tilbage

Land Rover Forum  

35475: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (02-06-2006 21:13:51)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
For ca. et halvt års tid siden fandt jeg en side på nettet hvor der meget præcist blev beskrevet hvordan og hvorledes man kunne skrue i pumpen på sin 300 TDI. Jeg glemte desværre at "bookmarke" denne side og kan umiddelbart ikke lige "google" den frem igen. Er der nogen der kan nikke genkendene til hvad det er for en side jeg mener???
35477: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (02-06-2006 22:24:53) (svar på 35475)
Christian Ballisager #5537, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hej Jakob,
http://www.fag.hiof.no/~frodehaa/forandringer/Tuning.htm

- sig til når du har rodet med det .. jeg har aldrig rigtig fået gjort noget ved det

/Chris
35481: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 10:43:08) (svar på 35477)
Niels Peter Ross #4742, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.179.190)
Når man trykker på dette link kommer der en fin gul firkant med land mania. Jeg kan tilsyneladendene ikke komme videre på denne hjemmeside.

300 tdi ejer.

Peter
35482: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 10:44:05) (svar på 35481)
Niels Peter Ross #4742, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.179.190)
Fandt løsningen!! rul ned på siden

Peter
35490: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 13:32:07) (svar på 35477)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Kære Christian Ballisager.

Mange tak for dit svar - det var samme side som den jeg selv fandt, men om samme emne - du hører nærmere :-)


Og til alle de politisk korrekte: Nej, jeg er ikke interesseret i at min bil skal forurene mere, men YDE mere. Af samme grund har jeg også investeret i en KÆMPE intercooler, som skal hjælpe til med at udnytte den lidt mere "fede" blanding den vil få. Desuden skal der også optimere på en række andre småting ... Og i det store hele var planen også at der ikke skal skrues hverken op eller ned får noget i forbindelse med syn.

Og kære Alexander: Jeg er i forbindelse med mit arbejde i landbruget meget involveret i hvordan og hvorledes vi behandler vores miljø så skånsomt som muligt, så jeg ved godt hvad det handler om. MEN lad være med at kaste med sten når du selv bor i et glashus - sælg din Land Rover, donér pengene til Greenpeace, køb en Lupo ... eller en cykel - så ville jeg kunne tage dit indlæg lidt mere seriøst!
35491: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 14:01:40) (svar på 35490)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.116.16)
Hej Christian.

Ja; miljørigtig Land-Rover, --- fed grøn joke; lidt halal ;-)....


Go' weekend og Pinse (hvis det er politisk korrekt hér)...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk/
35506: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 21:33:57) (svar på 35490)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Lad mig begynde med, at sige tak for de mange gode indlæg der er her på "Forum". - Også de "negative" i forhold til mine indlæg...
Vi er jo trods alt et land med "fuld" ytringsfrihed i skrift og tale...

Som Paul Sehstedt ganske rigtigt siger, kan tuning foregå på biler på forsvarlig (og lovlig) vis... i kyndige hænder.... og jeg er sikker på, at der er mange ude i Dronningens dejlige land, der ved hvordan, man gør... ligesom der er mange der ikke ved en døjt om luft-/brændstofmængde/tændingstidspunkter m.m.

Alt kan ændres og gøres bedre i de rigtige hænder.. derfor er det også min bedre halvdel, der maler hjemme hos os...

Jeg synes det er fint, at folk er glade for deres biler... vi har da selv et par stykker... men man bør se på hvordan og hvornår de skal bruges, og sørge for, at de er i lovlig stand... hvor fedt er det at ligge bag en dieselosende miljøbombe med falleret propel/stjerne i en motorvejs kø.... cirka lige så ufedt som at køre bag en benzin-stinkende smadderkasse fra McSake-land inde i en by.
Vi ved alle, at biler forurener i et eller andet omfang, men der er vel ingen grund til, at øge forureningen bare for at opnå eksempelvis mere effekt... jeg mener at man skal vælge bil efter "behov"... har man brug for en hurtig bil, så køb en hurtig bil... eller læg en større "lovlig" motor i den nuværende karet...

