tilbage

Land Rover Forum  

Index
35563: Rustbeskyttelse af Defender (07-06-2006 10:26:08)
Mikael Sejersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.70.161)
Jeg har lige købt en ny Defender og håber t jeg skal have den i RIGTIG mange år - og vil derfor gerne passe godt på den. Jeg vil derfor hvave den rustbeskyttet. Er der nogen der:

1)
har erfaringere med rustbeskyttelse?

2)
har erfaring for hvor jeg specielt skal passe på rust?

3)
har andre gode tips og tricks til hvad jeg med fordel kan gøre nu da bilen er ny - for at få en laaaang levetid på den?

Mange hilsner
Mikael Sejersen
Index
35568: sv: Rustbeskyttelse af Defender (07-06-2006 12:50:32) (svar på 35563)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Tillykke med bilen.

jeg ville nok give rammen en gang pava indvendig,- og kun indvendig.
udvendig ville jeg give rammen en gang corrostabil, og derefter et lag body.
bodyen er kun for at minimere risikoen for stenslag i corrostabilen.

jeg tror umidlbart at regelmessig grundig rengøring giver bilen et meget langt liv!

/Tom
Index
35569: sv: Rustbeskyttelse af Defender (07-06-2006 12:57:34) (svar på 35563)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Hej Mikael,

1.:
Køb en gartnerhavesprøjte på 5 liter, der kan pumpes tryk i.
Tag en stor (stor nok til sprøjten) gryde og fyld den med så meget vand så den er helt fuld når du sætter sprøjten ned i den. Varm vandet op til ca. 85 grader C. Dæk bremser og evt. ABS sensorer til.
Fyld sprøjten med rå linolie, kan købes i 5-liters dunke til en rimelig pris, det behøver ikke være jomfruolie. Sæt sprøjten i vandbadet og lad den stå til linolien er opvarmet til samme temp. som vandet. Tag sprøjten op, pump tryk i den og så ellers ind under bilen og sprøjt overalt. Linolien er kendetegnet ved et meget slankt molekyle, der gør at olien trænger ind i mikrorevner. Opvarmningen gør at olien bliver tyktflydende når den rammer det kolde metal, så den ikke bare løber af. Linolien er en uges tid om at overfladehærde, og bilen vil lugte som en nyslået græsplæne i små tre uger mens olien hærder igennem. Når olien er hærdet, ligger der en sej, transparent hinde overalt, der ikke danner lommer hvis der kommer ridser i den, som tectyl gør.

Det er det jeg bruger på vores biler, og jeg kunne aldrig drømme om at bruge andet. Du kan også bruge det til hulrum, blot md en tectylsprøje, men stadig varm olie.
Det er billigt, miljøvenligt, uskadeligt at arbejde med og ekstremt effektivt.

gentag behandlingen efter 2 måneder for at få den absolut bedste beskyttelse. Og så igen hvert 3-5. år.

2.:
Specielt bageste del af rammen, omkring bagaksel og under ladbund bagest. Rammen skal have overalt indvendigt.

3.:
Skift olie ofte i starten og brug altid en god olie (ikke billig supermarkedsolie) Hold bilen velsmurt og fjern skidt og møg fra undervognen når du har kørt i mudder o.l.

/tony
Index
35588: sv: sv: Rustbeskyttelse af Defender (08-06-2006 09:28:19) (svar på 35569)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hej Tony

Skal olien også nå op på 85 grader eller tager man gryden af ilden og venter til vand og olie er blevet enige om en fællestemperatur ?

/Morten
Index
35590: sv: sv: sv: Rustbeskyttelse af Defender (08-06-2006 09:43:52) (svar på 35588)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Olien skal være min. 85 grader, det er hele pointen ved vandbadet. Beklager uklarheden.

/tony
Index
35598: sv: sv: Rustbeskyttelse af Defender (08-06-2006 17:24:25) (svar på 35569)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Hej Tony
Kan man også give rå lindolie ovenpå det undervognsbehandling der sidder der i forvejen.
88"Hilsen Rasmus
Index
35612: sv: sv: sv: Rustbeskyttelse af Defender (09-06-2006 08:28:40) (svar på 35598)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej Rasmus,

Ja, det kan du faktisk godt, du skal blot sørge for at rense det gamle for sand og evt. løse flager. Det kan være en fordel at bruge en maligsskraber de steder hvor den gamle tectyl er meget medtaget.

/tony
Index
35577: sv: Rustbeskyttelse af Defender (07-06-2006 20:04:40) (svar på 35563)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.88.84.32)
Tillykke med bilen
1. Beskyt også torpedopladen (bulkhead) indvendig. Skru bolte ud af dørhængslerne (en ad gangen) og sprøjt hulrumsbeskyttelse ind. Blindpropperne ved vinduesviskerarmene kan også benyttes til at sprøjte ind i.
2. Dørene bør også have indvendigt, evt. ved at fjerne beklædningen. Ved at bore huller i dørrammen og sprøjte ind giver ikke altid en optimal fordeling af hulrumsbeskyttelsen.
3. Gummilisterne rundt i døråbningen inderholder stålclips der kan ruste og give grimme udfældninger. Fjern de nederste par clips med en tang.
4. Rammen har fået en overfladebeskyttelse fra fabrikken. Derfor kan du ikke male med corrostabil. Giv den istedet undervognsbehandling udvendig og hulrumsbeskyttelse indvendig.
5. Chassisrammen bagpå kan males med epoxy grunder og derefter sort skibsmaling. Det er ikke miljøvenligt men holder. Den sorte maling fra fabrikken bliver hurtig mat.

mvh. Henrik
Index
35628: sv: Rustbeskyttelse af Defender (09-06-2006 14:34:15) (svar på 35563)
Mikael Sejersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.70.161)
Hej med jer

Tak for de mange gode svar. Jeg ved godt at det er meningen med et forum og internettet - men jeg syntes altså at det er fedt at men kn spørge "ud i det blå" og så få så mange gode og brugbare svar.

Tak for hjælpen ;o)

/Mikael
Index
35683: sv: sv: Rustbeskyttelse af Defender (12-06-2006 12:00:04) (svar på 35628)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Ja tillykke med bilen. Hvis du nu af en eller anden grund vil betale dig for at få beskyttet bilen imod rustangreb, er der ligeså mange gode råd. Min Defender fik Mercasol hos Fløng auto og det var rigtig godt. Andre foretrækker noget andet - og sådan er religion jo.

Jeg har også udskiftet så mange bolte og møtrikker til rustfrie eller galvaniserede. Og sådan kan du blive ved. Er du fanatisk går du efter en 100 varmgalvanisering af ramme, torpedo og sætter galv. beskyttere på døre, osv.
Husk at ventilation og huller (så vandet kan løbe bort) er et must og at fysikken og kemien opfører sig forventeligt ( når fx alu møder stål osv).

En rustfri LR ER bare en større fornøjelse.