tilbage

Land Rover Forum  

Index
35821: Land Rover rejse i Østrig (18-06-2006 21:40:24)
Rasmus "Ralle" Engelbrecht (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.60.19)
I vores sommerferie i år, planlægger min familie og jeg, at vi skal rejse rundt i Østrig i 2 - 3 uger. Vi rejser i en 110" bus med tagtelt. Jeg ville høre om der er nogen der har erfaringer med spændende ruter i de østrigske alper? Jeg ved at der er lavet Roadbooks over ruter i Frankrig/Italien samt i Spanien. Ruter som ikke er rå offroad tracks men grusvej og små asfalt veje. Er der nogen der har kendskab til ruter eller roadbooks i Østrig? Er der lgeledes nogen der har erfaringer med familieoplevelser i Østrig? vores børn er 2 og 5 år.

MVH Ralle
Index
35825: sv: Land Rover rejse i Østrig (18-06-2006 23:48:32) (svar på 35821)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Ralle

Som indfødt østriger kan jeg da prøve på at overtale Jer til at tage til landets sydligste provins - Kärnten - som jeg selv kommer fra.
Provinshovedstaden Klagenfurt har som så mange andre steder rigeligt at tilbyde deres gæster.

Idet landet ikke har adgang til havet foregår der til gengæld en masse rundt om og på søerne (hvilket vi måske kunne tage til efterretning herhjemme): Vandski, bådleje, dykning, faldskærm efter speedbåd osv. foruden restaurationslivet og cafelivet, som der gøres møje meget ud af.
I perioder laves der bla. opvisninger såsom ridderturneringer, "lederhosenpartys" osv..
Derudover byder regionen på masser af oplevelser hvis man er til historiske romerske sites og middelalderborge. Et absolut must i den retning er Burg Hochosterwitz, Magdalensberg, Landskron og ikke mindst Maria Saal og Maria Wörth.
Ligeledes kan en uforglemmelig dag nemt gå med bare at tulle rundt fra det ene pictoreske site til det næste.
Er alderen til det og tilmed lysten samt muligheden, findes der også glimrende musiksteder og discoteker. Byen (klagenfurt) har også en Opera - hvis det var noget.
For børnene er bla. "Minimundus" et absolut hit og der findes flere veterantogstrækninger i provinsen.
Minimundus er noget i stil med Legoland, dog er husene ikke bygget af lego, men af små minimursten og alverdens vidundere er derved blevet replikeret - derunder også Amalienborg.
Aftnerne tilbringes gerne rundt om de store søer, hvor folk nyder udsigten og den varme aftenluft ved at slentre rundt og droppe ind på de utallige caffeer, som samtlige sø-byer har i overmål. Selv her er der mange gange aftenshows for alle aldre på og ved søen i sommermånederne.
"Pyramidenkogel", som er et højt udsigtstårn på toppen af et bjerg ved "Wörthersee" giver jer en glimrende mulighed for at se henholdsvis Tyrol, Italien og EX-Jugoslavien samt alle de forbundne bjergkæder og pas i området.
Provinsen tilbyder tillige arrangerede vandreture med guide eller velafmærkede ruter på egen hånd, som alle kan deltage i (fra en vis alder vil jeg så tilføje).

Læg dog mærke til at gennemsnitstemperaturen i sommermånederne er høj i daqlområderne(dvs. omkring de 35gr. og luften er fugtig)p.g. alpernes måde at være skruet sammen på. Til gengæld gør det så at folk gerne er ude til langt ud på natten og at man generelt spiser senere end herjhemme (sydlandsk stemning).

Prøv at gå ind på www.tiscover.at , hvor I kan få oplysninger af enhver art.
Det vil i øvrigt være guld værd for jer hvis I investerer i vandrekort over de områder I havde tænkt jer at besøge (fås hos divese velassorterede boghandlere eller kan bestilles) samt på websitet jeg nævnte før bestilte diverse kataloger.

Salzburgerland er også et fantastisk sted at besøge. Mozarts fødeby med det store slot er ( ligesom Burg Hochosterwitz)som taget ud af eventybøgerne.

Som en slutbemærkning vil jeg tilføje at det med fordel kan betale sig at indlogere sig på privatpensioner frem for hoteller - for standarden er generelt meget høj, servicen uovertruffen og atmosfæren er varm og hjertelig.
Jeg kender ikke meget til campferie i det heletaget, men også i den retning skulle det hele fungere prima. Almandsretten har eksisteret, men hæng mig ikke op på det, idet der er sket indskrænkninger i den retning de seneste år.

Skulle I ha´spørgsmål som I mener jeg måske kunne svare på kan I kontakte mig derom (se mine data på medlemsiden under #6008).

SIIIhilsen Stefan - Skanderborg
Index
35935: sv: sv: Land Rover rejse i Østrig (21-06-2006 21:10:51) (svar på 35825)
Rasmus "Ralle" Engelbrecht (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.60.19)
Hej Stefan

Mange tak for det fine indlæg. Vi er gået igang med at bestille kort og materialer. Vi er i hvert tilfælde sikre på at vi vil til Kärnten.

Når vi kommer længere i planlægningsprocessen kan det være at vi kontakter dig igen.

MVH Ralle