At tale om miljøhensyn er åbenbart så "politisk korrekt" (og jeg mener ikke specielt her på forum) at det kun kan udføres som lobbyarbejde i EU... eller hvad??!! vi bør da være glad for, at vi ikke har det som bilejere i Japan... Biler over 10 år kan kun indregistreres/holdes på plader hvis de gennemgår en kæmpe renovering hvor stort set ALT på bilen udskiftes netop pga miljø- og sikkerhedshensyn...

Jeg har en RR fordi det var en drengedrøm... den kører IKKE dagligt... jeg tager toget... det er lettere, hurtigere, mere sikkert og miljørigtigt og ikke at forglemme... billigere. Jeg er heldig at jeg kan tage toget, når "det passer mig"... Jeg har ikke sagt, at biler skal forbydes... tværtimod synes jeg de er dejligt legetøj... når tiden/omstændighederne er til det... - For andre et nødvendigt "gode" der hjælper i hverdagen, når/hvis DSB ikke kan gøre arbejdet "til rette tid/sted"...

Vi i DLRK kører vel alle i en LR fordi vi kan og vil... men miljøet bør ikke glemmes... jeg smider ikke med sten i et glashus, det vil jeg lade andre om... men hver gang man nævner miljø og vores biler er der altid folk, der spotter en bare fordi man gør opmærksom på miljøhensyn... jeg er ikke medlem af Greenpeace (hvad er der iøvrigt galt med dem??!!) Var deres kamp for babysælerne i Canada ikke retfærdig??!! hvad med Exxon Valdez... hvis alle gør som de vil ender vi i anarki...


- på vej til at se Midsummer Murders ... - og i morgen tidlig vil jeg køre ud og se pinsesolen danse (hvis den er der??!!) i min V8'er... vrum-vrum...

God Pinse!!
Med venlig hilsen 7334
35507: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 22:37:46) (svar på 35506)
Henrik Bækgaard Olesen #7406, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.86.102)
Tak for dit indlæg. Jeg kører selv LRV8, har to andre biler (diesel uden partikelfilter), men prøver alligevel på en eller anden dobbeltmoralsk måde at være miljøbevidst.
Let´s face it. Vi er storforbrugende "velhavere", som ikke kan retfærdiggøre det vi gør, når vi sætter det ind i den store kontekst.

35483: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 11:16:47) (svar på 35475)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
I bedes venligst bemærke at tuning af vore biler IKKE er tilladt i henhold til typegodkendelse samt emmissionskrav stillet på daværende tidspunkt.

Men, bevares, hvis vores børns fremtidige velvære (og vores egen) ligger længere nede på listen over eventuelle overvejelser hvad angår personlige ønsker, skal man da ikke tage disse tilsyneladende ubetydelige regler og hensyn i betragtning.

Jeg kender til mange eksempler, hvor folk "skruer på pumpen" når de skal til syn for at bilen ikke oser for meget... Hvad om de fik lavet bilen korrekt istedet... men folk vil hellere fedte med pengene istedet for at bilen virker efter hensigten. Og hvis det er fordi, at ejeren synes, at den er for sløv??!! Jamen, så køb en hurtigere bil!!

Ydermere, er det efter min mening noget svineri at forpeste omverdenen med et uødigt overforbrug af dieselolie, da det er årsag til unødig udledning af NOX-partikler, som er en af synderne til eksempelvis lungecancer.

Som sidste bemærkning er det måske værd at læse sidste "betingelse for brug af "forum her på dlrk.dk

Citat: "Indlæg der opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke."

Med foragtelig hilsen - og ellers god weekend til Jer alle!
7334 - Land Rover handler om andet end fart - blandt andet miljø!
35486: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 12:02:51) (svar på 35483)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Kære Alexander.

