tilbage

Land Rover Forum  

Index
35714: Påsvejsning af nye horn - hvordan...? (13-06-2006 10:39:50)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 192.38.113.186)
Hej

Så har jeg fået et nyt sæt horn fra Williams - ikke outriggerne under torpedoen, men de forreste, som forreste bladfjedre hæfter på.

Jeg har søgt i de gamle tråde, men har ikke kunnet finde en lidt mere udførlig påsvejsningsbeskrivelse, og alle værksteder, jeg har prøvet at ringe til, er ophængte af arbejde ca herfra og til jul...sååå....jeg kommer vist selv til at forsøge mig.

Jeg har adgang til et CO2 svejseanlæg og en bror, der er en hæderlig svejser, så nu har jeg besluttet mig for at prøve selv.

Er der nogen, der ligger inde med en beskrivelse eller ideelt en skitse? På billedet har hornene "flapper", men hvad gør man? Skærer man helt bort så der intet overlap forekommer og emnerne gennembrændes ved svejsning, eller er det nok at lade hornet overlappe, og så fuldsvejse rundt i kanten?

Og ikke mindst: hvad SKAL man gøre for at svejsningen er lovlig og korrekt? Ifg de gamle tråde herinde er montering af nye horn fuldt ud lovlig, og jeg har fået en genihugningstilladelse, så jeg har ikke tænkt mig at skjule noget.

Bilen skulle jo også gerne engang kunne synes:-)

På forhånd tak.

Med sol & sommer hilsen og slet skjult misundelse på dem med køreklare biler
Niels 6803 / reg øsj.
Index
35718: sv: Påsvejsning af nye horn - hvordan...? (13-06-2006 13:09:09) (svar på 35714)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.127.213)
Hej Niels.Du må godt lappe over det er det bedste,sørg for at det nye horn sidder lige på ellers kommer bilen til at stå skævt.
Index
35722: sv: Påsvejsning af nye horn - hvordan...? (13-06-2006 18:23:34) (svar på 35714)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Niels Kristian

du skal lave et overlap så stort som muligt.
når du svejser bør du punktsvejse det hele, dette er for ikke at gøre det for varmt mht. vridning/spændinger, er din bror en øvet svejser ved han sikkert alt herom.

inden du skærer det gamle af, bør du lave dig et par fiks punkter, evt. der hvor fjedrende påspændes, fastgør din fiksering til rammen. du kan evt svejse et par firkant rør på rammen, med et hul i enden der passer til fjedre ophænget. når så de nye skal monteres, spændes de blot fast i dit fikserings værktøj, og de sidder hvor de skal!!

held& lykke med projektet.
lige et par billeder min udskiftning af bagvange, har desværre ikke billeder af mit fikserings værktøj.

/Tom
Index
35731: sv: sv: Påsvejsning af nye horn - hvordan...? (14-06-2006 09:03:50) (svar på 35722)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
Hej !

Det er også en god ide at bore nogle huller i flapperne så man kan punktsvejse flapperne sammen i overlappet, det er også en god ting at give overlappet en gang zinksvejsegrunder så man ikke får en ny rustfælde, som et overlap jo ellers bliver.

Per