tilbage

Land Rover Forum  

Index
35666: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (11-06-2006 21:35:03)
Anders Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.167.216)
Hej

Jeg overvejer at købe en Freelander 2,0td fra 99/00 den har ikke været brugt til terrænkørsel, men har tilgengæld kørt ca 300000km.

Jeg vurderer at LR er biler der er lavet i en god kvalitet, men er der nogen der har erfaring for om det høje km antal vil give problemer med motor og andre sliddele, og er LR dyre i reservedele sammenlignet med andre bilmærker.

Mvh. Anders
Index
35668: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (11-06-2006 21:57:37) (svar på 35666)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.216)
Bilen har rullet rundt regnet 50.000 km årligt - så der må foreligge en god servicehistorie på bilen.
50.000 km årligt er bedre end 10.000 km, fordi bilen har arbejdet og stået stille, hvilket ofte kan være mere skadeligt.
Hvis bilen nu får et ændret kørselsmønster, kan det være, at der opstår masser af tekniske problemer, som kan tage tilliden til en LR.
En firhjulstrækker har generelt flere sliddele end en almindelig personvogn/varevogn.
Find een, som kender til Freelanders og få ham til at give en vurdering, før du kaster dig ud i eventyret.
Index
35669: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (11-06-2006 22:44:54) (svar på 35666)
Torben Thomsen #6859, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.104.71)
Hejsa!
Min egen Freelander er af samme årgang, men har hidtil kun kørt 185000 km. Ved Team Bertelsen siges der, at der ikke er 2 Freelandere der opfører sig ens mht. slitage på dele. F.eks. gearkassen kan ryge for hver 100000 km. men der er ingen garanti for at den gør det. Et godt råd er derfor at lægge 25000 til side til "overraskelser" så du altid er beredt på det værst tænkelige. Jeg er meget glad for min bil, specielt efter at jeg har taget højde for at den reparationsmæssigt ligger på linie med en Range Rover (!) hvad angår priser på reservedele og reparationsfrekvenser.
Svage punkter: Bagtøj (ca. 11000), gearkasse (ca.20000), viskosekobling (9000), bagrudehejs (4500), eltag (6000), servopumpe (4500) (der er koblet sammen med vandpumpen), lejer til bagaksel (ca. 1500 stk.). Når det så er sagt skylder jeg at skrive, at det er et praktiskt og dejligt køretøj. Dieselforbruget er rimeligt så længe man holder sig under 120-130 på motorvejen, og i vinterkørsel er vogne fantastisk stabil og med sikre køreegenskaber. Mudderpøle og diverse skrænter heller ikke noget problem. Du skal bare passe på ikke at sætte den på maven, for så er det slut med fornøjelsen (!)
Held og lykke!
mvh.
Index
35702: sv: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (12-06-2006 20:24:25) (svar på 35669)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg kan kun istemme at det er en bil bil i den "kategori"...

MEN 300.000 km sætter uværgeligt spor uanset den bedste service vil kilometerne altid kunne mærkes, så bilen skal ligge forholdsmæssigt under markedets øvrige priser for, at kunne "berettige" til kommende eventuelle reperationer...

Søger man på bilpriser.dk skal man for en gulplade i postnummer 5000 (taget som eksempel) give kr. 53.400,- excl moms (Kr. 65.200 incl. moms) for en Freelander fra 1999 med tilsvarende på "klokken".

Ved salg af blen er prisen (incl moms) VAN
Renhandel Ny bil Brugt bil
LR Forhandler Kr 40.900 Kr 46.200 Kr 49.200

Anden forhandler Kr 40.900 Kr 44.700 Kr 48.200

Ved salg af bilen er prisen (excl. moms) VAN
Renhandel Ny bil Brugt bil
LR Forhandler Kr 33.200 Kr 38.300 Kr 41.300

Anden forhandler Kr 33.200 Kr 36.900 Kr 40.300

Ydermere er det måske værd at gøre sig den ulejlighed at undersøge om bilens pris reelt står mål med bilen... dermed mener jeg (og nu falder der sikkert brænde ned over mig??!!) at der måske var andre muligheder... end en Freelander... nuvel er det en fin bil, men alligevel synes jeg, at det er mange kilometer hvis man ikke kender bilens historik nærmere... evt. i form af nuværende ejer... Det er jo ikke alle der behandler deres biler lige godt... 300.00 km kan have givet slidtage som 150.000 hvis føreren har kørt fornuftigt og ladet bilen blive varm inden eventuel "leg"... omvendt kan den være som en udkørt trillebør med fladt hjul....

Jeg har nogle bekendt der har en Freelander der er ca. 4 år... den er nu på sin 3. motor (LÆS 3. - TREDIE) Den bliver kørt stille som en barnevogn, men alligevel kan den ike holde... Ejeren er en stille og rolig dame over de 50 år og elsker bilen... en HSE med læder og automatgear... købte den brugt med ny motor ilagt... (vist nok lagt i hos Termi....n) kørte ca. 1 år... BANG ny motor igen... Hun har sikkert bare (forhåbentlig) været uheldig...

Du skriver ikke noget om den er på hvide eller gule plader... hvad med udstyr... har den eksempelvis motorvarmer... vil uværgeligt hjælpe en del på motorens "slidtage". Hvad med rustbeskyttelse?? Skader?? fortæl fortæl...