Først vil jeg sig at jeg egentlig er enig med Dig i Dine synspunkter vedr. forurening. Jeg har selv en lignende kæphest vedr. kængurugitre som jeg synes udgør en aldeles utilstedelig sikkerhedsrisiko for vores medtrafikanter. -- Men -- Du er har et medlemsnr. i DLRK og Du har vel meldt Dig ind fordi Du er interesseret i Land-Rovere, ja Du har måske endda en. Hvis Du har har en Land-rover så må Du da have dårlig samvittighed hvergang Du starter den, for dermed sætter Du jo hensynet til Dine børns fremtid langt lavere end Dine personlige ønsker om at føre Dig frem i et stort forurenende uhyre af en resourceødende bil. Man bør vel håbe for Din sjælefreds skyld at Du kører i Lupo 3L eller endnu bedre klarer Dig med en cykel.

Med 88"er hilsen
Peter ( der ikke har skruet, men gerne ville)
35487: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 12:34:27) (svar på 35483)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Glimrende indlæg, Alexander – jeg er meget enig med dig i din argumentation.
Det er faktisk mulig at være en 100 percent "Land Rover Nut" – og samtidig tage et ansvar for miljø og omgivelser.

Der kommer stadig flere artikler der støtter disse synspunkte i de større international Land Rover blade, så "vi er ikke alene".

:-D

Morten
35488: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 12:52:35) (svar på 35487)
Eddie Mose/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.21.179)
Hej

Øhhhh.. miljø er det ikke bare et spørgsmål om penge? Hvis man vil forurene mere ja så betaler man jo bare mere - så har man vel købt aflad på den måde!

Fordi hvis det ikke var sådan - hvorfor er det så ikke økonomisk fordelagtigt at købe rapsolie til dieselbilerne og E85 til benzinbilerne. Men nej denne type brædstof der er yderst miljøvenlig er lige så dyr som gængse brændstoftyper.

Så for mig at se er folketinget ikke interresseret i mere miljø - men i stedet for at befolkningen betaler for aflad - i form af flere afgifter. Så jeg kan ikke helt følge argumenterne for at man ikke må tune. Ved tuning har man tidligere kunnet få aflad ved at betale mere i afgift af bilen til SKAT - såe....

mhv
Eddie
(også interresseret i at hive mere ud af en 300 TDI)
35492: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 14:02:40) (svar på 35488)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.135)
Hej Alexander

At pille ved diselpumpen er faktisk en relativ lille synd sammenlignet med at du selv har valgt at køre land rover.

Et eksempel:
En 110'er med TD5 resulterer i små 300 gram CO2 pr kilometer, hvor en lupo f.eks. ligger på omkring 120-150 gram pr. kilometer. Så selv om Jacob øger sit CO2 udslip med f.eks. 10 %, så er det stadig pebernødder i forhold til den mængde CO2 DU kunne spare naturen for ved at skifte din egen bil ud...
Så for at bruge din synsvinkel på sagen: Hvem er så den største synder?

Og nej, tekniske vejledninger til at justere dieselpumper er ikke ulovlige i dk. Det er kun hvis du udnytter den viden i din egen bil.

Fortsat god weekend til jer alle

Mvh. Henrik (som cykler eller går på arbejde hver dag..)
35493: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 14:52:25) (svar på 35492)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.59)
Det var i Pinsen, Helligånden kom ned over Peter og de andre dicipler og fik dem hver til at tale med et andet tungemål....

Lidt det samme her !

At skrue på pumpen betyder ikke nødvendigvis en øget forurening eller et øget forbrug.

Hvis pumpen bliver optimeret korrekt, kan der hentes mere ydelse ud af maskinen uden at forbruget kravler opad. Dette er dog altid forskelligt fra motor til motor, selvom det er samme type.

Men den slags indgreb kræver viden og det rette udstyr for at sikre en overholdelse af forureningsniveauet.

Altså en tur til et autodieselværksted og et greb i lommen.

