tilbage

Land Rover Forum  

Index
35613: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 09:34:17)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Går med lidt tanker omkring galvanisering af ramme og torpedo og så dukker der jo lidt spørgsmål op:

Hvis man køber en frisk galvaniseret ramme fra f.ex Richards Chassis - kan man så forvente at den holder nærmest evigt ?

Skal man behandle den med tectyl/pava & co eller skal man holde nallerne fra den ? Vil det være en fordel at male den ?

Hvis man nu bliver nødt til at bore huller i rammen for at montere spil eller lignende, vil der så kunne opstå rust der hvor man har lavet friske huller ?

På forhånd tak

Michael
Index
35616: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 10:00:34) (svar på 35613)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
hej Michael.

Ja; på den måde at der gives en garanti på mellem 35 og 50 år på galvaniseret jern, der ikke står i salttåge. Så medmindre du er omkring 10 år gammel, kan man vel sige at det holder "evigt", eller i hvert fald din tid ud.

Der kan smøres Tectyl på ydersiden, men indvendigt kommer jeg ikke selv noget i. (Som kan tiltrække skidt og møg)...

Hvis der bores huller eller der kommer andre skader, pensles stederne med zink-holdig maling/grunder.

Just my 2 cent's....

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
35617: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 10:08:48) (svar på 35616)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Verner,

tak for hurtigt svar.

Vil det ikke være bedre at undvære tectyl på ydersiden, så den ikke tiltrækker så meget snask, eller er det nødvendigt for at beskytte yderligere - hvis man nu regner med at blive et godt stykke over 100 år :=) ?

Mvh

Michael
Index
35618: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 10:27:44) (svar på 35617)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Michael.

Altså; jeg er ikke "metallurologist", men der ryger jo lidt zink af overfladen hele tiden, så derfor tror jeg at man forlænger processen med xx ? antal år. Det skulle ikke være den tynde, men den såkaldte "Body". Der er sikkert også andre fabrikater, som er lige så gode...
(Den flotte blanke galva overflade, bliver alligevel hurtigt mat)..
Det allerbedste er at holde øje med evt. rustskader og give dem zinkmaling....

Til den tid (omkring 2075), må du gerne give et praj; så vi kan lave en festdag ud af det...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk
Index
35621: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 11:38:22) (svar på 35613)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Michael

Hvis Richar Chassis handler med kvalitetsprodukter skulle galvaniseringen holde din tid ud.

Hvis du har lagt mærke til galvaniserede rækværk og lignende på offentlige steder vil du se at der efterhånden bliver rustfarvningssymptomer synlige på udsatte steder (dvs de steder hvor galvaniseringen er tyndest - såsom hjørner, kanter, svejsesteder, knotter osv. - på de flade steder er galvaniseringen intakt selv mange år efter).
Hvorfor så det?
Vind,vejr og syreregn tærer i zinklaget hvorfor det med tiden bliver "slidt af". Men her taler vi om mange års udsættelse for "agressive" miljøer.

Nygalvaniseret stål bør i øvrigt have lov til at stå ubehandlet det første års tid hvor det udsættes for vind og vejrs angreb på overfladen - derefter (når overfladen har mistet sit blanke præg) kan man vælge at male den efter en omgang grundrens.
Som du nok har iagttaget ses det på mange nygalvaniserede værker (som er blevet malet umiddelbart efter galvaniseringen) at malingen skaller af i flager og det er jo træls.
Hvis du absolut vil male din torpedo fra levering af hvor den er blank og skinnende kan du overfladebehandle de påtænkte malingsflader med en syre som angriber zinken (husk at neutralisere efter behandling)så den bliver modtagelig for malingen - så undgår du afskalningen kort tid efter.
Med hensyn til at bore huller i galvaniseret stål: Små huller behøves ikke nødvendigvis at blive beskyttet efter boring da zinkens overfladespændingshinde (eller hvad man nu lige skal kalde det) vil "lukke"/"dække" såret. Her har vi med metallers spændingsrækkefølge at gøre og zink angribes før stål).
Dog vil jeg personlig da give hullet et pust zinkprimer for alle tilfældes skyld.

Zinkprimer findes både på bøtte og dåse (her hvor jeg bor). På dåse findes den i to udførsler - en mat til at overmale og en blank som ikke skal overmales. Jeg har benyttet begge produkter og de virker fint til reparationssteder og lign. Dog er der her tale om en form for koldgalavnisering som ikke holder evigt.

Indvendig besyttelse af rammen: Nogle foretrækker at give indersiden linolie som skulle virke formidabelt (se de mange tråde om netop linoliebahandling her i forum).

