35732:
"Tuning" af 300tdi, fortsat fra 6/6 (14-06-2006 09:35:36)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 83.91.81.82)
Jeg har været ved at pille !! efter at have læst indlæget om at skrue lidt på pumpen på en 300 tdi.
Jeg har en Disco fra 97 med 340.000 på bagen, så jeg har lidt haft fornæmmelsen af vi for det meste har kørt i modvind.
Jeg var lidt rund på nettet, men fandt ikke noget nyt, det var samme forklaring uanset om den Bosch Ve pumpe sad på en Ford - Dodge eller en LR, og de vejledninger der var i tråden var ok, så jeg gik i gang.
Og det skulle jeg have gjort for 100.000 siden, det tog 7 skriver SYV minutter. jeg tog udgaven med justering af fjederen i toppen og mængde skruen, da jeg kunne se at der havde været en før mig ( forhandleren ) lagde jeg ud med 1,5 omgang på torx skruen i toppen og 3/4 omgang på mængdeskruen, det gav lidt røg så fjederen i toppen fik en 1/2 omgang tilbage igen, tomgangen skulle lige 150 omdr. ned, og nu har jeg sku fået medvind, det er en helt anden bil, det kan godt være man kan finjustere lidt, men det må komme senere.
Resultat:
Ingen tøven ved start med ac slået til, og det er jo rart i disse dage.
Ingen røg fra skorstenen.
Mærkbar bedre acceleration i området lige over 2000 omdr.
Og sidst men ikke mindst, jeg tror ikke jeg skal oftere ind til Statoil end før, fordi jeg føler faktisk jeg skal træde mindre på speederen end før, pisken skal ikke svinges så meget for at følge trafikken.
Med venlig hilsen
Piloten på Disco-raketten
Per
Disse to justeringer er så simple at tæller man omgange hele eller halve, kan man altid gå tilbage til udgangspunktet