Det tager sikkert en årrække, før brændstofbesparelsen har opvejet værkstedsregningen, men samvittigheden - den grønne samvittighed - har det lidt bedre.

Men hensyn til landbruget og forurening, så gør landmændene meget for at leve op til naturbeskyttelsen etc.

Ejendommeligvis er der dog en udbredt uskik blandt nogle landmænd og maskinstationer, at skrue voldsomt op på traktorenes pumper, så de udstøder en dybsort røgsky under belastning...

Det ser måske meget maskulint ud og øger hårvæksten på brystet, det fremmer dog på ingen måde naturen eller landbrugets image som naturbeskytter...

Vi kan selvfølgelig filosofere over, hvem der egentligt har brug for en Land-Rover. Ser man på en LR's levetid, så forurener en LR sikker ikke mere end en almindelig personvogn, når alt fra produktion over forbrug og skrotning tages i betragtning.

Samme modul bliver også anvendt, hvis man 'beregner' de meget omtalte hybridbiler: p.t. 'forurener' en hybridbil noget mere end en almindelig benzindreven bil.
35496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 15:55:53) (svar på 35493)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Paul.

Lad os prøve et lille regneeksempel med meget runde tal:

L-R 88", 10 km/l Diesel, 24.000 km. årligt, 2400 l Diesel årligt.

Lupo 3L, 30 km/l Diesel, 24.000 km. årligt, 800 l Diesel Årligt.

Sætter vi begge bilers levetid til 20 år bliver det:
L-R 48.000 l Diesel,
Lupo 16.000 l Diesel.

Det koster mindre end 1000 l olie i energi at producere en moderne bil helt fra skrot, så vi L-R freaks kan ikke argumentere os ud af at vi er nogle grissebasser.

Ovennævnte tal er selvfølgelig anslåede men tendensen er vist vanskelig at anfægte.

Med 88" hilsen
Peter
35497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 17:09:03) (svar på 35496)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.194.69)
Jeg vil nu heller spørge hvormange der har BRUG for en 4X4 bil.

Jeg er skovarbejder og slæber rundt med en stor buggi trailer hverdag ude i skoven med mudder op under maven på vognen.

Men hvormange af de 4X4 biler i dk oplever det,... 10%, 5%.
Tror ikke det er mere.

Så man kan vel sige til folk af den holdning som Alexander ligger for dagen (som er god nok, har DU/I et DIREKTE BEHOV for en 4X4.
Jeg tillader mig at tvivle.

Så den med sten og glashus,.... er måske ikke skudt HELT forbi.

Godpinse folkens, jeg vil vaske min 300tdi.
35498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 18:09:29) (svar på 35496)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.157.229)
Ja, nu skal man være lidt forsigtig med at lave regneeksempler; jeg vil anfægte, at en Lupo vil være i stand til at holde i 20 år, men en 88" på nuværende tidspunkt vil have været på gaden i mindst 23 år. Det, der tæller, er ikke kun brændstofforbrug, men i høj grad også omkostninger ved at fremstille, vedligeholde og endelig bortskaffe en bil. Det er der et amerikansk marketingfirma, der har gjort, firmaet kalder undersøgelsen "dust to dust", og selv om undersøgelsen nok skal tages med forbehold (det er immervæk amerikanske forhold, der er undersøgt) så giver det mere retvisende tal, end en noget unfair sammenligning af en Lupo og en 88", hvoraf ingen er med i undersøgelsen. Derimod er både Mercedes, Audi, Mazda, Honda og ikke at forglemme flere Land Rovere (ikke Defender!)med. Men læs her, hvad firmaet skriver i deres pressemeddelelse( desværre på engelsk, de ku´ da osse godt have skrevet den på dansk...):


Hybrids Consume More Energy in Lifetime Than Chevrolet’s Tahoe SUV

BANDON, OR -- As Americans become increasingly interested in fuel economy and global warming, they are beginning to make choices about the vehicles they drive based on fuel economy and to a lesser degree emissions.

