300tdi 110'er bus fra 97, det er jo en fin bil, som jeg glæder mig til at fornøje mig med i mange år. Fik en herhjemme, heldigvis.

Da den jo har en del rust hist og her bl.a. i hængsler m.m. påregner jeg at få lavet rustpletterne og få den lakeret på ny. Hvordan klarer jeg så den, er der nogen der har erfaringer med lignende, da jeg ikke selv har erfaringer heri?

Og så må jeg jo se at blive medlem igen.

Kasper