tilbage

Land Rover Forum  

Index
35860: Motorproblemer (19-06-2006 23:33:17)
Martin Strandly Hansen #6953, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.82.217.53)
Hej Forum

Jeg har en disco 1 fra 1997, 300 tdi, som taber trækkraft hvis man kører stabilt, dvs. ikke giver gas. samtidig lyser en orange kontroldlampe i instrumentbrættet, som skriver "chek energi". motoren begynder at gå ujævnt, men hvis man linder på gassen, slukker den igen ( og den kører fint ). men det er belastende at kører sådan. Hvis man derimod giver gas øger man langsomt omdr. men røgen bliver ca. 2/3 blå og 1/3 hvid. og det lyder ikke godt.
problemet kommer kun ved en tempertur på over 23 grader, ellers kan den kører fint i månedsvis.
ja, problemet har været der i et år. men hver gang, mekanikeren havde tid, var det ikke over 23 grader!!!
Index
35863: sv: Motorproblemer (20-06-2006 02:28:57) (svar på 35860)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.91)
Rent umiddelbart vil jeg tippe på, at tandremmen er ved at være slidt og tænding varierer. Ujævn motorgang, røgudvikling og støj peger også i den retning.
Så find ud af, hvor gammel remmen er...
Turboen kan også være årsagen pga. omtalte røgudvikling og støj ved accelleration. Det har jeg selv oplevet.

Men kendsgerningen, at fejlen kun optræder periodisk og ved over 23 grader udendørstemperatur, er meget irriterende.
Index
35892: sv: sv: Motorproblemer (20-06-2006 20:31:52) (svar på 35863)
Martin Strandly Hansen #6953, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.82.218.105)
Hej paul.

Tak for hjælpen, tandremmen er skiftet ved 223.000 km, og bilen har kørt dd. 253.000 km, så det er vel ok. men kan en tandrem være slidt?? er det ikke, enden eller. jeg forstår ikke helt det med tændingen, da det er en, tdi.

Index
35871: sv: Motorproblemer (20-06-2006 10:12:26) (svar på 35860)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.119)
Ja, man kan jo prøve gætte på meget som Paul, men da jeg har haft samme problem med min Discovery (samme model), vil jeg forsøge at komme med et lidt mere kvalificeret bud end en slidt tandrem. Det der sker er, at potentiometeret, som måler hvor du har gaspedalen, er slidt. På et bestemt punkt mister det helt kontakten til pedalen (specielt udpræget når det er varmt i vejret eller meget varmt i motorrum/kabine). Så siger computeren at potentiometeret er defekt ("Check engine" lampen lyser), og motoren forsøger at gå i tomgang. Et øjeblik efter er der igen signal fra potentiometeret, og motoren virker igen. Det er værst i starten hvor Check Engine lampen ikke når at lyse. Så virker det bare som om bilen sætter ud ganske kortvarigt, men der er ingen alarmer der markerer.
Skift (eller få skiftet) potentiometeret, og alt skulle være på plads. (Min har det samme, men det er meget sjældent det sker, så jeg har ikke skiftet potentiometer endnu). Se iøvrigt http://www.discoweb.org hvor der står blandt andet dette samt en MASSE mere teknisk om discovery I og II.
Index
35894: sv: sv: Motorproblemer (20-06-2006 20:42:52) (svar på 35871)
Martin Strandly Hansen #6953, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.82.218.105)
Hej Thomas.

din beskrivelse af et slidt potentiometer, er meget præcist midt problem ( eller min disco's ). jeg er slet ikke i tvivl om, at den skal skiftes med det samme. "men jeg kender heller ikke prisen".
på forhånd TAK!! for hjælpen.
jeg vender tilbage, når den er skiftet.
Index
35956: sv: sv: Motorproblemer (22-06-2006 16:19:17) (svar på 35871)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.10)
Når Thomas har oplevet det samme, er hans svar ganske enkelt ok og løsningen på problemet.
Men jeg vil lige spørge helt nøjagtig, om du, Thomas, også har observeret den omtalte røgudvikling. Hvis du kan svare ja på det, så behøver jeg ikke længere at spekulere på, hvor den kommer fra.
Fejl i potentiometeret udløser 'normalt' ( teknisk teori ) ikke en blå/hvid røgudvikling - og det er det, jeg studser over.
Jeg vil heller over i forbrændingen/tændingen/brændstoftilførelsen. En mikroskopisk utæthed i brændstoftilførelsen vil afføde følgende symptomer: trækkraften forsvinder, motoren halter og der kommer blå/hvid røg, fordi EDC-enheden ikke kan håndtere et lille kortvarige luftindslip, som ændrer på forbrændingen og forvandles til omtalte røg.
Så kan det også være, at tankfilteret ganske kortvarig bliver tæt med samme omtalte symptomer til følge.
Desuden undres det meget, at der ikke kan udlæses en fejlkode efter at 'Check Engine' lampen har lyst. Koden burde nemlig lagres i styreenheden, hvis det skulle gå efter normal teknisk teori.

Altså, Thomas: 'Så du røgen ???'

NB: Hvis du eller andre har et slidt potentiometer liggende, så vil jeg gerne have det tilsendt. Jeg har snakket med et firma, som er specialiseret på renovering af den slags enheder. Med virksomheden har jeg aftalt, at de ved lejlighed får et tilsendt og så vil de vurdere, om de vil optage enheden i deres ombytterprogram.
Index
35893: sv: Motorproblemer (20-06-2006 20:38:11) (svar på 35860)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.160.211)
Hej Martin.Lyt til Thomas Holm han ved hvad han taler om.