But many of those choices aren’t actually the best in terms of vehicle lifetime energy usage and the cost to society over the full lifetime of a car or truck.

CNW Marketing Research Inc. spent two years collecting data on the energy necessary to plan, build, sell, drive and dispose of a vehicle from initial concept to scrappage. This includes such minutia as plant to dealer fuel costs, employee driving distances, electricity usage per pound of material used in each vehicle and literally hundreds of other variables.

To put the data into understandable terms for consumers, it was translated into a “dollars per lifetime mile” figure. That is, the Energy Cost per mile driven.

The most Energy Expensive vehicle sold in the U.S. in calendar year 2005: Maybach at $11.58 per mile. The least expensive: Scion xB at $0.48 cents.

While neither of those figures is surprising, it is interesting that driving a hybrid vehicle costs more in terms of overall energy consumed than comparable non-hybrid vehicles.

For example, the Honda Accord Hybrid has an Energy Cost per Mile of $3.29 while the conventional Honda Accord is $2.18. Put simply, over the “Dust to Dust” lifetime of the Accord Hybrid, it will require about 50 percent more energy than the non-hybrid version.

One of the reasons hybrids cost more than non-hybrids is the manufacture, replacement and disposal of such items as batteries, electric motors (in addition to the conventional engine), lighter weight materials and complexity of the power package.

And while many consumers and environmentalists have targeted sport utility vehicles because of their lower fuel economy and/or perceived inefficiency as a means of transportation, the energy cost per mile shows at least some of that disdain is misplaced.

For example, while the industry average of all vehicles sold in the U.S. in 2005 was $2.28 cents per mile, the Hummer H3 (among most SUVs) was only $1.949 cents per mile. That figure is also lower than all currently offered hybrids and Honda Civic at $2.42 per mile.

“If a consumer is concerned about fuel economy because of family budgets or depleting oil supplies, it is perfectly logical to consider buying high-fuel-economy vehicles,” says Art Spinella, president of CNW Marketing Research, Inc. “But if the concern is the broader issues such as environmental impact of energy usage, some high-mileage vehicles actually cost society more than conventional or even larger models over their lifetime.

“We believe this kind of data is important in a consumer’s selection of transportation,” says Spinella. “Basing purchase decisions solely on fuel economy or vehicle size does not get to the heart of the energy usage issue.”

The goal of overall worldwide energy conservation and the cost to society in general – not just the auto buyer – can often be better addressed by being aware of a car or truck’s “dust to dust” energy requirements, he said.

This study is not the end of the energy-usage discussion. “We hope to see a dialog begin that puts educated and aware consumers into energy policy decisions,” Spinella said. “We undertook this research to see if perceptions (about energy efficiency) were true in the real world.”

END IT

For a complete list of all vehicles and their Energy Cost per Mile, contact Art Spinella at CNW Marketing Research, Inc. (541-347-4718) or email Mailroom@cnwmr.com

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
35499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 18:21:53) (svar på 35498)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.157.229)
Hej, jeg glemte ay vedlægge dokumentationen, den kommer her:
http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Main%20Spreadsheet%203%20By%20Segment.xls
35500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 19:04:01) (svar på 35496)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.59)
Når du opstiller den slags regnestykke, Peter, skal du tage alle faktorer med.
Du har glemt transportkapacitæt, altså hvor meget gods og hvor mange personer der gennemsnitlig kan transporteres.

En Lupo opnår max. 4 personer x 24.000 km = 96.000 personkilometer

En Defender (gule plader) opnår max. 3 personer x 24.000 km = 72.000 personkilometer

Lupo med 4 personer og 50 kg bagage - mere er der ikke plads til - opnår 1,200.000 godskilometer

En Defender med 3 personer og 900 kg bagage opnår 21.600.000 godskilometer.

