tilbage

Land Rover Forum  

Index
35698: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (12-06-2006 19:13:57)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Så vidt jeg er orienteret findes der to typer stikaksler til RRC: "Den gamle type" med helstøbt flange ved hjulleje og "den nye type" med splines på henholdvis flange og stikaksel ved hjulleje. Jeg er ved at renovere et sæt ABS-aksler og har mulighed for at vælge mellem begge typer stikaksel. Hvilken type er bedst?
Index
35737: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (14-06-2006 13:43:01) (svar på 35698)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.116)
Den nye type er stærkest, men du kan få endnu stærkere aksler hos Team Bertelsen. Men det kommer an på hvor seriøs offroad du vil køre. Til almindelig vejbrug er den gamle model rigelig stærk selv til store hjul, hvorimod den nye model ikke er stærk nok til 34"-35" mud mønstrede hjul, som rigtigt får klø. Her skal man tænke på hvordan man kører, medmindre man får de særligt forstærkede aksler (som iøvrigt også kan knække, hvis du har tilpas stor motor eller moment)
Jeg har kørt de sidste år uden at knække noget, men lige da jeg havde fået bilen brækkede akslerne hele tiden, så det har selvfølgelig også noget at gøre med hvordan man kører, og hvor godt man kender køretøjet.
Index
35741: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (14-06-2006 17:46:37) (svar på 35737)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Okay - bilen kommer ikke til at køre off-road, dog bliver dækmonteringen 296/75R16 (ca. 35") ... så jeg holder mig vel bare til den nye type stikaksel?! ... men er der ikke rissiko for mere slør/"klonk"-lyde med den nye type?
Index
35749: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (14-06-2006 20:20:34) (svar på 35741)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.10.190.22)
Jeg ved ikke om der er risikofor flere klonklyde end der ellers vil være; men der er i hvert fald endnu en kilde til lyde på grund af det lille slup der er i strålerne. Sørg derfor for at holde disse stråler velsmurte med fedt, så de ikke ruster, og dermedslides unødvendigt. Det er også vigtigt at beskyttelseshætten er tæt. Brug evt. flydende pakning til at tætne med.

Jakob Edelvold
Index
35752: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (14-06-2006 20:53:22) (svar på 35749)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hvad er det for en beskyttelseshætte du snakker om??
mvh
Claus
Index
35767: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 07:15:57) (svar på 35752)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Jeg ved godt at indlægget handler om Range Rover. Jeg hentyder til den beskyttelseshætte i forskellige udformninger, der sidder på Defenderens og lignende aksler. Den findes i både gummi, blik og som en god solid endeprop med gevind.

Jakob Edelvold.
Index
35769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 08:53:51) (svar på 35767)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
...men ikke på en Range Rover aksel...og det var jo det spørgsmålet gik på.....

mvh
Claus
RRC-ejer
Index
35774: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 12:00:55) (svar på 35769)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Lur mig om ikke man kan få stikaksler til RRC med en solid endeprop der skrues på.
Det er ikke originalt, men det er det jeg har på min Defender heller ikke. De er fra Maxi Drive og dem vil jeg også anbefale til RRC.

Jakob Edelvold
Index
35775: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 12:29:40) (svar på 35774)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
måske skulle du bare starte med at læse Jacobs spørgsmål...
det gik såmænd bare på hvilke af de 2 typer der normalt er monteret på en RRC der var stærkest.
Som de fleste andre klubmedlemmer er jeg bekendt med at der er et stort "after-market" for mere eller mindre seriøse stumper til mere eller mindre seriøse kørere....men det er en hel anden historie ;-)

vh Claus
Index
35776: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 14:19:51) (svar på 35741)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.119)
Hej Jakob

Nej, du får ikke mere støj, nærmere tvært imod. De nyere aksler er lavet med mindre tolerancer end de gamle, så hele træktøjet passer bedre sammen. Hvis du så samtidigt får viscose kobling på dit centerdifferentialespær (er det en automatic?), bliver bilen næsten lydløs fra transmissionen.
Fik du iøvrigt skruet tag på?
Index
35777: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (15-06-2006 14:56:05) (svar på 35776)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.245.175)
Hej Thomas.

Tak for svar - hele setup'et er en 300 TDI med 4-trins automaticbox og transfer med viscosekobling ... og efter at have læst indlæg herfra, nu også med den nye type stikaksler ;-)

Nej, taget er ikke skruet på endnu .. bilen er splittet i atomer, faktisk har jeg lige sendt rammen + div. dele til galvanisering idag....
Index
35787: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken type stikaksel er bedst på RRC ?? (16-06-2006 09:36:28) (svar på 35777)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.119)
Det er et rigtigt godt projekt. Vi glæder os til at se vognen.