Index
35705: sv: sv: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (12-06-2006 21:23:04) (svar på 35702)
anders rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.167.216)
Hej,

Tak for svarene.

Jeg var ude og kigge på den idag, ja det var jo ikke en ny bil hvad man naturligvis heller ikke må forvente.

Den var noget ridset og bulet i højre side men fremstod ellers nogenlunde pæn.

Med en kærlig hånd og lidt lak kunne den sikkert blive ganske pæn.

Den kørte egentligt fint men der var noget "raslen" fra bagtøj eller udstødning.

Det var vist en totalt skrabet model, der heller ikke havde fået undervognsbehandling.

Den stod til 70000.- hvilket jeg vurderede var for meget men han ville ikke sælge til 60000.-

Jeg tror jeg kigger videre og går efter noget der er i bedre stand, men naturligvis også dyrere.

Tak for hjælpen.

Mvh. Anders
Index
35708: sv: sv: sv: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (12-06-2006 23:14:47) (svar på 35705)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.82.22)
Hej Anders,

Jeg har selv en Freelander, en Td4 fra 2001 der havde kørt 98.000km da jeg købte den.

Det eneste jeg kan sige om bilen er: Køb den hos en forhandler. Så er der 6 mdr's garanti - jo mere og jo længere du kan få garanti, jo bedre.

Jeg elsker min Freelander, og ville ikke bytte for noget som helst i hele verden*.

Dog har min haft reparationer for et pænt beløb i løbet af de første fem måneder, alle er gået direkte på garantien, og jeg er ikke bleg for at nævne, at Bilhuset Haldrup i Aalborg har overrasket mig med deres tålmodighed. Sælgeren har dog indrømmet, at de ikke længere har tjent penge på at sælge mig den bil. Nogle af delene der er blevet skiftet er dog de "kendte" fejl, hvor komponenterne sidenhen er blevet ændret, så de fejl skulle ikke komme igen. Hvordan det er på en model fra '99, det tør jeg ikke sige. Mange ting blev ændret på Td4 modellen, men priserne er jo altså også noget højere.

Jeg vil så også være den første til at indrømme, at min Freelander bliver brugt. Ikke kun på asfalt og grusveje, men alle steder hvor jeg kan komme til at teste den. Det er en suveræn bil der kombinerer on-road komfort med off-road egenskaber så godt som det kan lade sig gøre i den prisklasse.

*(Næsten, men hvem ville ikke have en Turbocharged Range Rover Sport V8?)
Index
35808: sv: sv: sv: sv: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (18-06-2006 01:18:22) (svar på 35708)
Anders GS (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.72.2.54)
Købeloven siger at er der fejl som ikke skyldes slidtage så skal forhandleren have mulighed for at udbedre fejlen på HANS regning. Denne garanti gælder for 2 år!
Skrevet af et potientielt kommende medlem.
Med venlig hilsen
Anders GS
Index
35810: sv: sv: sv: sv: sv: sv: køb af Freelander med ca 300000km på bagen (18-06-2006 12:21:44) (svar på 35808)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hmm en lille rettelse:

Købeloven siger, at man som køber har 2 års reklamationsret - LÆS: 24 måneder... Hvoraf de første seks er en garantiperiode... i de 6 måneder skal sælger bevise at fejlen ikke var der da køber fik bilen (eller hvad det ellers måtte være for vare)
De resterende 18 måneder er med reklamationsret... hermed menes, at køber har ret til at klage, men køber skal bevise, at fejlen også var der på leveringstidspunktet.. og, at det ikke skyldes almindelig slidtage eller misligholdelse fra købers side.

Købeloven er faktisk blevet forringet, i forhold til tidligere tiders 12 måneders garanti idet man nu kun har de 6 måneder... men omvendt skal det væren en lumpen bilhandler der ikke vil vedkende sig eventuelle fejl efter bare 7-8 måneder... omend de findes!!! (jeg har prøvet dem... men jeg vandt alligevel!! idet jeg havde reklameret inden for garantiperioden).

Der er også mange, der prøver at sælge med 3 måneder /100% garanti eller 9 måneder 50% eller måske med selvrisiko etc. etc... det er alt sammen ulovligt og uhæderlig forretningsførelse.

Skulle man som køber komme til at købe en bil på slige vilkår, er man ikke budet af kontrakten idet denne er ulovlig... opstår der problemer er sælger forpligtiget til at udbedre de eventuelle fejl... omend det kan volde noget besvær... derfor! hold øjne og øre stive og læs kontrakten grundigt inden underskrift....

Skulle man få brug for juridisk bistand kan Forbrugerklagenævnet måske hjælpe - her skal man dog være opmærksom på, at Forbrugerklagenævnet kun behandler sager, hvor bilen har kostet mellem 10.000 kr. - 100.000 kr. Over 100.000 er det kun muligt via civilt søgsmål eller evemtuelt FDM eller andre løsninger (forsikring etc.)
Det koster 150 kr. at få en sag behandlet i Forbrugerklagenævnet. Hvis man får medhold i klagen, skal den erhversdrivende betale gebyret. Hvis klagen ikke kan behandles, får man pengene tilbage.


Der er dog stadig flere bilmærker der tilbyder mere end hvad købeloven foreskriver - her er LR jo et udmærket eksempel... 3 år eller 100.000km - hvad der end kommer først...



God weekend i garantijunglen