Omregner vi den ene passager i Lupoen til gods ( 75 kg), opnår Lupoen 3.000.000 godskilometer

Lupoen transporterer 3.750 kg gods/personer på een liter diesel, Defenderen transporterer 9.000 kg gods/personer på een liter.

En Lupo må ikke trække en trailer, en Defender må have en anhængerlast på max. 3,5 tons.

Jeg har taget en 110" som udgangspunkt, men tager vi en LR 88", så ser tallene således ud: 525 kg gods x 24.000 km = 12.600.000 godskilometer på 2.400 l diesel = 5.250 kg/l.

Jeg føler mig altså ikke helt som en grissebasse.... tværtom !
35504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 20:24:41) (svar på 35496)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.137.94)
Hej Peter.Hvem tror en lupo bliver 20 år den er bygget til at holde max 10 så er der ikke mere at gøre med der,så der går 2 stk Lupo hver gang du regner på forbrug af biler. Venlig serie 2A hilsen model 1965 Det er 4 stk lupo.
35521: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (04-06-2006 22:47:22) (svar på 35483)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.123.28)
Hej Alexander

Hvor fremgår det lige af typegodkendelsen at man ikke må tune på en LR? noget du har noget dolumentation for???


Mvh Christian
35522: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (05-06-2006 08:59:34) (svar på 35521)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.59)
Det står nok ikke i typegodkendelsen,fordi den slags reguleres i Detailforskrifterne...
Gå ind på Færdselsstyrelsens website og så har du læsning til et par timer...
35501: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 19:11:45) (svar på 35475)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)
Hej Jakob

Der er også en laaaang beskrivelse her: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=31


Mvh

Morten
....jeg burde cykle på arbejde
35503: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 20:19:32) (svar på 35501)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Mange tak & god pinse :-)
35505: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 21:30:07) (svar på 35503)
Brian M. Christensen #6471, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.16.94)
Lidt at tænke over....
Her er en lille sjov historie.
Jeg har en god ven som er Hovmeste på et af Mærsk's helt storer containerskibe. og han grinede lidt da han læste dette inlæg, fordi "hans" skib bruger ca. 45-50 Tons heavyfuel i døgnet til fremdrift på hovedmotoren, der efter kommer der 2 mindre motor som laver strøm og andet til skibet. de bruger "kun" ca. 10 Tons heavyfuel i døgnet. og det er vel at mærke et årg. 2005 skib.
Tænk lige over det, inden i siger at en Tuned Rover forpester miljø'et

/Brian MC
35509: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (03-06-2006 23:07:00) (svar på 35505)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.135)
Til gengæld bruger containerskibe kun 50% af den energi som kræves af feks. et tog for at fragte et ton en enkelt kilometer. Og kun 25% af den energi en lastbil ville kræve.

Så jeg tror faktisk containerskibet vinder i det lange løb

Anyway, jeg køber sgu' et containerskib i morgen og sælgere land roveren.. Så er det bare lige det med parkeringsmulighederne.. Men når man er vand til at parkere en 109", så kan det vel ikke være så slemt??

God pinse

Vh. Henrik
35519: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (04-06-2006 14:04:20) (svar på 35509)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Big is beautiful!

Nu er der efterhånden temmelig langt til det oprindelige spørgsmål om chiptuning i starten af denne tråd, men tillad mig dette beskedne input om transporteffektivitet i forhold til miljøbelastning. Hos Scania-importøren i Danmark anvender vi nedenstående tal, når vi taler om transport og miljø. Under forudsætning af fuldt læs på køretøjerne bliver energiregnestykket nogenlunde således:

VW Touran van, 1,9 liter 4-cyl. TDI, 100 HK, forbrug 16,2 km/l, total 2.200 kg, last 700 kg
brændstofforbrug pr. ton/km: 0,0881 l

VW LT 35 varevogn, 2,5 liter 4-cyl. TDI, 156 HK, forbrug 11,0 km/l, total 3.500 kg, last 1.625 kg,
brændstofforbrug pr. ton/km: 0,0559 l