SIIIhilsen Stefan - Skanderborg
Index
35623: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 11:46:27) (svar på 35621)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Stefan,

Tak for den udførlige forklaring - jeg har da fået lidt at tænke på mht efterbehandlingen. Jeg kan så også godt se hvorfor Verner snakker om at tectyle ydersiden.

Mvh

Michael
Index
35674: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (12-06-2006 10:43:19) (svar på 35623)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.115)
Og pas nu på med at bruge rustfrit til sammenspænding.
Rustfrit er godt nok lækker, men grunden til at zink (galvanisering) virker er, at det ligger forholdsvis tæt på jern i spændingsrækkefølgen (vist tilsidst i dette indlæg). Jo længere afstand der er mellem to metaller i spændingsrækkefølgen, jo kraftigere korrossion vil der komme.
Aluminium og zink er meget tæt på hinanden, og derfor er det meget anbefalelsesværdigt kun at bruge galvaniserede bolte til sammenspænding, og elektrisk isolere rustfrit, hvis man skal have det spændt på.

Se iøvrigt meget mere om galvanisk tærring og beskyttelse imod rustangreb ved hjælp af galvanisk beskyttelse (galvanisering) på http://www.corrosion-doctors.org/MatSelect/corrmetals.htm


Platinum
Gold
Graphite
Titanium
Silver
Hastelloy C
18-8 austenitic stainless steels (passive condition)
Iron-chromium alloys (passive condition)
Inconel (passive)
Nickel
Monel
Cupronickel alloys
Bronzes
Copper
Brasses
Inconel (active)
Nickel (active)
Tin
Lead
18-8 Austenitic stainless steels (active)
13% Chromium stainless steel (active)
Cast iron
Mild steel and iron
Cadmium
Aluminum alloys
Zinc
Magnesium and magnesium alloys

Index
35675: sv: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (12-06-2006 10:56:36) (svar på 35674)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Thomas,

Tak for det fornemme råd - kender du også noget til styrken af galvaniserede emner kontra ugalvaniseret eller kontrå rustfrit - bliver styrken påvirket af behandlingen ?

Pft

Mvh
Michael
Index
35676: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (12-06-2006 11:15:48) (svar på 35675)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Michael.

Der har siden midtfirserne været diskuteret frem og tilbage om galvanisering af Land-Rover rammer. Nogle mener at det ikke duer, da varmgalvaniseringer "svækker" jernet.

Jeg har aldrig hørt om en galvaniseret ramme, som er brækket sammen på grund af galvaniseringen; derimod har jeg set mange ugalvaniserede rustne rammer, som nærmest var livsfarlige at være i nærheden af....

Bare spring på vognen....


Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk/
Index
35678: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (12-06-2006 11:22:14) (svar på 35676)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Verner

Det regner jeg også med at gøre - det er en Stage 1 109" STW som skal have den helt vilde tur

Mvh
Michael
Index
35681: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (12-06-2006 11:48:34) (svar på 35675)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.123)
Umiddelbart gør man jernet en anelse blødere, når man opvarmer det til galvanisering. Opvarmningen medfører derfor, at lidt af stivheden i jernet forsvinder, men som Verner skriver, så er en lidt blød, men hel ramme langt at foretrække frem for en rusten ramme. Rust/oxidering hærder iøvrigt overfladen og gør den mere følsom overfor slag og stød, så alt i alt er galvaniseret jern, galvaniserede bolte og aluminium dit bedste bud på en seriøs løsning.
Rustfrit er som regel meget "forædlet" og hårdt. Når rustfrit spændes hårdt nok, begynder overfladen og flyde, og man får hvad der populært kaldes "Rivning" (altså en sammensvejsning af overfladerne, som gør det uadskillelig). Hvis man skal bolte ting sammen så de virkelig holder, anvendes altid galvaniserede bolte, da de er blødere i materialet, og derfor kan spændes hårdere uden at boltene knækker. I praksis mener jeg dog ikke det har betydning når man er under M32 gevind, men pas på den galvaniske tærring, som jeg tidligere nævnte.
Index
38800: sv: Galvanisering - holder det evigt ? (18-10-2006 05:07:11) (svar på 35613)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.88.49)
Er det lavet ordentligt, så holder det evigt.
Fordel med pava/tekstyl og maling ? Nej
Svækker en galvanisering jernet. Nej

Galvaniseringen er enten at dyppe emnet i et kar med flydende zink eller sprøjte det på. (metallisering) så hvis man smider rammen i karret og tager på ferie, ja så ødelægger man den nok.
Min erfaring fra nordsøen er at galvanisering nok holder 20 år. Dvs at du kan parkere din LR i en halv meter havvand i 20 år før din torpedo og ramme er væk