35569:
sv: Rustbeskyttelse af Defender (07-06-2006 12:57:34) (svar på
35563)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 15.203.169.125)
Hej Mikael,
1.:
Køb en gartnerhavesprøjte på 5 liter, der kan pumpes tryk i.
Tag en stor (stor nok til sprøjten) gryde og fyld den med så meget vand så den er helt fuld når du sætter sprøjten ned i den. Varm vandet op til ca. 85 grader C. Dæk bremser og evt. ABS sensorer til.
Fyld sprøjten med rå linolie, kan købes i 5-liters dunke til en rimelig pris, det behøver ikke være jomfruolie. Sæt sprøjten i vandbadet og lad den stå til linolien er opvarmet til samme temp. som vandet. Tag sprøjten op, pump tryk i den og så ellers ind under bilen og sprøjt overalt. Linolien er kendetegnet ved et meget slankt molekyle, der gør at olien trænger ind i mikrorevner. Opvarmningen gør at olien bliver tyktflydende når den rammer det kolde metal, så den ikke bare løber af. Linolien er en uges tid om at overfladehærde, og bilen vil lugte som en nyslået græsplæne i små tre uger mens olien hærder igennem. Når olien er hærdet, ligger der en sej, transparent hinde overalt, der ikke danner lommer hvis der kommer ridser i den, som tectyl gør.
Det er det jeg bruger på vores biler, og jeg kunne aldrig drømme om at bruge andet. Du kan også bruge det til hulrum, blot md en tectylsprøje, men stadig varm olie.
Det er billigt, miljøvenligt, uskadeligt at arbejde med og ekstremt effektivt.
gentag behandlingen efter 2 måneder for at få den absolut bedste beskyttelse. Og så igen hvert 3-5. år.
2.:
Specielt bageste del af rammen, omkring bagaksel og under ladbund bagest. Rammen skal have overalt indvendigt.
3.:
Skift olie ofte i starten og brug altid en god olie (ikke billig supermarkedsolie) Hold bilen velsmurt og fjern skidt og møg fra undervognen når du har kørt i mudder o.l.
/tony