Scania P230 lastbil, 9-liter 6-cyl. PDE, 230 HK, 4,5 km/l, total 17.000 kg, last 9.000 kg,
brændstofforbrug pr. ton/km: 0,0247 l

Scania R420 EU-vogntog, 12-liter 6-cyl. HPI, 420 HK, 3,5 km/l, total 40.000 kg, last 25.000 kg,
brændstofforbrug pr. ton/km: 0,0114 l

Scania R620 modul-vogntog, 16 liter V8, 620 HK, 2,5 km/l, total: 60.000 kg, last: 40.000 kg,
brændstofforbrug pr. ton/km 0,0100 l

Hvis brændstofforbruget pr. ton/km gods omregnes til index med udgangspunkt i varevognen, ser tallene således ud:

Lille varebil 100
Stor varebil 63
Lastbil 28
EU-vogntog 13
Modul-vogntog 11

Da der stort set er en lineær sammenhæng mellem brændstofforbrug og udslip af forurenende stoffer (i hvertfald på moderne dieselmotorer), må konklusionen være: "Big is beautiful - og jo bigger, jo bedre".

Mvh
Mikael

PS: Ovenstående tal gælder for originale køretøjer uden konstruktive ændringer. Eventuel chiptuning vil fuldstændig ødelægge tallene - og miljøet!
35536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (06-06-2006 13:25:24) (svar på 35519)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Rolig nu! kan vi blive enige om at det er en hobby vi har med vores biler der går lidt kortere på literen ?hvis vi ikke kan have den hobby ,kan man heller ikke have lystbåd,landskampe skal aflyses (45000 mennesker skal transporteres ,+ politiets transport ved samme lejlighed)de årlige charterture og weekend smutturen til London skal samme vej( flytransport er en af de mest stigende forurenings kilder)O.S.V.Men selfølgelig er jeg enig at vi ikke skal ose mere end højst nødvendigt
35552: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (06-06-2006 18:30:05) (svar på 35536)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.72.238)
Hørt. 0,5% af alle biler på jorden kører i Danmark. en brøkdel af dem er LR. Så hvem kan regne den mikroskopiske kulilteudslip ud af dem globalt set?.
Fordi man køber en lupo og pendler 50000-60000 km om året berettiger da bestemt ikke til en plads i miliøhimlen.
Husk at gå på arbejde uden at åndedraget stiger (også her er der kulilte). Vi har faktisk en milliard kinesere til at cykle hver dag, tænk lige på hvor meget co2 udslip der kunne spares hvis de kørte i landrovere med 20 personer stoppet ind i dem.

Der er nul dokumentation for ovenstående.

Er Landrover kunst og kultur? og må det så ikke koste lidt?

:-)
mvh Boe



35553: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (06-06-2006 19:51:51) (svar på 35552)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.18)
bare en strøtanke
Hvad får i ellers tiden til at gå med :) og såen
Lars/Biltris
( der nyder debatten )
35557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tuning af 300 TDI på nettet - HVOR? (06-06-2006 23:32:32) (svar på 35553)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
hmmmm nu er vi i besiddelse af 1stk Lupo 3L + 1stk OneTen fra 85, derud over er jeg aktiv medlem af Danmarks Sportsfiskerforbund, Vandplejen for Synderjyllands amt, Dansk Naturfrednings forening, og arbejder dagligt med process optimering....,- alt dette handler om 2 ting..
1 livsglæde(hobby)
2 Økonomi (gribe i lommen)

Moral og etik skal ses ud fra personlige værdier, disse værdier kan ikke genraliseres til at dække alle individerer.

Så hvis nogen har det skidt med at bilen måske bruger lidt ekstra olie, så må det jo værdi-skabende for den person at omsætte køretøjet.

ønsker mand vitterligt at gøre noget for miljøet,- burde mand nok ikke ytre useriøse "fakta"og meninger i en bilklub,- her er der vidst ikke nogen quick-winns!!!

/Tom